• AlbinsmammaR

Någon här som målat över en struktur-tapet?!?

Har en fråga angående vårt vardagsrum som idag är tapetserad med en gulaktig strukturtapet + bård längst upp (helt ok, förutom alla dessa gamla hål)
    Nu har vi bestämt att vi ska göra om i detta vardagsrum... har hittat en jätte fin färg som passar till övriga rum, men problemet ligger på hur det kommer att bli att måla direkt på denna strukturtapet, där vi dessutom har spacklat igen hål (stora +små)... kommer detta att se alldeles för j-vligt ut?! Är de bättre att bredspackla hela rummet? Någon med erfarenhet från detta?
    Skriv gärna och berätta hur ni har gjort!!
    Tack på förhand!!

• Svar på tråden Någon här som målat över en struktur-tapet?!?
  • Ellieli

Har inte gjort det själv men min mamma har, och jag tycker att det ser helt ok ut.det ser ut som vilken struktur tapet som helst, syns inte att den är målad.

• Pirum

Vi har just gjort om ett rum med en gammal strukturtapet som vi inte ville skulle synas igenom.
    Vi satte upp någon slags papp/glasfiberväv ovanpå tapeten innan vi målade och det var väldigt smidigt och inte särskilt dyrt. Man klistrade direkt på väggen och strukturen är helt borta.

Jag minns inte namnet på produkten men kan fråga sambon om du är intresserad.

• Mamisita

Vi målade direkt på strukturtapeten, tycker att det blev bra det syns inte att det är struktur om man inte tittar riktigt nära. Jag vet ett par bekanta som började bredspackla med det blev bara värre svårt att få snyggt då är det nog bättre att använda sådan väv som loly nämner har hört att det funkar bra bara lite extra jobb.

• Gillis

I vårt vardagsrum var det strukturtapet samt endel spackelområden. Det var inte snyggt. Det spacklade var ju helt slätt, medan tapeten i sig var bubblig. Hoppas du fattar vad jag menar. Vi köpte väv och satte upp innan vi målade. Hur enkelt som helst och rätt billigt också.

• irrbloss

Måla på tapet går fetbort. Ska man väl göra om så tycker jag att man ska göra det ordentligt.
    Slita bort tapeterna, slipa, spackla, slipa, grundmåla och sen lägga på färgen.
    Det blir helt klart i särklass snyggast på så vis. Plus att man har gjort ett bra grundarbete inför den dagen man vill göra om igen.

Vi ska göra om hela stora hallen, matsalen och vardagsrummet snart. Strukturtapet överjävlarallt. Blir stortokig. Kommer att bli ett jäkla slit när vi väl sätter igång, men när vi är klara så är det ju finare än snus

• Pirum

Tja, orkar man så blir det såklart bäst att vara så grundlig.

Hade vi ägt vår bostad hade det nog varit en annan sak men nu har vi rivningskontrakt, dåligt tålamod och lite tid. Dessutom akuta kräkkänslor inför den illorangea färgen i vardagsrummet, där väggarna numera är diskreta och släta.

• LillaÄrtan

Hallåjs!
    Förra ägen av vår lägenhet har målat både hall & v-rum, på strukturtapeter. Och smartisarna har spacklat alla hål... Så det är INTE fint alls kan jag bara säga. På vissa ställen är det helt platt & plant på väggen & det syns ganska tydligt.. Iallafall i dagsljus!
    Så jag rekommenderar såndär väv som man sätter upp först.... Dem hade nyligt erbjudande på Flügger färg på sånna... 10kvm för 300:- tror jag det var, kanske finns billigare Lycka till!

• Pallas

Ja eller 4. Måla på och se hur det blir. Ojämnheter syns mer på mörka färger än på ljusa tycker jag.

• izza29

rekommenderar easycover med.
    Men om strukturtapeten är fin o hel, då är det bara att måla över.
    Spackla inte hålen innan, tryck in fogmassa med fogsputa i stället, då blir det mindre synligt under färgen. Lycka till

• AlbinsmammaR

Hejsan!!!

Tack för alla bra svar... tror att sambon och jag nu har bestämt hur vi kommer att gå tillväga..... de blir ycket jobb, men antar att de är värt de i slutet!!!

Ha en trevlig dag! '
    Hälsningar AlbinsmammaR

• snysop

Om det är strukturtapet med blommor och ränder och sk*t så ser det hemskt ut om man bara målar över. Bättre att köra med återställare.

• Madicken och Lisabeth

Vi har målat över en strukturtapet med några få tavelhål som jag spacklade igen först. Strukturen var inte blommig dock utan bara oregelbundna streck och sånt där. Det blev jättesnyggt.

Vi har också målat på en vanlig slät tapet och det blev inte lika bra. Det blev inget liv i den väggen alls om man jämför med den övermålade strukturtapeten. Ville bara berätta detta trots att ni kanske redan bestämt er.

Svar på tråden Någon här som målat över en struktur-tapet?!?