• Bonanza

Middag för både vegetarian och köttätare?

Vi ska ha hem ett par vänner på middag nästa vecka, men den ena av dem är vegetarian, och vi tre andra är det inte. Kan ni tipsa mig om något som vi alla kan äta, något som är lätt att laga till både köttätare och vegetarianer? Tacos hade vi tänkt på (med veg.färs), men det är så tråkigt. Något lite festligare gott som man kan göra till en vegetarian om vi andra äter typ en köttbit? Eller har ni några andra idéer?

Ni kanske är både veggo och köttätare i samma familj och har mängder med tips?

Och som ni förstår vill vi helst inte äta helvegetariskt allihopa.

• Svar på tråden Middag för både vegetarian och köttätare?
  • ressiwresseB

Alla kan äta vegetarisk mat. Kör helt vegetarisk. Kom ihåg att gelatin är kött.

• Lady Namárië

Vill du göra det enkelt så finns det ju färdiga vegschnitzlar som är väldigt goda. Bara att steka i en egen panna och servera med samma tillbehör som biffen. (Om du gör sås med köttbuljong kn det vara bra att göra ett alternativ till vegetarianen. Crème Fraiche-röra, t. ex, om h*n äter mjökprodukter.)

• Bonanza

ressiw... - läste du ens ts?

LN - hon äter mjölkprodukter, bara inte kött. Schnitzlar som i quorn då eller?

• Lady Namárië

Bonanza--> Ja, precis. Min man (som faktidkt inte är veg-ätaren i familjen i vanliga fall) bar speciellt om att få quorn-filéer med vitlök och örter idag, eftersom han tycker att de är så goda. Jag minns inte vilket märke det är, men kartongen är orange och innehåller två frysta filéer, precis lagom att servera.

• Bonanza

LN - gud vad bra det låter! Då ska vi bara komma på vad vi köttätare ska äta.

• Karpet

Jag har lagat middag till både köttätare och vegetarianer ett par gånger. Första gången grillade vi, det var sommar, och då gjorde jag dels vinegrettpotatissallad med mozzarella, ruccola, körsbärstomater och vinegrett av vinäger, olivolja och dijonsenap. Sedan grillade jag kycklingfiléer och en massa grillade grönsaker. Typ paprika, squach, svamp osv. Till det serverade jag tzatziki. Det var jättegott alltihopa.

Den andra gången gjorde jag smårätter, typ tapas. Med små köttbullar i tomatsås, kycklingspett, oliver, potatisklyftor i aioli, fetaostbitar, friterad svamp osv. Det var också jättegott men mer tidskrävande.

• ressiwresseB

Jo, jag läste ts. Varför måste ni bara äta kött och inte en god veg. gryta, t ex?

• ressiwresseB

ändtarmscancer är det först jag tänker på när folk inte vill äta grönsaker

• Bonanza

ressiw... - passande nick! Vi äter grönsaker, men vi vill inte _bara_ äta det en hel måltid. Stör det dig?

• Gäspan

Jag brukar göra wok till middag när mina bonusvegandöttrar kommer. Kyckling för sig, nudlar med sås (massor av ingefära, vitlö, chili och kokosmjölk) för sig och grönsaker för sig. Man får bara inte woka i samma panna. Sånt är dom väldigt känsliga för....Lycka till! Strö cashewnötter och färsk koriander över....mums.....

• ressiwresseB

Nix, det stör inte mig, det är ju din ändtarm.

• Bonanza

Gäspan - det hade varit bra. Men vi gillar inte wok.

besserwisser - jupp det är det! Och den kommer förhoppningsvis inte få cancer för att jag inte vill äta helvegetariskt.

• Katja77

Bonanza, quornfiléer är supermumsigt det äter jag ofta. Det funkar ju jättebra med samma tillbehör som till kött. Vågar man föreslå potatisgratäng med quornfilé till vegetarianen och kycklingfilé till er andra? Sallad och en god sås till.

• Ellieli

På restaurangen jag jobbade på tidigare hade i en rätt som det blev ramaskri efter när vi plockade bort den så det var bara att sätta tillbaka den på menyn! Rätten är vegetarisk men kan lätt utökas med lite kyckling(godast) (tex på spett) eller strimlat kött.
    *Färsk tortellini med ricotta och spenat(tycker att den fyllningen är överlägset bäst)
    *Blandade skurna grönsaker tex zuccini, aubergine, paprika, rödlök och champinjoner.
    Fräs grönsakerna, slå på grädde el lättare alt och klicka i pesto med soltorkade tomater, låt koka ihop och tippa i de kokta tortellinisarna, blanda runt och smaka av med salt o peppar. Lite parmesan på toppen är heller aldrig fel

• Alicat

När jag inte åt kött var det skittrist att alltid bli bjuden på morotsbiffar och övriga gäster fick nåt annat som lagts ner lite tid och känsla på.

Man kan göra vegetarisk mat som inte bara är grönsaker... eller gör i alla fall liknande mat.. som typ Tassas förslag.

• k girl

Ni kan ju ha samma tillbehör till maten?

Bulgur är oerhört gott till kyckling. Om du gör quornfiléer kan ni själva äta kycklingfilé. Gör en bulgur- eller speltsallad till. Fräs charlottenlök och vitlök i lite olja, tillsätt vetet, täck det med vatten och tillsätt två matskedar flytande grönsaksbuljong och låt det koka. Tillsätt sedan till exempel färska hackade örter (basilika till exempel), soltorkade tomater i olja, riven parmesanost, peppar, kokt sparris, ev lite fetaost. Jättegott och lite annorlunda.

Om tillbehören som alla kan äta får utgöra den festligare delen av måltiden gör det inte så mycket ifall man sedan äter annorlunda protein.

• Jennie med ie

"Vi äter grönsaker, men vi vill inte _bara_ äta det en hel måltid"
    Tja, vegetariskt är ju inte _bara_ grönsaker heller....

Är du säker på att hon äter ägg? I så fall funkar quorn som redan nämnts. Marinerade och ganska hårt stekta quornfiléer är gott, sen kan ni ju ha kött/kyckling/fisk eller nåt om ni nu tvunget vill ha det *s* och så äter alla samma tillbehör. Gör det inte krångligare än det är, och gör inte vegetarianen till nåt UFO med helt annorlunda käk

• k girl

Tänkte bara tillägga att till det skulle jag nog servera tomatsallad och baguetter med tapenade (uteslut sardellerna):

Ingredienser
    drygt 1 dl urkärnande svarta oliver
    6 sardeller
    1 1/2 msk kapris
    1 vitlöksklyfta, pressad
    saften av 1 citron
    4 msk olivolja (eller mer)
    nymalen svartpeppar
    2 msk färsk basilika

Gör så här
    1. Kör oliver, sardeller, kapris, vitlök, citronsaft, olivolja och peppar i en mixer. Man kan också använda mortel eller grönsakskvarn, men det går snabbare med mixer. Några sekunder på hög hastighet räcker för att blandningen ska bli jämn.

2. Tillsätt eventuellt mer olja om konsistensen är för tjock. (Är blandningen för salt kan man tillsätta 1/2 tsk socker.)

3. Blanda ned den finklippta basilikan och ställ röran övertäckt med plast i kylskåpet tills det är dags att äta. Den håller sig i ungefär 10 dagar.

Svar på tråden Middag för både vegetarian och köttätare?