Måste fråga er föräldrar om de är stor skillnad på kärlek för era bonusar och egna barn?
Ja, det är väldigt stor skillnad. Mina barn älskar jag villkorslöst och skulle göra vad som helst för. Min mans dotter tillhör min familj men jag känner ingen kärlek sådär, jag gillar henne för den hon är och för hennes egenskaper, men jag känner ingenting som liknar föräldrakänslor eller sådan kärlek till henne.
Blir behandlingen av barnen detsamma? är de samma regler och omsorg?
Nä inte från min och faktiskt inte från min mans sida heller. Våra gemensamma har tydliga regler och gränser, de vet vad de får göra och vad som inte är ok. Om jag eller min man är irriterade eller blir arga på dem så visar vi det. Vi visar också väldigt mycket kärlek till dem båda två. De är vana att inte få vad de vill och de respekterar på ett bra sätt utifrån sin ålder.
Min mans dotter har extremt otydliga regler och ingen får bli arg eller visa irritation till henne för det klarar hon inte. Det hände aldrig innan jag kom in i bilden och hennes föräldrar har in i det längsta kompenserat henne för sin separation, d.v.s. hon har fått väldigt mycket det hon velat, haft väldigt luddiga gränser och många "undantag", hon är van att få göra saker hon vill oavsett omständigheter och har väldigt svårt att acceptera att ibland kan man inte få eller få göra allt man vill. Och min man har väldigt svårt att vara rak och ärligt mot henne och sätta regler och gränser. Han är en väldigt ängslig pappa till henne och verkar ständigt nervös över att hon ska tycka att han är dum och hellre vilja bo hos mamma. Extremt påfrestande att leva så.
Förändrades eran syn på bonusarna när ni fick era egna?
Nja... Den förändrades väl mer ju mer jag kom in i familjen och försökte hitta min plats faktiskt. Jag känner mig inte närmare eller så efter att ha fått barn. På ett sätt kan jag förstå min man mer eftersom jag också är förälder, men snarare så känner jag mig längre ifrån hans tidigare dotter eftersom det blev en så otroligt stor skillnad när jag fick egna barn. Men jag har ingen föräldraroll till min mans dotter, så det är inte så rätt att jämföra det i och för sig.
En annan fråga, kan biomamman förstöra eran syn/kärlek till bonusarna? alltså om mamman är riktigt jäklig och kanske hör av sig förmycket?
JA. Utan att vara för detaljerad kring det, men en biomamman som beter sig illa på ett eller annat sätt har kan göra att man kopplar ihop barnet med problem och tjafs och jobbigheter, som i mitt fall. Hon har definitivt bidragit till att jag har svårt att känna glädje när min mans dotter ska komma hit för det är alltid något som ska ändras eller tjafsas kring från hennes sida. Hon har faktiskt bidragit till att jag tycker det är lite jobbigt när hans telefon piper till av ett sms efter klockan 18 också, för det är då hon brukar sitta och skicka sina sura sms med massa anklagelser och förebråelser till honom, vilket gör att han blir irriterad och så är den kvällen förstörd.