• Rockelina

Bästa långsiktiga sparandet

Undrar om någon kan ge mig lite insatta tips. För jag undrar hur man ska spara hyfsat tryggt långsiktigt så det är lönt. Aktier och fonder vanligt vill jag inte spara i då man måste betala ut massa skatt när tar ut pengarna - och så orkar jag inte behöva gå in och ändra sparandet allt eftersom. Vill ha en person som gör det åt mig. Så jag har sparat i kapitalförsäkring.

Fördelen är att det inte kostar när jag tar ut och så träffar jag en mäklare en gång per år som placerar åt mig. Nackdelen är att det har inte gått så bra...jag är alls inte imponerad och då gick det då inte bra innan när högkonjunktur heller. Känns som man bara betalar bankerna för att de ska tjäna pengar. Ska jag betala avgift ska det ju också bli en vinst.

Undrar nu om någon här sparar i Skandia Liv och hur ni isåfall tycker det fungerar?
    Hur gör ni andra om ni t ex vill
    * spara buffert
    * till era barn
    * pensionspar
    (vad gäller pensionsspar så tjänar jag inte så mycket att det är lönt att göra på det där låsta sättet för varför låsa pengarna tills 65 om jag inte får göra avdrag på skatten för det - utan även där tänkte jag att det kanske är smartast att göra det som typ kapitalförsäkring - eller?)

• Svar på tråden Bästa långsiktiga sparandet
  • Rockelina

Ingen? Hur gör ni andra? Lade ju inlägget här under känsligt för att få fler tankar från andra som undrar som jag

• Kjell2
    Rockelina skrev 2010-11-30 10:43:59 följande:
    Undrar om någon kan ge mig lite insatta tips. För jag undrar hur man ska spara hyfsat tryggt långsiktigt så det är lönt. Aktier och fonder vanligt vill jag inte spara i då man måste betala ut massa skatt när tar ut pengarna - och så orkar jag inte behöva gå in och ändra sparandet allt eftersom. Vill ha en person som gör det åt mig. Så jag har sparat i kapitalförsäkring.

Fördelen är att det inte kostar när jag tar ut och så träffar jag en mäklare en gång per år som placerar åt mig. Nackdelen är att det har inte gått så bra...jag är alls inte imponerad och då gick det då inte bra innan när högkonjunktur heller. Känns som man bara betalar bankerna för att de ska tjäna pengar. Ska jag betala avgift ska det ju också bli en vinst.

Undrar nu om någon här sparar i Skandia Liv och hur ni isåfall tycker det fungerar?
    * spara buffert
    * till era barn
    * pensionspar
    (vad gäller pensionsspar så tjänar jag inte så mycket att det är lönt att göra på det där låsta sättet för varför låsa pengarna tills 65 om jag inte får göra avdrag på skatten för det - utan även där tänkte jag att det kanske är smartast att göra det som typ kapitalförsäkring - eller?)
    Buffert: En klump på ett vanlig bankonto
    Till barnen: NA
    Pension: Ammorterar på huset, äger två fastigheter:
    Övrigt: En blandad aktie och fondportfölj
  • Kjell2

NA = not applicable

Efterssom vi inte har barn behöver vi sparanade till barnen

• Rockelina

OK
    Själv funderar jag på öppna upp ett skandia liv-konto. man kan inte gå mindreä n 2% plus där. Men måste ta reda på hur man skattar. Kapitalförsäkring är ju bra just för att man inte skattar när tar ut. Men har då inte ågtt nåt plus än. Meningslöst då ju. Aktie/fond-spar har jag inte orkar sätta mig tillräckligt mycket in i för att våga satsa på - sedan skattar man ju då när man tar ut pengarna...men det kan ju å andra sidan vara OK om det ger vinst. Som nu skattar jag varje år ett par procent.

• Kjell2
    Rockelina skrev 2010-11-30 11:36:03 följande:

OK
    Själv funderar jag på öppna upp ett skandia liv-konto. man kan inte gå mindreä n 2% plus där. Men måste ta reda på hur man skattar. Kapitalförsäkring är ju bra just för att man inte skattar när tar ut. Men har då inte ågtt nåt plus än. Meningslöst då ju. Aktie/fond-spar har jag inte orkar sätta mig tillräckligt mycket in i för att våga satsa på - sedan skattar man ju då när man tar ut pengarna...men det kan ju å andra sidan vara OK om det ger vinst. Som nu skattar jag varje år ett par procent.

Min aktesparanade har i snitt get +5%, vissa år minus andra mycket plus. Skatt betalar jag bara om jag säljer med vinst.
  • jale
    Rockelina skrev 2010-11-30 11:36:03 följande:

OK

Innebär inte Skandia Liv en traditionell kapitalförsäkring? Traditionell kapitalförsäkring = förvaltat kapitalförsäkring med garantiränta. Nackdelen med dem är att du kommer betala mycket i avgifter till banken och garantiräntan brukar vara ganska blygsam. Brukar också vara dyrt att ta ut pengarna i förtid om man av någon anledning skulle vilja det.

Personligen har jag mitt långsiktiga månadssparande i en kapitalförsäkring av depå-typ som är helt avgiftsfri där jag själv väljer vilka fonder eller andra värdepapper jag vill placera i. Det dras en summa med autogiro i slutet på månaden och fonderna jag valt köps automatiskt. Så jag behöver inte fundera på det mer än att jag ser över vilka fonder jag har kanske ett par gånger om året och det tar inte så mycket tid eller är speciellt krångligt. Lätt värt den lilla tiden för att slippa betala höga avgifter till banken enligt mig åtminstone.
  • morningsun
    Rockelina skrev 2010-11-30 10:43:59 följande:

* spara buffert
    * till era barn
    * pensionspar
    Ingenting är gratis. Antingen lägger du tid på att följa upp ditt sparande regelbundet och betalar skatt på vinsten, eller så får du ingen vinst. Skattefri och underhållsfritt sparande kallas ofta för "madrassen". Bankfack funkar också, men då tillkommer kostnaden för att hyra facket.

I ALLA andra fall betalar du skatt, även i kapitalförsäkringar. Skillnaden är väl bara när skatten betalas och vad den beräknas på. Och alla alternativ som inte är räntebärande konto kräver att du placerar pengarna (eller låter någon annan göra det och då vet du, som du har märkt, inte om de är bättre eller sämre på det än du själv är).

Det låter lite som att du ska ha ett vanligt sparkonto (även om det förstås blir skatt på ränteinkomsterna).
Svar på tråden Bästa långsiktiga sparandet