Bästa långsiktiga sparandet
Undrar om någon kan ge mig lite insatta tips. För jag undrar hur man ska spara hyfsat tryggt långsiktigt så det är lönt. Aktier och fonder vanligt vill jag inte spara i då man måste betala ut massa skatt när tar ut pengarna - och så orkar jag inte behöva gå in och ändra sparandet allt eftersom. Vill ha en person som gör det åt mig. Så jag har sparat i kapitalförsäkring.
Fördelen är att det inte kostar när jag tar ut och så träffar jag en mäklare en gång per år som placerar åt mig. Nackdelen är att det har inte gått så bra...jag är alls inte imponerad och då gick det då inte bra innan när högkonjunktur heller. Känns som man bara betalar bankerna för att de ska tjäna pengar. Ska jag betala avgift ska det ju också bli en vinst.
Undrar nu om någon här sparar i Skandia Liv och hur ni isåfall tycker det fungerar?
Hur gör ni andra om ni t ex vill
* spara buffert
* till era barn
* pensionspar
(vad gäller pensionsspar så tjänar jag inte så mycket att det är lönt att göra på det där låsta sättet för varför låsa pengarna tills 65 om jag inte får göra avdrag på skatten för det - utan även där tänkte jag att det kanske är smartast att göra det som typ kapitalförsäkring - eller?)