Inlägg från: Candra |Visa alla inlägg
  • Candra

Till vilken ålder anser du att ett barn behöver sitta i vagn?

Ett fullt friskt och normalutvecklat barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-30 12:37
    Eftersom någon absolut var tvungen att märka ord, så för att förtydliga:
    - I vilken ålder anser du att barnet är gammalt nog att gå själv (på sina egna ben) utomhus?

Var det tillräckligt tydligt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Till vilken ålder anser du att ett barn behöver sitta i vagn?
  • Candra
    7 små apor skrev 2010-11-30 12:45:49 följande:
    Behöver?
    Det är synnerligen olika när barn går själva.

Konstig fråga...
    Tycker den inte är det minsta konstig, och jag förtydligade även frågan. Jag frågar för att jag är nyfiken, och inte efter någon exakt ålder, utan vad folk anser. Personligen tycker jag det ser helt galet ut med en 4-åring i vagn, medan för andra är det helt normalt, därav jag undrar.
  • Candra
    Tummelisa skrev 2010-11-30 12:58:15 följande:
    På vilket sätt ser det galet ut menar du? Vad tänker du om föräldern då? Och ser det galet ut vilken motivering än föräldern må ha?
    Jag tänker inget speciellt, men jag tycker att det ser galet ut, och det vet jag många som tycker. Eftersom folk faktiskt kunnat ge ett svar på det jag frågade efter så kan det inte vara så märkligt.
    Självklart finns det undantag, som om man ska ut riktigt långa sträckor, men i såna lägen blir även en 10-åring trött. Ska den också sitta i vagn då? Jag kan köpa det i speciella fall, men som standard att sätta sin fyra-åring i vagn, det kan jag inte förstå..
  • Candra
    7 små apor skrev 2010-11-30 12:58:31 följande:
    Ja du har fått svar på vad människor och jag anser.
    Att du anser att det är galet med 4-åringar är en sak, att barn utvecklas olika en annan.

Tycker frågan blev än märkligare med "förtydligandet"...
    Blev inte det minsta märkligt, och jag vet att du gillar att provocera. Vad är det som är så svårt att förstå med det jag frågar? När folk anser att barnet är gammalt nog att gå själv? Tror folk är kapabla att tänka själva och kunna säga en ålder de anser men att även lägga till att det finns undantag. Ja, barn är olika, men då får väl folk svara efter sina egna erfarenheter.
  • Candra
    Miss Lau skrev 2010-11-30 13:07:42 följande:
    Vad är det som ser galet ut och hur vet du att barnet du ser är just 4 år?

För att de flesta barn är fullt kapabla att gå själv i den åldern. Jag tycker de ser bortskämda ut för att dra det hårt.
    Alla blir trötta av att gå långa sträckor, men som jag sa, jag kan köpa grejen om det är i speciella fall, men att ett så stort barn oftast sitter i vagn, det låter inte sunt.
  • Candra
    Miss Lau skrev 2010-11-30 13:15:01 följande:
    Men om du ser ett "stort" barn i en vagn, hur vet du att det barnet ofta åker vagn? Och, du vet ju inte ens hur gammalt barnet är!

Det har jag inte påstått heller, allt jag frågar är om hur länge folk tycker barn kan åka vagn. Jag vet mycket väl att det är svårt att säga ålder, men jag har sätt väldigt många stora barn i vagn, och jag är väldigt skeptisk till att alla bara är stora för sin ålder. Jag känner dessutom folk där jag vet hur gammalt barnet är, och det ännu åker vagn.
  • Candra
    La Lola skrev 2010-11-30 13:17:45 följande:
    Bortskämda?!
    Inte sunt?!
    Hur jag tycker det ser ut ja. Du läser nog inte helt vad jag säger.
    Jag säger inte att de är det, jag säger att det är så det ser ut.
  • Candra
    Matillin skrev 2010-11-30 13:18:28 följande:
    Sen är din fråga svår att svara på ts.
    Det beror helt på i vilken situation och hur man tolkar det du skriver.
    Menar du när barn inte behöver åka i vagn varje dag eller så fort man ska någonstans, eller när man tycker att ett barn ska sluta åka vagn helt och hållet?
    Alltihop egentligen, men mest när det är standard. När man tycker att barnet är kapabelt att gå själv.
    Jag slutade med vagn vid två år, och lika så gjorde många av mina kompisar, och då var det inte tal om att sitta och återhämta sig i en vagn..
  • Candra
    Miss Lau skrev 2010-11-30 13:24:59 följande:
    Men hur gjorde du när det var fråga om säg 5-6 km promenad, kanske på morgonen till förskolan när man har en tid att passa? Eller en heldag på Skansen? Klarade din 2-åring dessa saker?
    Det var JAG som slutade med vagn då, när JAG var två år.
    Min pappa satte mig på axlarna de få gånger jag inte orkade gå själv.
  • Candra
    mamma till tre busungar skrev 2010-11-30 13:26:46 följande:
    Sedan kan det ju finnas andra anledningar till att barnet sitter i vagn trots att det är stort och egentligen, rent motoriskt, kan gå.

De anledningarna vet kanske inte du när du ser det "stora barnet" i vagn. 
    Nej, jag vet det, och jag vet också att jag har fördomar. det nekar jag inte till.
Svar på tråden Till vilken ålder anser du att ett barn behöver sitta i vagn?