• t0va

Till vilken ålder anser du att ett barn behöver sitta i vagn?

Busbellan skrev 2010-11-30 16:09:41 följande:
    Ja, ser ut ungefär som en vanlig vagn, den vi har är lika smal som vår gamla vagn, fast högre så benen får plats ovanför marken
    Denna har vi
    www.eurovema.se/default.asp?ID=ALVEMA-PIXI&sL...
    Ja de är betydligt smidigare nu än för 20 år sedan. 

Vagn har man väl så länge man behöver, känns inte som om jag vill släpa med den överallt om barnet klarar av att gå själv den sträcka som behövs. Vi har inte alltid vagn med oss nu, men det är för att barnet sitter i mitt knä istället. Så fort han kan gå ok så lär han nog göra det i alla fall när vi ska åka och handla, för mig är det lättare att ha ett barn i sele än att försöka släpa runt vagnen.

Men med pappan får han nog åka vagn om han vill och behöver.  
  • t0va
    hotmamma skrev 2010-11-30 20:52:39 följande:
    Min dotter har inte suttit i vagn sen hon var 2 år, hon vägra och nu är hon snart 4 i mars.... Tycker det ser illa ut när "stora" barn sitter i vagn och dummaste ser väl ut när de har napp i munnen oxå. (slappa barn eller slappa föräldrar???)
    Är illa när man inte kan se att det kanske finns orsaker till att "stora" barn sitter i vagn. Min bror åkte vagn på en semester när han var 5år, för han hade knäckt nyckelbenet så all rörelse gjorde ont. Antigen fick vi spendera hela semestern i stugan eller så lånade vi vagn så han fick åka och familjen kunde komma ut på det som vi planerat. 

Säkert slappa barn som inte är lika duktiga som din dotter... *suck*  
  • t0va
    Charmeuse skrev 2010-11-30 22:10:35 följande:
    Jag tycker inte det finns nån ålder egentligen för hur länge barn kan sitta i vagn. Om barnet inte orkar gå  en hel långpromenad t.ex kan ju vagn vara bra. Sen kan jag störa mig på att folk på bussen har typ 8-åringar som sitter i barnvagn. Ett så gammalt friskt barn kan ju knappast behöva sitta i barnvagn om man dessutom åker buss...
    va? Ser du 8åringar åka vagn? Tror ingen 8åring tycker det är kul att åka vagn, så det betvivlar jag att det är många som gör. 

Sen kanske det är svårt att avgöra om barnet är 3år eller 4, dvs. om det är "ok" att åka vagn eller inte. Barnet i fråga kanske har feber eller är förkylt och orkar inte gå just den dagen. Eller så ska man ränna runt en hel dag. På djurparkerna har de ju skrindor att låna ut av en orsak, ett barn som är trött och kinkigt för att man har gått i flera timmar är knappast något som man som förälder tycker är underbart.

Hur många ser ni som är så stora och åker vagn, jag har nog aldrig sett och tänkt på att det där är ett barn som är för stort för att åka vagn. Sen kan man tycka att det finns barn i ens närhet som bara åker vagn hela tiden även om de kan gå, men att vagnen är för att föräldern inte orkar gå med barnet. Jag tror det är bra för barn att gå men det är inte säkert att gå överallt heller.  
  • t0va
    Waldo skrev 2010-11-30 22:39:45 följande:
    Ja, men dom har ju så svårt att nå ner till pedalerna innan 3 år.
    Det är lite synd....
    Finns förhöjningsklossar att sätta på, så det är inte en ursäkt. 
  • t0va
    hotmamma skrev 2010-11-30 23:01:36 följande:
    Men allvarligt,, LÄS vad ts skrivit.. Barn som sitter vagn utan att behöva det,,, Visst så klart att det finns undantag. skulle min dotter vara skadad på något vis så skulle hon ju åka vagn så klart,,, Jag svarar på vad TS skrivit FULLT FRISK OCH NORMALUTVECKLAT BARN...... SUCK på dig oxå
    Men hur vet du att barnen du träffat och dömer som slappa inte är sjuka? 
    Är flera som skriver att de ser många stora barn som åker vagn, men hur vet ni att de barnen inte är sjuka på något sätt eller att de behöver åka vagn för att de har gått långt osv? 

Är lätt att tycka saker när man inte vet orsaken bakom. 

Men vart tycker du är åldersgränsen för när ett barn blir slappt och inte ska åka vagn? 

• t0va
    Mei skrev 2010-11-30 23:14:10 följande:
    Menar du att det syns utanpå då? Om man nu är en som ska sucka över barn man ser som inte har orsak att åka vagn så måste man ju vara säker på att man kan avgöra det själv. Kan du se om en fyraåring i vinterkläder har cancer och svårt och gå pga cellgifter?
    Precis för dömande blickar syns mer än man tror. 
  • t0va
    Caroliine skrev 2010-12-01 01:06:21 följande:
    Varför har många här på FL en förmåga att vända och vrida på ALLT?

Frågan var inte svår alls kan jag tycka. Men då ska man lägga till en så onödig fråga som hur långa sträckor det gäller. Fattar väl (nästan) vem som helst att hon menar att sitta i vagn till vardags. Klart att det finns speciella tillfällen. Som en heldag på en djurpark tex. Men det finns speciella fall i ALLA frågor som ställs här på FL.
    Det kallas att utveckla diskussionen ;) 
  • t0va
    JeckaH skrev 2010-12-01 11:45:08 följande:
    Men visst är det märkligt att många barn kan  utan bekymmer långa sträckor med sin förskolegrupp, men inte med sina föräldrar .

Jag som förskollärare och alla kollegor och arbetsplatser som jag haft,  sätter en gräns vid 2-3 år ungefär, beroende på mognad. Men att sätta en frisk 4 åring i en vagn skulle jag aldrig göra, det finns det verkligen ingen anledning till. Sen är det vissa barn som gnäller lite då och då på promenaderna, men det beror mest på att de är så ovana vid att gå, att de har fått träna sig för lite på det.

Den intressanta frågeställningen är dock om vagn ska vara till för föräldrarnas eller barnens bästa. I vårt stressade samhälle kanske vagn krävs då och då, men sätter man en frisk fyra-fem åring i vagnen för att allt ska gå snabbare och smidigare missar man som förälder att lära barnet att gå självständigt och hur bra är det?
    Fast inte går man väl i timmar med barn i en förskolegrupp, det gjorde aldrig vi. Där jag jobbade så gick banen också runt 2-3 år lite beroende på barnet i fråga, men det var inga långa sträckor och vi hade gott om tid, sen var det aldrig vid hårt trafikerade gator. De få gånger det var teaterbesök och vi gick vid stora gator så fick de barnen som inte kunde "gå fint brevid" sitta i vagnen. 
  • t0va
    Tjohalia skrev 2010-12-01 16:51:01 följande:
    Sonen däremot är snart 4 och får fortfarande åka vagn då och då, tex på stan, eftersom han har kork i öronen och skiter i vad man säger...
    Det har min man med, jag kanske ska trycka ner honom i vagnen istället för barnet ;) 

Vi får väl se hur länge det blir här, han hatar att ligga ner så vi har tagit bort liggdelen. Gissar att det blir att sitta i mitt knä som gäller istället för vagn om barnet får välja.  
  • t0va
    SaramedM skrev 2010-12-01 20:03:12 följande:
    Vart ser du alla dessa stora barn i vagn?
    Jag förstår inte det faktiskt, för jag tycker det är rätt sällsynt och det får man ser tar jag för givet att de har en anledning till det
    Om det sen är autism,astma,hjärtfel,förkylning, eller nått annat bryr jag mig inte mycket om direkt

Gissa om många glodde när M åkte vagn, stor som en 7-8 åring och desutom ibland hade utbrott och blev nertvingad i vagnen...
    Jag undrar också det, den enda jag sett som är "stor" är ett barn med funktionshinder. I köpcentrumet så ser jag stora som åker kundvagn men barnvagn har jag nog inte sett någon som jag reagerat över. 
  • t0va
    SaramedM skrev 2010-12-01 20:58:21 följande:
    Min dotter har autism och är desutom stor för sin ålder, det gav många blickar
    Förstår det, så synd att man blir dömd så. 

Själv har jag ett rörelsehinder, använder rullstol ibland och går ibland. Folk som ser mig gå tror nog jag är lat som använder rullstol en annan dag. Mina muskler orkar inte heller gå så långt.  
  • t0va
    Filifjonka88 skrev 2010-12-02 12:22:58 följande:
    Detta är OT.  Men jag måste berätta.
    Varje dag går jag till jobbet 14:45. och i 90% av dagarna så möter jag en pappa med en pojk (mamman möter jag andra tider).. Dessa har jag mött sen innan pojken fanns. Idag skulle jag gissa att ungen är 4 år.
    Jag tror det inte är något fel på ungen för han leker som vilken vilde som helst  här ute på gården.
    men han åker vagn. Han är allderles förstor för vagnen så han har typ benen utanför. Sen har dom något bälte på honom. Han ser ut att sitta obekvämt. det ser inte ut som han gillar det heller..

Jag tycker det verkat konstigt att ha en 4åring i vagn.
    3 år är nog max om det är ett friskt barn och man inte ska ut och gå en mil.

Min lillebror är 1½ han sitter sällan i vagnen.
    Nu vet jag inte hur det ser ut den vägen de går men pojken kanske inte kan gå fint brevid utan är som du skriver en vilde. När jag jobbade på förskola så hade vi några barn som inte kunde gå lungt utan hoppade ut i vägen utan att tänka sig för och sprang efter fåglar osv. Helt livsfarligt, de fick åka vagn på promenaderna men leka i parken. 
  • t0va
    hotmamma skrev 2010-12-02 13:29:58 följande:
    jag förstår dig,,,, Men skriver oxå att alla gör som dom vill, självklart kan det finnas något bakom som gör att barnet måste åka vagn och jag inte ser detta när jag går förbi er bara,, Men jag går ju inte fram till dig och säger vad jag tycker utan detta tänker jag för mig själv och inte mer med detta, tänker det för mig själv i snabba sekunder , Tänker illa om mammor som röker och drar vagn eller håller en liten en i famnen med en cigg i munnen..... Jag svara på ts fråga om fullt friska och normaltutvecklade barn men vissa här inne verkar ha sellektiv läsning och förstår inte utan måste starta ett krig om sånt som inte ens är relativt i TS fråga...
    Men dina tankar kanske syns utanpå, eller så gör det inte det. Men andra kanske säger till sin vän "titta villket stort barn som åker vagn" så blir det dömande utan att folk har en aning om vad som ligger bakom. 

Att du tänker för dig själv att det ser illa ut är tillräckligt illa, din tanke borde vara att det kanske finns en orsak inte att det ser illa ut. Förstår du skillnaden och varför folk försöker förklara att det finns en annan bild än den man ser.

Varför ska du tänka att det ser illa ut när du förstår att det kan finnas en orsak, ok om det är barn och familjer man känner väl där man VET att det är "lathet" bakom. Jag hade en vän som inte gick till parken med sitt barn för det inte gick att åka bil dit och gå 300m med barnet orkade vederbörande inte. Men där är det ett friskt barn och en "frisk" mamma.

Tankar syns utanpå ibland, även om man inte menar det.  
Svar på tråden Till vilken ålder anser du att ett barn behöver sitta i vagn?