Inlägg från: Gurkburken |Visa alla inlägg
  • Gurkburken

Till vilken ålder anser du att ett barn behöver sitta i vagn?

Candra skrev 2010-11-30 12:35:44 följande:
    Ett fullt friskt och normalutvecklat barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-30 12:37
    Eftersom någon absolut var tvungen att märka ord, så för att förtydliga:
    - I vilken ålder anser du att barnet är gammalt nog att gå själv (på sina egna ben) utomhus?

Var det tillräckligt tydligt?
    Nej, jag tycker nog inte att frågan var tillräckligt tydlig. Handlar det om när ett barn kan gå själv utomhus eller hur länge det är ok att använda vagn?

Jag svarade på frågan "- I vilken ålder anser du att barnet är gammalt nog att gå själv (på sina egna ben) utomhus?" och då blir svaret runt året, dvs när barnet lärt sig gå.

Om frågan är "Till vilken ålder anser du att ett barn behöver sitta i vagn?" så är mitt svar att det beror mycket på situationen. Imorse gick jag till dagis men min 4-åring (fyllde i oktober) och han åkte vagn. Det tar 20-25 min för mig att gå till dagis och då kräver jag inte att min 4-åring skall gå den sträckan kl. 7 på morgonen i -16 grader, utan han får sitta nerbäddad i vagnen.
    I övrigt så använder vi bara vagn när vi går riktiga långpromenader.

Till storasyskonen tog vi bort vagnen helt och hållet sommaren innan sista året på dagis. De är också födda i oktober så de var alltså drygt 4,5 år och vi kommer göra likadant med yngsta killen.
  • Gurkburken
    TigerLilly01 skrev 2010-12-02 12:36:06 följande:

När man ser 4-5-åringar i vagn kan jag inte låta bli att undra om det är föräldrarna som är bekväma eller om barnen är lata.För självklart så går det fortare att gå ute eller i affärer om man har barnet i vagn.Så jag tror vissa gör det för att dom inte orkar vänta på barnet.Min dotter slutade åka vagn när hon var ca 2,5 år.

Mina barn har faktiskt aldrig varit lata när det gäller att gå, trots att de fick åka vagn till dagis tills de var ca 4,5 år, utan de har gladeligen gått långa promenader med oss.
    Det tar oss dock 20-25 min att gå raskt till dagis och nej, jag har ingen lust att låta den promenaden ta 1-1,5  timme på morgonen. Jag har tider och passa (mitt jobb) och gå upp kl 5 för att sedan tvinga iväg dem till dagis 6-6:30 för att vi skall vara där till 7:30 det känns faktiskt inte vettigt för någon. Sömn är också viktigt!
    Personalen på dagis har alltid varit positiva och tyckt att vi är sååå duktiga som går och får frisk luft, istället för att sätta oss i bilen (vilket de flesta andra gör).

Svar på tråden Till vilken ålder anser du att ett barn behöver sitta i vagn?