Till vilken ålder anser du att ett barn behöver sitta i vagn?
Det går inte att svara på så. Det beror på barnet (stor/liten, pigg/lätt för att bli trött etc), på situationen (hur långt man ska gå, tid på dygnet, hur bråttom man har). Vår dotter åkte vagn hem från en nyårsfest några dagar innan hon fyllde sex år. Det var ca fem kilometer. Vi föräldrar ville båda kunna skåla i champagne och vi visste att det skulle vara omöjligt att få tag på en taxi. Återstod vagn och - i bästa fall - nattbuss. Jag skulle inte tvinga en sexåring att gå själv så långt mitt i natten.Dottern är visserligen ganska lång, men väldigt smal, så hon hade inga problem att få plats i lillebrors hopfällbara vagn.
Annars fick hon börja gå och ibland åka ståbräda när hon blev storasyster vid nyss fyllda tre. Om hon var väldigt trött hände det att jag tog lillebror i sele på magen och så fick storasyster vila eller till och med sova i vagnen en stund, men för det mesta gick hon. Lillebror åkte däremot ofta vagn tills han var över fyra. Nu fyller han fem om några månader och det händer att vi använder vagnen fortfarande. Han är liten för sin ålder, får lätt plats i vagnen och uppfattas nog inte heller av andra som "för stor". Han sover dessutom periodvis dåligt på nätterna pga sin astma. Då kan han vilja sova en stund i vagnen exempelvis på väg hem från dagis. Min man kör ytterst sällan bil och då behövs vagnen på ett annat sätt.