Inlägg från: Tummelisa |Visa alla inlägg
  • Tummelisa

Till vilken ålder anser du att ett barn behöver sitta i vagn?

Mei skrev 2010-11-30 12:42:21 följande:
    Behöver?

Kan inte svara på frågan. Beror på vad det är för barn, även fullt friska och normalutveckalde barn är olika. Och det beror väl lite på hur långt man går om dagarna också. Att ha gått tre km till dagis och sen tre km från dagis gör kanske att benen är trötta även på en fyraåring om man drar med dem på stan på eftermiddagen. Då kan det vara bra med en vagn. Eller när de är trötta och hungriga, eller snuviga.

Om frågan är ställd av moralistiska skäl så svarar jag: finns ingen sån ålder.
    Om frågan är ställd mer utifrån "när kan jag göra mig av med vagnen" så svarar jag att det är när trasslet med vagn överstiger vinsten. Kan man anpassa sig till sina barns ork, avstå promenader när de inte orkar, har tid och tålamod att leta upp en bänk och sitta och vila osv så kan man säkert göra sig av med den tidigare än om man måste köra på sitt vardagsrace och ha med barnen lite oavsett vad de själva orkar.
    Bra svar.
    Och nä, jag röstade inte för jag tyckte inte det fanns ett alternativ som passade.
  • Tummelisa
    Candra skrev 2010-11-30 12:50:55 följande:
    Tycker den inte är det minsta konstig, och jag förtydligade även frågan. Jag frågar för att jag är nyfiken, och inte efter någon exakt ålder, utan vad folk anser. Personligen tycker jag det ser helt galet ut med en 4-åring i vagn, medan för andra är det helt normalt, därav jag undrar.
    På vilket sätt ser det galet ut menar du? Vad tänker du om föräldern då? Och ser det galet ut vilken motivering än föräldern må ha?
  • Tummelisa

Jag tycker det är trist om barn inte får chansen att röra på sig, gå och springa själv dagligen. Men NÄR de gör detta bryr jag mig inte om. Passar det föräldern bättre att ta vagn i olika situationer, och detta funkar för dem så är det väl bara bra.
    Hur menar du Canda att man ska göra om man tex ska promenera 5km till dagis, kanske efter en bitvis hårt trafikerad väg och dessutom har en tid att passa. Kanske har man också saker med till dagis, som då kan vara praktiskt att lägga i korgen under vagnen istället för att bära på.

• Tummelisa
    Förälskad skrev 2010-11-30 13:34:24 följande:
    Gå i tid, hålla handen, bära sakerna i en väska kanske? Nu frågade du inte mig men jag måste lägga mig i eftersom oftas handlar det bara om lathet och tid.
    Jag förstår bara inte poängen med det. VARFÖR bära grejerna i påse istället för att lägga dem i vagnen?
    Och hur motiverat är det tex att stiga upp kl 5 istället för kl 6.30 bara för att det tar 1.5 timme extra att promenera till dagis om barnet ska gå själv?
    (observera att jag pratar hypotetiskt, själva bor vi i by på landet och måste ta bilen med vår 2-åring).

För mig är lathet bara dåligt om barnet far illa av det, tex om man ger barnet skräpmat och aldrig borstar tänderna för att man inte orkar. Vad är det dåliga med att det i vissa lägen åker vagn, så länge det får röra på sig ordentligt och öva kondis och styrka under övriga dagen?
  • Tummelisa

Om jag ska göra ett tillägg lite OfT tycker jag det då isf är värre med föräldrar som skjutsar sina tonåringar i tid och otid till kompisar, sånglektioner, dataspelsträffar och annat. Särskilt om det är barn som i övrigt är mest stillasittande tror jag det skulle göra många gott att då det är möjligt sätta sig på cykeln och trampa den stäckan.
    Och det finns regnkläder om det regnar, cykellyse om det är mörkt osv.

Vår son kör vi i bil till dagis (enda möjligheten), men efter middagen springer han fram och åter i allrummet, klättrar upp på vedlåren och hoppar ner i sackosäcken om och om igen. Så inte är han lat inte.

Och jag som gärna promenerar, brukar gå en snabbare promenad längs byavägen, kanske 20 minuter, och då åker sonen vagn. Sen viker jag av in på stig i skogen, då får han gå själv i lugnare takt. Och sen får han på hemvägen åka sista biten igen. Då får vi båda ut mest av promenaden.

• Tummelisa
    Candra skrev 2010-11-30 14:28:46 följande:
    Bor i sthlm, tar tunnelbanan dit jag ska. Visst åker vagnen ännu med många gånger, men som sagt, hon är inte så gammal än, men när vi bara ska till det närmaste så får hon oftast gå själv.
    Kom igen i samma diskussion, då du har två barn (tex 1,5 och 3år) som båda går på dagis, börjar kl 7-7.30, och du har minst 1km att promenera til dagis och dessutom kanske ska ha med skridskor till 3-åringen.
  • Tummelisa
    Mollz skrev 2012-05-30 15:44:31 följande:
    Som du vill ("nytt" nick)

NU har jag två barn, dock går bara ena på dagis, stora fyller tre i juli och lilla är fem månader och jag står fast vid vad jag sa.
    Det tar oss ca en halvtimme att gå till dagis och det traskar hon utan problem i rask takt och har gjort sen hon var runt två år. Lika så heldagar på tex stan eller nöjesparker är inga problem.
    Förstår fortfarande inte vad som var grejen med skridskorna, varför skulle det försvåra något menade du? 
    Hehe, alltid kul med uppdateringar, eloge till dig! Solig

Skridskorna la jag till för att man ibland har saker att bära med sig till dagis, tex påse med extra kläder, skridskor, egen jobbväska med matlåda (om man forsätter vidare sen till jobbet) osv. Det kan då vara svårt att bära alla saker och samtidigt hålla ett barn i varsin hand. Alla barn är inte heller lika duktiga som dina och knatar på i rask takt bredvid sin mamma i en hel halvtimme. En del kanske har barn som stannar till, kollar på stenar, busar och hoppar ut på (en eventuellt hårt trafikerad) väg, springer åt olika håll, plötsligt inte vill gå osv.

Visst handlar det delvis om att vänja sina barn att promenera, men också lite om hur olika barn är. Du verkar uppenbarligen gjort ett bra jobb, eller har ett barn som inte är lika stojigt som vissa andra.

I vilket fall ser jag inte heller problemet med att underlätta för sig själv med vagn, så länge ändå barnet får sin vardagliga motion och att man också så småning lär det att det är kul och nyttigt att röra på sig.

ps, gärna ny uppdatering då båda dina går på dagis, och att du har en tid att passa, tex börjar jobba kl 7.30 på morgonen Flört
Svar på tråden Till vilken ålder anser du att ett barn behöver sitta i vagn?