• evie84

Svarta byxor på bröllop??? HJÄLP!!

Hej alla där ute!

Jag ska på bröllop på lördag. Det är min killes vän som gifter sig. Jag känner inte brudparet alls, har bara träffat dem ett par ggr och sagt hej.

Jag har inget att ha på mig, kan man dyka upp i svarta byxor? Eller är jag dömd då?

Det skall tilläggas att paret är 19 rep 21 år, så de är ganska unga så jag antar att det inte är överdrivet formellt, men ändå...

Vad tycker ni??? kan man ha svart kavaj också eller pushar jag det än mer då??

HJÄLP!!

• Svar på tråden Svarta byxor på bröllop??? HJÄLP!!
  • Giraff

Står det ingen dress code på inbjudningskortet?

Om det inte gör det - vilken typ av bröllp är det? Förmiddagen, eftermiddagen? Är det fika efteråt, eller trerätters på festvåning?

• germania

Står det inget om klädkod?
    Själv tycker jag att bara ha svart är lite för dystert för ett bröllop.

• Pikku Enkeli

Det beror på vad det står för klädsel på inbjudan... Personligen så tycker jag väl att det är ok med svarta byxor om man ser till att klä sig lite tjusigt i övrigt.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • snillis

Jag hade personligen aldrig tagit på mig byxor på ett bröllop men det beror ju på vad som är angivet som dress-code.

• Pikku Enkeli

Alltså nej till både svarta byxor och svart kavaj. En av delarna går bra.

• evie84

ååh tack för alla svar!! Det stod inget om dress cod på indjudan. När min kille ringde och kollade med dem sa de "finkläder".

Jag befinner mig i växjö med min garderob i gbg... Typiskt!

det enda jag har här som är lite "finare" är

Svarta byxor som slutar vid ankeln, pumps, och en ljusare kavaj.

Kan man blanda svart och vitt? Eller är det också ett no no?

Tack snälla för all hjälp!!

• Pikku Enkeli

Nu är det ju ett vinterbröllop utan dresscode, så då tycker jag att du kan ha svart och vitt. Har du inget färgglatt du kan piffa till det med? En färgglad topp? Diadem med blomma?

• Giraff
    evie84 skrev 2010-11-30 15:51:36 följande:
    ååh tack för alla svar!! Det stod inget om dress cod på indjudan. När min kille ringde och kollade med dem sa de "finkläder".

Jag befinner mig i växjö med min garderob i gbg... Typiskt!

det enda jag har här som är lite "finare" är

Svarta byxor som slutar vid ankeln, pumps, och en ljusare kavaj.

Kan man blanda svart och vitt? Eller är det också ett no no?

Tack snälla för all hjälp!!
    Ja, det tycker jag absolut att det kan ha! Det låter jättesnyggt! Du kanske kan ha nån festlig topp under kavajen också?

Kavajen kanske inte är helvit? En del människor ogillar att man öht har något vitt klädesplagg på sig på bröllop...
  • evie84

aah där sa du ngt! höja upp det lite med diamden och sånna saker. :))

• Kjell2

Grundregeln är att man inte skall vara sorgklädd på bröllop. Då sorgklädd innebär dominans av svart/mörkt/grått så skulle jag säga att svarta byxor och en ljus kavaj är ok.

Sen är det väldigt få som har koll och en hel del som bryr sig om konstiga saker. Så oavsett vad du har på dig finns det risk att någon hänger upp sig på det.

• evie84

tack "giraff"! då tror jag det blir det, känns lite segt att gå och inhandla massa nytt inför ett bröllop... i december månad plus att jag är student...

Kavajen är lite åt det lila/ gammelrosa hållet, men det funkar nog?!

Taaaack taaacck alla!!

• Giraff
    evie84 skrev 2010-11-30 15:58:14 följande:
    tack "giraff"! då tror jag det blir det, känns lite segt att gå och inhandla massa nytt inför ett bröllop... i december månad plus att jag är student...

Kavajen är lite åt det lila/ gammelrosa hållet, men det funkar nog?!

Taaaack taaacck alla!!
    Jaaa, klart att det funkar! Skrattande

Ha så kul på lördag!
  • matte blir mamma

har varit på tre bröllop på två år. två vårbröllop och ett höstbröllop. har på alla tre haft svarta kostymbyxor och väst. dress code var kavaj på två av dom och fri på det tredje. jag använde inte kjol eller klännig eftersom jag inte trivs med det. vet inte om det är nån av de andra på bröllopet som har irriterat sig på hur jag klätt mig men det är ingen som har sagt nåt. jag har känt mig fin iallafall :)

Svar på tråden Svarta byxor på bröllop??? HJÄLP!!