• Xay1de

Varför är alla småbarnsföräldrar så stressade?

Överallt i dags- och veckotidningar kan man läsa artiklar om hur småbarnsföräldrar ska lära sig stressa av och ta det lugnt. Är jag och min man de enda småbarnsföräldrarna i Sverige som INTE stressar och mår dåligt över att vår livssituation inte duger?

Vi jobbar båda heltid, min man jobbar skift så han har dessutom långa arbetspass. Jag är lärare och har långa arbetsdagar, 2½-åringen är på förskolan 7.30-16 varje dag. I början av mars väntas lillasyster anlända.

Det känns som om vi är urtypen för den stressade familjen med två heltidsarbetande vuxna och ett heltidsbarn på dagis, men vi är så ostressade att det inte är sant. Sonen stormtrivs på förskolan och har gjort det från dag ett. Vi har fullt förtroende för pedagogerna och vet att de är kompetenta nog att tillhandase hans behov när vi arbetar. Ingen av oss har någonsin känt nåt behov av att gå ned i arbetstid på grund av att vi inte hinner träffa sonen nog ofta. Vi har buskul på helger och lov och man måste inte hoppa direkt i säng bara för att man går hem från förskolan 16.00.

Ändå ser jag föräldrar runt omkring oss tävla om vem som är mest stressad och vem som jobbar minst (men naturligtvis ändå drar in mest pengar...). Sonen är ofta ensam kvar på avdelningen när vi kommer kl. 16, ibland är nåt enstaka barn kvar. För oss är det så här livet ser ut, och nu tänker väl många att "jaja, det är för att det var likadant för er själva", men så var det inte....

Min pappa har alltid jobbat mycket, rest mycket i arbetet och haft oregelbndna arbetstider. Min mamma jobbar natt och jag och syrran gick på öppen förskola (80-talets variant var inte densamma som idag). Maken var hemma hos mormor och morfar när hans föräldrar arbetade. Så vi kommer inte från några stereotypiska "dagisbarnsfamiljer".

Jag anklagar ingen och dömer ingen, jag bara undrar varför alla föräldrar verkar så stressade jämt?

• Svar på tråden Varför är alla småbarnsföräldrar så stressade?
  • Sandris82

För mig handlar det om att jag inte hinner med. När jag kommer hem på¨dagarna (de veckor som mannen arbetar em tex) så är det att laga mat, fixa hemmet medan barnen kolla Bolibompa, duscha tjejerna och sedan lägga dem. Läggningen tar just nu massa tid! Är inte alls lätt just nu, när barnen äntligen sover hinner jag hänga en tvätt som jag förhoppningsvis kom ihåg att stoppa in medan jag lagade middag. Sen är kl 21 och jag ORKAR inte mer ... så denna dag hann jag inget mer än det absolut viktigaste. Sedan börjar dagen om man uppstigning kl05.30 ca ...

Mina barn är 2,5 o just fyllda 5 år, min sambo arbetar nu 3 skift vilket är ovant för oss (han har alltid gjort 5 skift förut). Jag jobbar heltid, mina fyra första arbetsdagar är lååånga medan varannan fredag är kort... min tid räcker inte till helt enkelt. Men valet är ju mitt, jag kan ju sänka mina krav på hysat hem, hemlagad mat osv eller korta min sovtid ...

• Fenomen a

för att jag vill vara den som är  mest med mina barn, jag skaffade dem för att vara med dem och stressar för varje minut jag kan vara med dem. pedagogerna ska ej vara dem som träffar mitt barn mest hur kompetenta de än är

• Emerun

Är inte heller stressad, jobbar bara 14dagar/månad men ändå heltid, så jag är med mina barn mkt, när barnen är på dagis så är dom där 9-17, visst barnen sover när jag kommer hem från jobbet de dagar jag jobbar men tycker inte att det gör något då jag ändå får så mkt tid med dem, jobbar varannan helg oxå men då slutar jag kl:18 så kvällen är ju inte slut när jag kommer hem. Handlar gör jag med barnen när jag är ledig så det finns alltid middag hemma, handlar även för de dagar när jag jobbar så maken slipper tänka på handling och bara laga maten. Hinner ju med städning, tvätt och sånt när jag är ledig.
    Kan dock förstå dem som jobbar mån-fre att de inte hinner göra saker hemma och så på samma sätt som jag, de har ju färre timmar sas att fixa saker på.

• Miss Lau

Jag är väl en sån förälder som är stressad, fast lite lagomt mycket. Har fyra barn, eget företag, heltidsarbetande make på chefposition, restider på ca 1 timme enkel väg för oss båda, barnen ska köras till aktiviteter 4 dagar/vecka och på helgen är det ofta tävlingar. För att inte tala om alla barnkalas de blir bjudna på!  Och ja, sen vill jag hinna träna någon kväll och maken vill träna en kväll. Sen kommer det vanliga som att huset på 200 kvm ska hållas i hyffsat skick, mat ska lagas, kläder tvättas (kör en 8 kg maskin varje dag), sängkläder bytas osv. Det finns alltid något.

Vi sitter med våra kalendrar en gång/vecka och synkar vem som ska ta vad. Det fungerar och vi har själva valt att ha det så här. Och vi trivs även om det ibland blir lite väl mycket....

Jag ser mig själv som en rätt lugn person men jag har full förståelse för att andra i samma sits kan bli rätt stressade. Och jag kanske ska tillägga att det som stressar mig mest är när allt krockar! Med fyra barn blir det lätt så

• MygganMy
    Du kanske borde jobba mindre? För dina barn kan ju mista en förälder i tidig ålder pga sjukdom... Stress kan ge sånt...
  • mandelblomma

känner igen mig...folk frågar hur jag/ vi orkar. vi har fem barn, tre tonåringar och två 2 åringar och stort hus.
    Jobbar heltid båda två, jag som mellanchef med rätt krävande jobb med en del övertid och hemmajobb på kvällar i bland. Maken har skiftjobb med nätter och en del kvällar. Men nej jag kan jnte säga att jag stressar så särskilt mycket heller...allt går och oftast är det riktigt kul :)
    Kanske inte alla gånger när man kommer in i som nu en sjukperiod och ingen sover, men i vanliga fall och det är oftast vanligt.
    Har lärt mig en massa vardagsknep under åren, som att förbereda middagarna kvällen innan eller laga på helgen eller en ledig dag.
    Planera för i snnerhet de där sena dagarna med långa dagisdagarna.
    handla reglebundet.
    Städa och tvätta regelbundet och lite och ofta hellre än mycket och berg.
    samt att prioritera, vad vill jag, vad orkar jag, vad kan vänta och vad är kul?

• Madame Mom

Antar att det handlar om att många föräldrar vill ha så mycket tid som möjligt med sina barn. Att förskolelärarna är kompetenta är ingen vidare tröst alltid..  Barnen är ju liksom ens egna och jag tycker det är helt naturligt att vilja begränsa vistelsen på förkolan i den mån det går..  Själv har jag möjligheten att vara hemma med mina barn och det är jag galet tacksam för... :)

• MygganMy
    Madame Mom skrev 2010-11-30 20:11:45 följande:
    Antar att det handlar om att många föräldrar vill ha så mycket tid som möjligt med sina barn. Att förskolelärarna är kompetenta är ingen vidare tröst alltid..  Barnen är ju liksom ens egna och jag tycker det är helt naturligt att vilja begränsa vistelsen på förkolan i den mån det går..  Själv har jag möjligheten att vara hemma med mina barn och det är jag galet tacksam för... :)
    Många, och av min erfarenhet har de flesta möjlighet att gå ner i tid.. det handlar om prioriteringar. Ni kanske måste flytta till billigare boende/ annan stad/ annan del av landet... OCH byta jobb, kanske till och med ett mindre betalt jobb..

Det handlar om in och utgifter.. vad tjänar ni på att bo i ett hus för 300 000 istället för 3 000 000? Eller att bo i en tvåa istället för en trea?
  • Xay1de
    mandelblomma skrev 2010-11-30 20:11:33 följande:
    känner igen mig...folk frågar hur jag/ vi orkar. vi har fem barn, tre tonåringar och två 2 åringar och stort hus.
    Jobbar heltid båda två, jag som mellanchef med rätt krävande jobb med en del övertid och hemmajobb på kvällar i bland. Maken har skiftjobb med nätter och en del kvällar. Men nej jag kan jnte säga att jag stressar så särskilt mycket heller...allt går och oftast är det riktigt kul :)
    Kanske inte alla gånger när man kommer in i som nu en sjukperiod och ingen sover, men i vanliga fall och det är oftast vanligt.
    Har lärt mig en massa vardagsknep under åren, som att förbereda middagarna kvällen innan eller laga på helgen eller en ledig dag.
    Planera för i snnerhet de där sena dagarna med långa dagisdagarna.
    handla reglebundet.
    Städa och tvätta regelbundet och lite och ofta hellre än mycket och berg.
    samt att prioritera, vad vill jag, vad orkar jag, vad kan vänta och vad är kul?
    Låter väldigt mycket som oss. Vi storkokar mat tillsammans så vi har matlådor hemma till jobbet, planerar middagar och förbereder kvällen innan. Kläder till nästkommande dag plockas fram kvällen innan.

Jag tror också det är viktigt att prioritera. Ingen har faktiskt dött av lite skit i hörnen, jag kan faktiskt leka en eftermiddag med min son istället för att se till att hemmet är kliniskt rent...
  • mandelblomma
    Xay1de skrev 2010-11-30 20:19:41 följande:
    Låter väldigt mycket som oss. Vi storkokar mat tillsammans så vi har matlådor hemma till jobbet, planerar middagar och förbereder kvällen innan. Kläder till nästkommande dag plockas fram kvällen innan.

Jag tror också det är viktigt att prioritera. Ingen har faktiskt dött av lite skit i hörnen, jag kan faktiskt leka en eftermiddag med min son istället för att se till att hemmet är kliniskt rent...
    absolut, sen har jag också gjort det aktiva valet att kanske inte ha det där supersociala livet med föreningar, hem och skola, fotbolls bakande mammor som många av mina vänner har..massa hobbysar under de här åren får helt enkelt minimeras till förmån för familj och jobb.
    Har inte heller sett nyttan av att tävla i " vem som hinner först till dagis och hämta sina barn och gud förbjude inte köpa en liter mjölk innan"
    Barnen har varierande längd på sina dagar, i dag har de ex gått från halv åtta till strax efter fem. Likväl har vi hunnit mysa, ätit tillsammans, badat och nattat tillsammans.
    Andra dagar är kortare och vi hinner självklart lite mer, men någon prestige i det har jag inte och ser ingen vinning av för någon.
Svar på tråden Varför är alla småbarnsföräldrar så stressade?