Varför är alla småbarnsföräldrar så stressade?
Överallt i dags- och veckotidningar kan man läsa artiklar om hur småbarnsföräldrar ska lära sig stressa av och ta det lugnt. Är jag och min man de enda småbarnsföräldrarna i Sverige som INTE stressar och mår dåligt över att vår livssituation inte duger?
Vi jobbar båda heltid, min man jobbar skift så han har dessutom långa arbetspass. Jag är lärare och har långa arbetsdagar, 2½-åringen är på förskolan 7.30-16 varje dag. I början av mars väntas lillasyster anlända.
Det känns som om vi är urtypen för den stressade familjen med två heltidsarbetande vuxna och ett heltidsbarn på dagis, men vi är så ostressade att det inte är sant. Sonen stormtrivs på förskolan och har gjort det från dag ett. Vi har fullt förtroende för pedagogerna och vet att de är kompetenta nog att tillhandase hans behov när vi arbetar. Ingen av oss har någonsin känt nåt behov av att gå ned i arbetstid på grund av att vi inte hinner träffa sonen nog ofta. Vi har buskul på helger och lov och man måste inte hoppa direkt i säng bara för att man går hem från förskolan 16.00.
Ändå ser jag föräldrar runt omkring oss tävla om vem som är mest stressad och vem som jobbar minst (men naturligtvis ändå drar in mest pengar...). Sonen är ofta ensam kvar på avdelningen när vi kommer kl. 16, ibland är nåt enstaka barn kvar. För oss är det så här livet ser ut, och nu tänker väl många att "jaja, det är för att det var likadant för er själva", men så var det inte....
Min pappa har alltid jobbat mycket, rest mycket i arbetet och haft oregelbndna arbetstider. Min mamma jobbar natt och jag och syrran gick på öppen förskola (80-talets variant var inte densamma som idag). Maken var hemma hos mormor och morfar när hans föräldrar arbetade. Så vi kommer inte från några stereotypiska "dagisbarnsfamiljer".
Jag anklagar ingen och dömer ingen, jag bara undrar varför alla föräldrar verkar så stressade jämt?