• Korp

Äldreomsorg - omöjligt att få jobb utan utb.?

Är det helt omöjligt att få jobb inom äldreomsorg utan en utbildning inom området? Jag är väldigt intresserad av att få jobba och hjälpa till inom äldreomsorgen men jag har ingen utbildning inom just omvårdnad. Går de endast efter utbildning när man ansöker om jobb på sådana platser eller kan det funka om man öht. har en utbildning men inom annat område, ett bra CV och bra personlighet?

• Svar på tråden Äldreomsorg - omöjligt att få jobb utan utb.?
  • Miss Cee

Det är helt och hållet beroende på i vilken kommun du tänker söka jobb.

I många som jag känner till så finns det inga luckor för outbildade inom äldrevården. De vill bara ta folk med erfarenhet och utbildning och har policy att inte ta in outbildade (inom det området).

Men enligt flera här på FL så skriker äldrevården efter timvikarier och extra personal och du kan mer eller mindre bara gå dit och visa dig så kidnappar de dig för tid och evighet ;)

Så det varierar tydligen väldigt.

• Emma Elisabeth

Min syster jobbar som undersköterska och hon är inte utbildad.

• Dr Mupp

Här får du inte jobb som outbildad. Här ffår inte ens alla utbildade jobb.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • dezibel

I min kommun tar vi emot alla som timvikarier med öppna armar bara dom har rätt attityd och kan hantera jobbet. Tjänst eller vik kräver Uskutbildning

• JeanneDArc

man får inte jobba som undersköterska utan en utbildning, däremot kan man jobba som vårdbiträde vilket är nästan samma sak. Vissa uppgifter får ett vårdbiträde inte delegering på bara. Problemet är att de hellre anstället undersköterskor. Att få timanställning brukar inte vara helt omöjligt dock.

• vi3

jag har jobbat som "vårdbiträde" i några år inom äldreomsorgen samt hemsjukvården och jag har gjort så mycket saker som handlar om bla medicniering som en uska gör så jag tycker inte de är nån skillnad på uska och vårdbiräde och jag har ingen som helst utbildning inom vården över lag.. Jag är utbildad konditor men ändå jobbat inom vården gått en deligerings kurs hos en läkare sen fick jag fast anställning på schema och detta var i sthlm innerstad samt knivsta kommun :)

• Korp

Tack för alla svar!
    Får helt enkelt fråga då vad som gäller på olika ställen här i trakten :)

• Tezz i
    Emma Elisabeth skrev 2010-12-01 05:00:35 följande:
    Min syster jobbar som undersköterska och hon är inte utbildad.
    Är hon anställd som undersköterska utan utbildning eller som vårdbiträde?

Om du kan få jobb inom äldreomsorgen beror på din kommun.
  • Tezz i
    vi3 skrev 2010-12-01 13:45:44 följande:
    jag har jobbat som "vårdbiträde" i några år inom äldreomsorgen samt hemsjukvården och jag har gjort så mycket saker som handlar om bla medicniering som en uska gör så jag tycker inte de är nån skillnad på uska och vårdbiräde och jag har ingen som helst utbildning inom vården över lag.. Jag är utbildad konditor men ändå jobbat inom vården gått en deligerings kurs hos en läkare sen fick jag fast anställning på schema och detta var i sthlm innerstad samt knivsta kommun :)
    Antar att du menar hos en ssk, för de är de som ger delegering...
  • kimsi
    vi3 skrev 2010-12-01 13:45:44 följande:
    så jag tycker inte de är nån skillnad på uska och vårdbiräde
    Skulle väl vara lönen då kanske
Svar på tråden Äldreomsorg - omöjligt att få jobb utan utb.?