• Joico

3 ½ åring utan rätt bilbarnstol i 10 min?

Varför skulle ni inte kunna krocka på 10min? Vad är det din mamma menar med att "det inte gör nåt"?

• Joico

Jag hade åkt kommunalt, eller gått. Kanske kan din kusin hämta packningen bara, om det är mycket att bära. I Finland är man inte lika medveten om bilsäkerhet

• Joico
    Anna med 3 trollungar skrev 2010-12-01 21:35:27 följande:

För bara ett par år sedan var rekomendationerna att man skulle ha barnen bakåtvända till 3 år. Och nu 4 år. De är ju säkrare att åka med barnet på en "kudde" med bilbälte än att hålla barnet i famnen. Eller åka buss som inte har någon säkerhet. En buss kan krocka den med

Men som du skrev. Alla gör ju som dem själva vill, men du ville ha råd eftersom du skrev i ett forum

Nja nu säger man nog 5år t.o.m...
  • Joico
    Anna med 3 trollungar skrev 2010-12-01 21:46:24 följande:
    Enl NTF är de 4 år men dem rekomenderar att dem sitter bakåt så länge som möjligt och oftast kan dem sitta bakåt till ca 5 beroende på längden och vikten på barnet
    Från NTF

"Barn ska åka bakåtvänt så länge som möjligt, helst upp till 5 års ålder. Stolen är urvuxen när barnets huvud sticker upp med en tredjedel ovanför kanten, ungefär i höjd med överkanten på barnets öron, eller när stolens rekommenderade viktgräns har passerats."
Svar på tråden 3 ½ åring utan rätt bilbarnstol i 10 min?