• summertime123

3 ½ åring utan rätt bilbarnstol i 10 min?

Vi ska flyga till Finland imorgon kväll och blir upphämtade från flygplatsen. Förklarade för min kusin att sonen behövde en bakåtvänd bilbarnstol för att vi ska kunna åka (annars skulle vi åka kommunalt) de sa sedan att de fixat rätt bilbarnstol så jag tackade ja till skjutsen men nu har det visat sig att det var endast en sån "kudde" lr vad man nu kallar det? för mycket äldre barn alltså...

Det är bara en 10 min resa men jag får ont i magen av tanken ändå, har aldrig åkt bil om det inte funnits rätt bilbarnstol för sonen.... Min mamma säger att 10 min inte gör något att jag borde åka ändå men hon har ju inte så bra koll på bilsäkerhet....

Är jag löjlig som tänker såhär eller borde jag åka 10 min m sonen på kudden!?

• Svar på tråden 3 ½ åring utan rätt bilbarnstol i 10 min?
  • summertime123

tack för alla svar!!
    Jag åker ensam med sonen och all packning så har ej möjlighet att ta med en bilbarnstol, åker kommunalt till arlanda.
    Har bestämt mig för att inte ta emot deras skjuts - jag kan helt inte leva med mig själv om nåt skulle hända....
    Har emailat två taxibolag i Finland och frågat om de har bilbanrstolar att erbjuda deras kunder så jag håller tummarna för att det finns! Eftersom vi landar 22.30 kommer det bli krångligt att åka buss/tåg så hoppas det löser sig med taxin annars får jag helt enkelt åka kommunalt!

• Anna med 3 trollungar

Att åka kommunalt är inte säkert de heller. Finns ju inte bakåtvända stolar i bussar ex. Då sitter ju barnet frammt iaf.
    Så säkerheten är ju inte bättre för de

• summertime123
    Anna med 3 trollungar skrev 2010-12-01 14:34:57 följande:
    Att åka kommunalt är inte säkert de heller. Finns ju inte bakåtvända stolar i bussar ex. Då sitter ju barnet frammt iaf.
    Så säkerheten är ju inte bättre för de
    men i denna bil så fanns ingen bilbarnstol alls - bara en sån kudde....

fick svar från taxibolaget: "sätt barnet i famnen".....
  • Pyrro_b

Att åka kommunalt utan bälte är ju knappast så mkt säkrare än att åka fastständ på en kudde fast framåtvänd.

• iddiotten

Jag hade låtit barnet åka på en kudde.

• Tinnys

Jag hade tagit kudden och sen tagit med mig den till finland, bättre än ingenting på den sidan.

• Kaxelina

Jag hade tagit kudden för mina barn under fyra sitter redan på en kudde med ryggstöd. Bälteskudde kanske det kallas för.

• summertime123

fast det är ju säkrare att åka buss, sker mer olyckor om man åker bil... finns väl en orsak till rekommendationerna, är ju knappast ett påhitt....

alla gör som de vill - jag tänker inte åka bil m sonen utan en bakåtvänd bilbarnstol. får jag inte tag på taxi blir det buss!

• Anna med 3 trollungar

För bara ett par år sedan var rekomendationerna att man skulle ha barnen bakåtvända till 3 år. Och nu 4 år. De är ju säkrare att åka med barnet på en "kudde" med bilbälte än att hålla barnet i famnen. Eller åka buss som inte har någon säkerhet. En buss kan krocka den med

Men som du skrev. Alla gör ju som dem själva vill, men du ville ha råd eftersom du skrev i ett forum

• Joico
    Anna med 3 trollungar skrev 2010-12-01 21:35:27 följande:

För bara ett par år sedan var rekomendationerna att man skulle ha barnen bakåtvända till 3 år. Och nu 4 år. De är ju säkrare att åka med barnet på en "kudde" med bilbälte än att hålla barnet i famnen. Eller åka buss som inte har någon säkerhet. En buss kan krocka den med

Men som du skrev. Alla gör ju som dem själva vill, men du ville ha råd eftersom du skrev i ett forum

Nja nu säger man nog 5år t.o.m...
  • Anna med 3 trollungar
    Joico skrev 2010-12-01 21:39:47 följande:
    Nja nu säger man nog 5år t.o.m...
    Enl NTF är de 4 år men dem rekomenderar att dem sitter bakåt så länge som möjligt och oftast kan dem sitta bakåt till ca 5 beroende på längden och vikten på barnet
  • Joico
    Anna med 3 trollungar skrev 2010-12-01 21:46:24 följande:
    Enl NTF är de 4 år men dem rekomenderar att dem sitter bakåt så länge som möjligt och oftast kan dem sitta bakåt till ca 5 beroende på längden och vikten på barnet
    Från NTF

"Barn ska åka bakåtvänt så länge som möjligt, helst upp till 5 års ålder. Stolen är urvuxen när barnets huvud sticker upp med en tredjedel ovanför kanten, ungefär i höjd med överkanten på barnets öron, eller när stolens rekommenderade viktgräns har passerats."
  • snillis

Var och en gör såklart det som känns bäst men personligen hade jag känt mig väldigt begränsad i livet om jag hela tiden krävde 100% säkerhet.
    Då kan man ju inte göra någonting typ.
    Jag menar, då skall man ju inte ens åka bil öht.

Vi har varit utomlands många gånger med våra barn och det är ju stört omöjligt i vissa länder att uppbringa barnstol (man får vara glad om taxichauffören inte röker i bilen typ).
    Och det som resandet ger oss som familj och våra barn väger upp LÄTT de riskerna man tar.

Sedan skulle man givetvis inte förlåta sig själv om nåt hände. Men handen på hjärtat - gör man någonsin det om något händer ens barn???

Svar på tråden 3 ½ åring utan rätt bilbarnstol i 10 min?