• Sophie1973

Jordnötsallergi (orolig)

Hej! Min 7-årige son har vid 3-4 tillfällen nämnt att det kliar på tungan/läppen när han har ätit jordnöt (snickers). Vid ungefär lika många tillfällen har han inte nämnt något. Gjorde för 2 veckor sedan ett allergitest hos en allergiläkare där det användes en mycket modern teknologi som kan räkna ut precis hur allergisk man är. Min son fick helt negativt på alla nötter förutom jordnöt där han fick 0,21 (utav 5,0 sa doktorn). Han sa att vi antingen kunde fortsätta själva att testa honom genom att ge honom jordnöt varje vecka eller så kunde han skriva en remiss för provokation om jag var orolig. Jag bad honom göra det och vi ska nu vänta i ca 3 mån och vara jordnötsfria fram tills dess. Tyvärr är jag kontrollmänniska som vill ha precisa svar och gärna ältar fram och tillbaka . Känner att jag hade kunnat fråga mer när jag pratade med doktorn men han är av den fåordiga typen så jag undrar bara om ni skulle kunna utveckla lite mer hur lite/mycket allergisk min son är. Vad är risken för anafylaktisk chock osv? Ska jag säga till folk fram tills provokationen att han är allergisk. Vill ju inte gärna göra honom till allergiker om detta resultat är så litet att han inte är det. Mycket tacksam för svar! Mvh Sophie

• Svar på tråden Jordnötsallergi (orolig)
  • Allergiexperten

Hej! Det finns möjlighet att påvisa om allergin man har är av den allvarligare sorten, det var nog det läkaren menade. Värdet ni fått säger inte så mycket om man inte känner till allergidiagnostik. Nu fick ni rådet att antingen testa honom själv eller få remiss för provokation eftersom du var orolig. Rent allmänt kan jag säga att det är ytterst få personer som har livshotande allergier. Värdet visar också en låg allergireaktion. Din son har vad jag förstått ätit jordnöt utan att få symtom också vilket tyder på att han inte är så känslig. Det är viktigt som förälder att känna sig trygg med att veta om ens barn kan drabbas av livshotande allergiska symtom eller om barnet endast har små symtom som är övergående.
    Jag tycker därför att du bör få svar på dina frågor av den ansvariga läkaren, skriv gärna ner frågorna och ta med till besök och se till att du förstår svaren du får.
    Vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Jordnötsallergi (orolig)