• Noiis

tips om bilstol nu när det skall vändas frammåt.

Noa han bara kräks och gallskriker i bilen. sjukhuset tycker att vi gått kan vända stolen på heltid nu. (har testat och då fungerar det 100000 gånger bättre att ha han i bilen)
    men... vad fan ska jag ha för bilstol? vi har en britaz twoway plus/elite och den sitter verkligen skit dåligt när man vänder stolen. känns ju inte som om den sitter fast för 5 öre.
    så....
    vad rekomenderar ni för bilstol som verkligen sitter fast?

• Svar på tråden tips om bilstol nu när det skall vändas frammåt.
  • Finesse
    Bonnie Tyler skrev 2010-12-03 07:56:34 följande:
    ...kanske finns det någon stol med isofix-fästen som ni kan använda. De sitter ju kanske kvar lite bättre på plats!
    Nej inte en som är framåtvänd iaf. Isofix är säkrare att ha (monteringsmässigt) när det gäller bakåtvända stolar. Med framåtvända stolar så kan det bli så att isofix fästerna och bilbältet inte bli symetriskt och då är det inte säkrare utan kan snarare förvärra.. (enligt chefen på testlabbet på vti)
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Cecci78
    Sjukhus Mamman skrev 2010-12-02 23:19:52 följande:
    Men herregud läs för fan och håll er till TS ber om råd om bilstolar inget annat
    Det är just det som är själva grejen, hon vill veta vilka bra framåtvända stolar som finns för ett litet barn o öven om det kan låta otreligt så har TS fått svar här, det finns inga bra till en så liten. Att sitta med internbälten framåt gör man mycket i andra länder (tyvärr) så de stolarna kanske är bättre att titta på än de som säljs i Sverige eftersom det är så starkt rekommenderat att inte vända innan 4-5 års ålder här.
  • Cecci78
    Cecci78 skrev 2010-12-03 20:42:09 följande:
    Det är just det som är själva grejen, hon vill veta vilka bra framåtvända stolar som finns för ett litet barn o öven om det kan låta otreligt så har TS fått svar här, det finns inga bra till en så liten. Att sitta med internbälten framåt gör man mycket i andra länder (tyvärr) så de stolarna kanske är bättre att titta på än de som säljs i Sverige eftersom det är så starkt rekommenderat att inte vända innan 4-5 års ålder här.
    du vill veta, förlåt, trodde någon annan skrivit inlägget jag citerade ovan
  • cicci85
    Sjukhus Mamman skrev 2010-12-04 01:52:09 följande:
    Jag har inte bett om en bilstol som passar en viss stl. På barn! Jag har bett om tips på bra framåtvända stolar inget annat!
    Man kan säga "tack för tipsen" oxå...
  • Noiis

Jag tänker inte tacka för sånt jag redan vet! Jag har redan skrivit 100 ggr att jag inte ska vända han än! Men att jag säkert kommer köpa en bilstol innan det är dax. Jag bad om tips om bra bilstolar men de va ju tydligen väldigt svårt att få så jag rådfrågar proffs istället! Så ni behöver inte bemöda er med att svara här

• Dr Mupp
    Sjukhus Mamman skrev 2010-12-04 10:10:11 följande:
    Jag tänker inte tacka för sånt jag redan vet! Jag har redan skrivit 100 ggr att jag inte ska vända han än! Men att jag säkert kommer köpa en bilstol innan det är dax. Jag bad om tips om bra bilstolar men de va ju tydligen väldigt svårt att få så jag rådfrågar proffs istället! Så ni behöver inte bemöda er med att svara här
    När det är dags att vända honom är är det bältestols osm är bäst. Vilken som är bäst får man testa sig fram eftersom barn och ilar är olika. Men så länge han är under 15 kg så kan du inte vända honom framåt i bältestol utan då är det bakåt eller framåt i internbälte som gäller och framåt i internbälte är livsfarligt.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Umm Elias

Tänk så fl fungerar, helt otroligt faktiskt. Om läkare har sagt att ni kan vända barnet så gå efter det, fråga dem om lämplig bilstol eller gå till en riktig butik oc be om råd. Varför ens fråga på familjeliv.se när du vet vilka typ av idiotiska svar du kommer få.

• cicci85
    Sjukhus Mamman skrev 2010-12-04 10:10:11 följande:
    Ett till tips som antagligen inte duger Men rådfråga Robert Bell på säkerhetsbutiken.se. Han har ju varit chef på Britax och har antagligen bra koll på både bakåtvända och framåtvända bilstolar samt bältesstolar. Han brukar svara snabbt på mejl.
    Umm Elias skrev 2010-12-04 11:49:38 följande:
    Tänk så fl fungerar, helt otroligt faktiskt. Om läkare har sagt att ni kan vända barnet så gå efter det, fråga dem om lämplig bilstol eller gå till en riktig butik oc be om råd. Varför ens fråga på familjeliv.se när du vet vilka typ av idiotiska svar du kommer få.
    Vilka idiotiska svar menar du? Att det är olagligt att sätta ett barn under 15 kg i bältesstol eller?
  • Umm Elias
    cicci85 skrev 2010-12-04 16:55:04 följande:
    Umm Elias skrev 2010-12-04 11:49:38 följande:
    Vilka idiotiska svar menar du? Att det är olagligt att sätta ett barn under 15 kg i bältesstol eller?
    svar som inte har med ts att göra, hon har ju fått rådet och klartecken av läkare att vända på honom och hon frågar vilken bilstol de ska använda, inte OM de ska använda.
Svar på tråden tips om bilstol nu när det skall vändas frammåt.