Inlägg från: Trynträ |Visa alla inlägg
  • Trynträ

Byta bajsblöja vid bordet i en restaurang ?!

Låter som hon har nåt fel i huvudet eftersom hon ens kan komma på tanken. Sjukt är vad det är. Som att man vill basunera och visa att ens barn bajsat. För att inte tala om att det luktar illa. Hon verkar lida brist på empati.

• Trynträ

Jag känner en familj som hade skötbordet på matbordet. Vidrigt var rätta ordet. Tur man inte är där så ofta. Förstår inte hur man tänker.

• Trynträ
    k girl skrev 2010-12-02 16:14:25 följande:
    Jaha. Jag ser inte saker så svart och vitt. Jag ser till exempel på vår mammagrupp, som kan bo så långt som 7-8 mil ifrån varandra med centralorten i centrum. Jag ser att caféet är det enda stället som är tillåtande för små barn och social samvaro. Och till och med jag har varit med om att man går på restauranger eller caféer där man vet att det finns toalett, man handlar mat - men när man då väl ska gå på toa är den trasig. Jag kan i och för sig bara anta att du tycker att kvinnan i mitt exempel skulle ha tagit med sin beställda mat och satt sig på en parkbänk att äta istället för att göra som hon gjorde - det tycker inte jag.
    Turas om att fika hos varann istället. Ni måste väl själva säkert också gå på toa så då måste ni ju ändå leta rätt på en toalett. Vår dotter tål inte våtservetter så att inte besöka ett handfat är uteslutet. Isåfall måste jag blöta på papper innan vi åker iväg. Kniper det och det inte finns nån toalett kan man ju alltid fråga om det går att låna personalens eller åtminstone fråga om det finns nånstans där man kan byta på barnet enskilt istället för inför publik. Svårare än så är det ju inte.
  • Trynträ
    ollemia skrev 2010-12-02 22:19:21 följande:
    Hej! Jag har inte läst hela tråden, men om jag var på ett café utan möjlighet att byta blöja på ett civiliserat sätt kanske jag skulle vänta med blöjbytet tills jag kunde göra det på ett bra sätt?! Barnet dör ju inte av att ligga en stund extra med smutsig blöja, även om jag förstås inte skulle göra så om jag inte var tvungen. Men jag skulle aldrig utsätta andra för bajs! För länge sedan var jag med om en liknande händelse, då ett barn i fyraårsåldern sattes naken (med klänning men utan trosor) uppe på disken i caféet, dvs där alla bullar o kakor stod, kaffet serverades och betalning skedde - äckligt!
    Varför i hela friden sätter man på barnet en klänning utan trosor? Förvånad
  • Trynträ
    lokisse skrev 2010-12-03 08:20:37 följande:
    om man inte kan fixa att byta nagon annanstans än bland folket som äter far man träffas nagonannanstans
    Precis
  • Trynträ
    Trynträ skrev 2010-12-03 08:08:08 följande:
    Turas om att fika hos varann istället. Ni måste väl själva säkert också gå på toa så då måste ni ju ändå leta rätt på en toalett. Vår dotter tål inte våtservetter så att inte besöka ett handfat är uteslutet. Isåfall måste jag blöta på papper innan vi åker iväg. Kniper det och det inte finns nån toalett kan man ju alltid fråga om det går att låna personalens eller åtminstone fråga om det finns nånstans där man kan byta på barnet enskilt istället för inför publik. Svårare än så är det ju inte.
    Se kommentar nedan som Lokisse skrev. Har man inget alternativ så får man leta sig alternativ som inte förstör andras fikastund. Uppfattade det som att du inte tyckte de som hade bara ett fik och jättelångt hem hade nåt alternativ än att byta in public. Men jag kanske fattade fel.
  • Trynträ
    k girl skrev 2010-12-03 08:31:12 följande:
    Vi tar om det, för jag tycks behöva vara övertydlig.

Jag kom hem från mammacafé där frågan tillfälligt dryftades. Vi som har äldre barn gick på toaletterna och bytte (min ettårings bajs är inget jag vill utsätta andra för) medan de med yngre barn bytte på bordet. En av mammorna bad om ursäkt och konstaterade att hon inte tänkte på var hon bytte, men att hon hoppades att ingen blev besvärad. Ingen av oss andra blev besvärade. Vi är på syn- och hörhåll avskilda från övriga gäster. Jag tyckte att det var intressant med tanke på den här tråden och konstaterade att det nog inte handlar om idioti eller egoism utan bara tanklöshet.

Du kontrar med att mammor som du sagt ifrån till blivit skitförbannade.

Jag säger att jag har sagt ifrån vid ett tillfälle. Vid detta tillfälle (för tre år sedan) var toaletterna avspärrade på grund av ommålning. Mamman sade att hon inte kunde byta någon annanstans, förklarade varför, och det var en förklaring jag kunde köpa. Jag är inte av den åsikten att hon ska ta sin mat och gå, alternativt låta sin bebis ligga med frätande bajs i stjärten.
    Men var det bara hon och bäbisen ute och åt? Annars är det väl ingen fara att lämna tallriken några minuter. Å några minuter är ingen fara för bäbisen att ligga i bajs. Nog hade hon hunnit äta klart allt annars.
  • Trynträ
    FannyGioia skrev 2010-12-03 20:33:31 följande:
    Alltså, om det inte finns skötbord av något slag skulle jag inte klandra föräldern. Man ska inte behöva lägga sin bebis på ett äckligt toalettgolv. Men visst, bajsblöja vid matbordet är inte att föredra.
    Alla har väl nåt form av underlägg med sig får jag hoppas. Annars får man se till att ha det i skötväskan. Man ska inte behöva sitta på restaurang och bevittna bajsblöjebyte.
  • Trynträ
    FannyGioia skrev 2010-12-03 23:40:19 följande:
    Jag håller med dig egentligen, men jag tycker ändå att det är restaurangens fel.

Nej, jag har inga underlägg. Var köper man sådana? 
    Vi fick ett med i skötväskan och sen finns det såna där tunna engångs att köpa. En handduk kan man ju alltid stoppa i om man saknar ett. Såna är ju dessutom lätta att tvätta.
Svar på tråden Byta bajsblöja vid bordet i en restaurang ?!