• k girl

Byta bajsblöja vid bordet i en restaurang ?!

Det är lite intressant, jag är nyss hemkommen från mammacafé och alla vi med lite äldre barn gick och bytte på toa, medan de med yngre barn bytte på bordet (ett stort konferensbord där vi allihop satt och åt). Jag måste erkänna att jag inte reflekterade nämnvärt över det annat än att jag noterade det (för att en av tjejerna som bytte konstaterade att hon faktiskt inte tänkte efter innan hon började byta), men med tanke på den här tråden är det lite intressant.

Jag tror således inte att det handlar om egoism, idioti, eller galenskap eller något annat epitet de flesta har velat klistra på människan ifråga - utan ren och skär tanklöshet.

• k girl
    lokisse skrev 2010-12-02 14:36:07 följande:
    möjligt att det gör men man maste tänka lite längre i bland tycker jag och dessutom far man oftast en rejäl utskällnining om man säger nagot.
    Jo, det kan jag ju hålla med dig om. Jag har sagt ifrån vid något tillfälle, men fick ingen utskällning, utan mamman ifråga bad om ursäkt och förklarade att det inte fanns någon annanstans att byta på barnet. Och det är en förklaring åtminstone jag kan köpa.
  • k girl
    lokisse skrev 2010-12-02 14:53:51 följande:
    jag tycker att man far välja ett ställe där det finns möjligheter att byta faktiskt.
    Ja, jo, nu fanns det faktiskt inte det. Men finns den valmöjligheten så håller jag med dig.
  • k girl
    Pirum skrev 2010-12-02 14:56:55 följande:
    Man får helt enkelt planera bättre. Ta med en stor handduk (som kan tvättas i 90 grader eller vad man nu tycker behövs efter golvkontakten) att lägga under skötdynan innan man lägger ner bebisen. Eller gå någon annanstans.

Det är ju dock inte alltid det lättaste att byta på toagolv. Jag bytte på min son inne på ett toagolv en gång. På 10 sekunder hade han vält ut sopkorgen inne på den extremt trånga toaletten (jag stod delvis utanför). Medan jag försökte hålla honom från att äta gammalt portionssnus och plocka upp skräpet hann han kissa ner sig själv, mig och skötbädden jag hade lagt ner på golvet. Fy tusan, aldrig mer.

Vi köpte bilen på det familjevänliga företaget med kombibilar och skötbord istället.

• k girl
    lokisse skrev 2010-12-02 15:33:14 följande:
    jag har svart att tro att det inte fans nagra valmöjligheter.
    det kanske inte fans nagonstans pa det cafet eller den resturangen men da far man ju välja en annan redan  fran början.
    Ja, du kanske bor på en sådan ort där den valmöjligheten finns, men det gör inte jag. Vid det specifika tillfället var toaletterna spärrade pga ommålning.
  • k girl
    lokisse skrev 2010-12-02 15:45:25 följande:
    fast jag tycker faktiskt att da far man hitta pa nagot annat. jag sätter mig ju inte heller pa en hink i resturangen och bajar för att toan är spärrad.
    och om man vet att det inte finns nagot skötbord eller ngra möjligheter att byta där och det var det enda fiket i byn far man träffas hemma hos folk eller ta med saker sa att man kan byta pa toan. även om det nu inte är bekvämt.
    Jaha. Jag ser inte saker så svart och vitt. Jag ser till exempel på vår mammagrupp, som kan bo så långt som 7-8 mil ifrån varandra med centralorten i centrum. Jag ser att caféet är det enda stället som är tillåtande för små barn och social samvaro. Och till och med jag har varit med om att man går på restauranger eller caféer där man vet att det finns toalett, man handlar mat - men när man då väl ska gå på toa är den trasig. Jag kan i och för sig bara anta att du tycker att kvinnan i mitt exempel skulle ha tagit med sin beställda mat och satt sig på en parkbänk att äta istället för att göra som hon gjorde - det tycker inte jag.
  • k girl
    lokisse skrev 2010-12-02 16:18:41 följande:
    hur far du det till det?
    om man bor 7 mil tran varandra far man kanske rotera med vart man träffas om det enda cafet som ligger innom rimlig radus inte har nmagon annan möjlighet till blöjbyte än bland dom som äter.
    och ja om mdet inte finns andra möjligheter än att ta sin mat och käka pa en parkbänk sa far det väll vara det da. som jag sa innan inte katten sätter jag mig och skiter i en hink i resturangen för att dom inte har nagon toa.
    Och detta ska man alltså göra för att caféet vid ett sällsynt tillfälle renoverade sina toaletter? *skratt* Ja, det kan man ju om man vill. Jag var som sagt förstående, och jag hade inte barn själv då. På våra mammaträffar sitter vi avskilt, om nu någon reagerade på det jag berättade om dem.
  • k girl
    Trynträ skrev 2010-12-03 08:08:08 följande:
    Turas om att fika hos varann istället. Ni måste väl själva säkert också gå på toa så då måste ni ju ändå leta rätt på en toalett. Vår dotter tål inte våtservetter så att inte besöka ett handfat är uteslutet. Isåfall måste jag blöta på papper innan vi åker iväg. Kniper det och det inte finns nån toalett kan man ju alltid fråga om det går att låna personalens eller åtminstone fråga om det finns nånstans där man kan byta på barnet enskilt istället för inför publik. Svårare än så är det ju inte.
    Nämen nu förstår jag varken hur du eller lokisse tänker?!
    Uppfattade ni att jag skrev att vi med lite äldre barn gick och bytte på toaletterna?
    Jag skrev om en mamma jag sade ifrån till innan jag själv fick barn, och en händelse som utspelade sig för fyra år sedan - toaletterna var kanske stängda i två-tre dagar?

Va? Förklara, för jag förstår inte? Varför ska vi träffas hos varandra istället?
  • k girl
    lokisse skrev 2010-12-03 08:20:37 följande:
    om man inte kan fixa att byta nagon annanstans än bland folket som äter far man träffas nagonannanstans
    ???
    Det finns ju bytesmöjligheter. Vad är det i det jag har skrivit som är oklart med det?
  • k girl
    lokisse skrev 2010-12-03 08:23:32 följande:
    bland andra ätande gäster.
    Vi tar om det, för jag tycks behöva vara övertydlig.

Jag kom hem från mammacafé där frågan tillfälligt dryftades. Vi som har äldre barn gick på toaletterna och bytte (min ettårings bajs är inget jag vill utsätta andra för) medan de med yngre barn bytte på bordet. En av mammorna bad om ursäkt och konstaterade att hon inte tänkte på var hon bytte, men att hon hoppades att ingen blev besvärad. Ingen av oss andra blev besvärade. Vi är på syn- och hörhåll avskilda från övriga gäster. Jag tyckte att det var intressant med tanke på den här tråden och konstaterade att det nog inte handlar om idioti eller egoism utan bara tanklöshet.

Du kontrar med att mammor som du sagt ifrån till blivit skitförbannade.

Jag säger att jag har sagt ifrån vid ett tillfälle. Vid detta tillfälle (för tre år sedan) var toaletterna avspärrade på grund av ommålning. Mamman sade att hon inte kunde byta någon annanstans, förklarade varför, och det var en förklaring jag kunde köpa. Jag är inte av den åsikten att hon ska ta sin mat och gå, alternativt låta sin bebis ligga med frätande bajs i stjärten.
  • k girl

På toaletterna finns alltså skötbord, så har vi det klarlagt också.

• k girl
    lokisse skrev 2010-12-03 08:38:52 följande:
    om du läser vad jag skrivigt sa ser du att jag skriver att jag tycker att om man inte kan byta nagon annan stans än bland ätande gäster vilket du hävdar var omöjligt för damen i fraga far man halla sig hemma.
    att du sedan tar och överför det pa att ni sitter och byterblöjor pa erat mamma caffe far sta för dig.

jag anser att det är lika illa att byta blöja bland folk som äter som att sätta sig och skita i en hink bland de samma. konstigt nog kan det alltid undvikas och jag har aldrig varit med om att nagon plockar fram en hink för att toan är stängd och jag är säker pa att man kan lösa blöjproblematiken pa annat sätt. om inte det är fallet far man väll halla sig borta fran inrätningar där folk äter tills barnet kan det där med att halla sig.
    Nä. Det var du som började prata om att vi skulle träffas någon annanstans. Av någon anledning. Och en vuxen kan reglera sin tarmtömning, det kan inte barn som inte tränat sig i det (EC:ats).
  • k girl
    Trynträ skrev 2010-12-03 08:45:48 följande:
    Men var det bara hon och bäbisen ute och åt? Annars är det väl ingen fara att lämna tallriken några minuter. Å några minuter är ingen fara för bäbisen att ligga i bajs. Nog hade hon hunnit äta klart allt annars.
    Jo, det var baa hon. Som sagt, det var en förklaring jag köpte. Men alla är - uppenbarligen - inte så storsinta.
Svar på tråden Byta bajsblöja vid bordet i en restaurang ?!