• lokisse

Byta bajsblöja vid bordet i en restaurang ?!

pa minner mig om sist jag var pa ikea och stod utanför kassorna där där man kan köpa korv och ser hur en mamma byter bajsblöja pa skinsoffan vid korv stationen. och da kan man inte säga att ikea har ont om skötrum...

jag jobbade pa ett caffe (med manga föräldralediga med barn) där det var mer eller mindre pa dagsardningen att man som servis fick en bajsblöja i näven för att slänga av nagon som bytt vid bordet. och da hade vi ett prima skötbord pa bade herrarnas och damernas. men om det var uptaget sa bytte folk vid bordet bade pa golvet och i vagnen endlel la barnet pa stolen brevid eller pa bordet... och satan vad skäll man fick om man sa i fran (vilket vi självklart gjorde enda)

Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Sandrisen80 skrev 2010-12-02 12:34:09 följande:
    Fick faktiskt göra ett diskret litet byte av en blöja på min son, men gjorde det på golvet i ett litet hörn när han låg på ett liggunderlägg och visade inte ens upp innehållet för några andra matgäster som för övrigt satt med ryggen emot. Jag ville ju inte knö ner honom i overall och åkpåse å hela kittet för att springa ut på stan och leta efter ett skötrum, snacka om obekvämt... Sen är det ju stor skillnad på HUR man gör det, och hur illa "den" är...
    MEN, jag skulle inte gjort det om det fanns ett skötrum, är väl medveten om att bajslukt inte är det mysigaste under tiden man äter...

Lunchrestaurangen hade inget skötbord och jag vill inte byta på ett smutsigt toalettgolv! Tycker att alla cafèer och restauranger ska ha ett skötbord inne på toaletten, precis som de måste ha ett handfat inne i köket!
    fast det tycker inte jag är ok. jag tycker att man far ga till ett ställe med skötbord eller byta i ett annat rum än där där det äts.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Jakobs mamma skrev 2010-12-02 13:25:29 följande:

Har man en liten bebis med sig väljer man naturligtvis endast ett fik med ombytningsmöjligheter om man ska stanna en längre stund. Det är aldrig ok att byta blöja mitt i en restaurang. Fick själv en chock i somras när jag var på en utomhusrestaurang och en mamma hjälper sitt barn, ca 4 år, att kissa i rabatten mellan borden! Med 25-30 grader utomhus undrar man ju hur det lär stinka en stund senare. Helt sjukt..

tummen upp (och da menar jag inte för kissar mamman)
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    k girl skrev 2010-12-02 14:10:54 följande:
    Det är lite intressant, jag är nyss hemkommen från mammacafé och alla vi med lite äldre barn gick och bytte på toa, medan de med yngre barn bytte på bordet (ett stort konferensbord där vi allihop satt och åt). Jag måste erkänna att jag inte reflekterade nämnvärt över det annat än att jag noterade det (för att en av tjejerna som bytte konstaterade att hon faktiskt inte tänkte efter innan hon började byta), men med tanke på den här tråden är det lite intressant.

Jag tror således inte att det handlar om egoism, idioti, eller galenskap eller något annat epitet de flesta har velat klistra på människan ifråga - utan ren och skär tanklöshet.
    möjligt att det gör men man maste tänka lite längre i bland tycker jag och dessutom far man oftast en rejäl utskällnining om man säger nagot.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    k girl skrev 2010-12-02 14:43:16 följande:
    Jo, det kan jag ju hålla med dig om. Jag har sagt ifrån vid något tillfälle, men fick ingen utskällning, utan mamman ifråga bad om ursäkt och förklarade att det inte fanns någon annanstans att byta på barnet. Och det är en förklaring åtminstone jag kan köpa.
    jag tycker att man far välja ett ställe där det finns möjligheter att byta faktiskt.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    k girl skrev 2010-12-02 15:29:17 följande:
    Ja, jo, nu fanns det faktiskt inte det. Men finns den valmöjligheten så håller jag med dig.
    jag har svart att tro att det inte fans nagra valmöjligheter.
    det kanske inte fans nagonstans pa det cafet eller den resturangen men da far man ju välja en annan redan  fran början.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    k girl skrev 2010-12-02 15:37:04 följande:
    Ja, du kanske bor på en sådan ort där den valmöjligheten finns, men det gör inte jag. Vid det specifika tillfället var toaletterna spärrade pga ommålning.
    fast jag tycker faktiskt att da far man hitta pa nagot annat. jag sätter mig ju inte heller pa en hink i resturangen och bajar för att toan är spärrad.
    och om man vet att det inte finns nagot skötbord eller ngra möjligheter att byta där och det var det enda fiket i byn far man träffas hemma hos folk eller ta med saker sa att man kan byta pa toan. även om det nu inte är bekvämt.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    k girl skrev 2010-12-02 16:14:25 följande:
    Jaha. Jag ser inte saker så svart och vitt. Jag ser till exempel på vår mammagrupp, som kan bo så långt som 7-8 mil ifrån varandra med centralorten i centrum. Jag ser att caféet är det enda stället som är tillåtande för små barn och social samvaro. Och till och med jag har varit med om att man går på restauranger eller caféer där man vet att det finns toalett, man handlar mat - men när man då väl ska gå på toa är den trasig. Jag kan i och för sig bara anta att du tycker att kvinnan i mitt exempel skulle ha tagit med sin beställda mat och satt sig på en parkbänk att äta istället för att göra som hon gjorde - det tycker inte jag.
    hur far du det till det?
    om man bor 7 mil tran varandra far man kanske rotera med vart man träffas om det enda cafet som ligger innom rimlig radus inte har nmagon annan möjlighet till blöjbyte än bland dom som äter.
    och ja om mdet inte finns andra möjligheter än att ta sin mat och käka pa en parkbänk sa far det väll vara det da. som jag sa innan inte katten sätter jag mig och skiter i en hink i resturangen för att dom inte har nagon toa.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    k girl skrev 2010-12-02 16:46:48 följande:
    Och detta ska man alltså göra för att caféet vid ett sällsynt tillfälle renoverade sina toaletter? *skratt* Ja, det kan man ju om man vill. Jag var som sagt förstående, och jag hade inte barn själv då. På våra mammaträffar sitter vi avskilt, om nu någon reagerade på det jag berättade om dem.
    nä självklart ska man skita i hinken bland folket som äter det finns ju inga andra möjligheter
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    k girl skrev 2010-12-03 08:16:27 följande:
    Nämen nu förstår jag varken hur du eller lokisse tänker?!
    Uppfattade ni att jag skrev att vi med lite äldre barn gick och bytte på toaletterna?
    Jag skrev om en mamma jag sade ifrån till innan jag själv fick barn, och en händelse som utspelade sig för fyra år sedan - toaletterna var kanske stängda i två-tre dagar?

Va? Förklara, för jag förstår inte? Varför ska vi träffas hos varandra istället?
    om man inte kan fixa att byta nagon annanstans än bland folket som äter far man träffas nagonannanstans
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    k girl skrev 2010-12-03 08:22:18 följande:
    ???
    Det finns ju bytesmöjligheter. Vad är det i det jag har skrivit som är oklart med det?
    bland andra ätande gäster.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    k girl skrev 2010-12-03 08:31:12 följande:
    Vi tar om det, för jag tycks behöva vara övertydlig.

Jag kom hem från mammacafé där frågan tillfälligt dryftades. Vi som har äldre barn gick på toaletterna och bytte (min ettårings bajs är inget jag vill utsätta andra för) medan de med yngre barn bytte på bordet. En av mammorna bad om ursäkt och konstaterade att hon inte tänkte på var hon bytte, men att hon hoppades att ingen blev besvärad. Ingen av oss andra blev besvärade. Vi är på syn- och hörhåll avskilda från övriga gäster. Jag tyckte att det var intressant med tanke på den här tråden och konstaterade att det nog inte handlar om idioti eller egoism utan bara tanklöshet.

Du kontrar med att mammor som du sagt ifrån till blivit skitförbannade.

Jag säger att jag har sagt ifrån vid ett tillfälle. Vid detta tillfälle (för tre år sedan) var toaletterna avspärrade på grund av ommålning. Mamman sade att hon inte kunde byta någon annanstans, förklarade varför, och det var en förklaring jag kunde köpa. Jag är inte av den åsikten att hon ska ta sin mat och gå, alternativt låta sin bebis ligga med frätande bajs i stjärten.
    om du läser vad jag skrivigt sa ser du att jag skriver att jag tycker att om man inte kan byta nagon annan stans än bland ätande gäster vilket du hävdar var omöjligt för damen i fraga far man halla sig hemma.
    att du sedan tar och överför det pa att ni sitter och byterblöjor pa erat mamma caffe far sta för dig.

jag anser att det är lika illa att byta blöja bland folk som äter som att sätta sig och skita i en hink bland de samma. konstigt nog kan det alltid undvikas och jag har aldrig varit med om att nagon plockar fram en hink för att toan är stängd och jag är säker pa att man kan lösa blöjproblematiken pa annat sätt. om inte det är fallet far man väll halla sig borta fran inrätningar där folk äter tills barnet kan det där med att halla sig.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Puma87 skrev 2010-12-03 08:42:40 följande:
    finns det skötrum så byter man i skötrummet men finns det inte skötrum så får man göra det vid bordet så diskret som möjligt. Alt byta på bolvet påå toan om man har en tjock filt eller dyl att lägga under barnet.
    nä faktiskt inte.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Puma87 skrev 2010-12-03 08:44:22 följande:
    Kan tillägga att jag är stammis på en resturang och dom har inget skötrum/skötbord så jag har alltid fått byta blöja i vagnen vid bordet på dottern när vi är där. Tycker att det är förjävligt att det inte finns något skötbord då det faktiskt är dotterns underliv jag "fläker ut" samt att det finns andra betalande gäster som vill äta i lugn och ro samt slippa se en bajsig rumpa.
    da far du bli stammis nagon annastans. det är vidrigt att byta blöja bland ätande mänskor.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    k girl skrev 2010-12-03 09:01:54 följande:
    Nä. Det var du som började prata om att vi skulle träffas någon annanstans. Av någon anledning. Och en vuxen kan reglera sin tarmtömning, det kan inte barn som inte tränat sig i det (EC:ats).
    visa mig det är du snäll.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Trynträ skrev 2010-12-05 19:48:04 följande:
    Vi fick ett med i skötväskan och sen finns det såna där tunna engångs att köpa. En handduk kan man ju alltid stoppa i om man saknar ett. Såna är ju dessutom lätta att tvätta.
    eller man köper en bit vaxduk och syr ett eller plockar med sig en bit plastad frotte
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Bilburen skrev 2010-12-05 21:26:47 följande:
    Just det. Plastad frotté. Känns längsedan. Mini är fyra.
    plastad frotte´ kan man aldrig ha för mycke av! 
    jag brukar ha en bit att sitta pa om parkbänken är fuktig pa lekplatsen, byta blöja pa som underlag pa bilstolen ja till tusen saker... det är lite som med silverteap man kan ha det till allt
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Bilburen skrev 2010-12-05 21:35:07 följande:
    Silvertejp hänger med hela livet. Plastfrotté var länge sedan jag såg röken av. Den tog sin plast och sin frotté och flyttade hemifrånGlad Ligger säkert en liten rackare längst inne i ngn garderob.
    ha ha du menar att jag kommer att ta mig ur det "plastade frotte´ är ju sa praktiskt" helvetet innom en relativt snar framtid?  
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Bilburen skrev 2010-12-05 21:42:34 följande:
    Det vet jag inte. Du kanske är fast i plastfrotté-träsket för all framtid. Jag tyckte det var aningens sunkigt på ngt sätt. Men praktiskt visst.
    jag skulle nog aldrig ha det i sängen.
    Nej det tror jag inte!
Svar på tråden Byta bajsblöja vid bordet i en restaurang ?!