• Alvöra

sömnlöööös

ja fyfaan hehe.. 8,5 veckor kvar och har inte sett röken av djupsömn i några veckor nu.. rödsprängda ögon och mörka ringar är min vardagsmake-up :)
    Har dock kommit på att spikmatta tar riktigt mycket av smärtorna i länden/svanken och så blir jag riktigt trött efter 10 minuter på den, så då kan jag sova några timmar iaf. Rekomenderas!

Konstateringar: Foglossning gör en gråhårig och bebis Natt-BoxningsÖvningar på blåsan gör en kissnödig. Akut.
  • Alvöra

Ja jag har också svårt att ligga på rygg och blir svimfärdig, men 10 minuter kan jag hålla ut på spikmattan. Den sätter ju igång i cirkulationen också så det är inte lika farligt. Men ja, hehe... att komma upp är en annan sak :D Sköldpaddesyndromet gäller här också ;)

• Alvöra

klaga bör man!! :)

På grund av ett sprängt vattenrör i sovrumsväggen så var vi tvugna att sova på en (tunn j-a) madrass i storarummet i natt... Gissa om jag har sovit som en prinsessa! Kräks ...

• Alvöra

Jag fick väl en 2-3 timmar, men ryggen och höften var ju rätt pajjad efteråt. Var tvungen att ge återbud till middagsgästerna vi hade bjudit in på kvällen och allt..
    Men nu har vi äntligen fått ett sovrum igen som vi har fixat och gjort jättemysigt (det har varit kaos i över en månad pga det här röret.. men nu när dom har målat, så fick jag inte sova där), så i natt har jag faktiskt sovit från i går kväll till 8 i morse! Har varit uppe och kissat några gånger, men somnat direkt igen. Känner ju mig helt harmonisk :D

Jag har också tänkt att boka tid hos akupunktören. Jag fick bra hjälp när jag spydde upp allt i början av graviditeten, så jag hoppas på att det kan ta lite av det vattnet som har lagt sig på mig som en michelin-dräkt :) Å hjälpa mig att sova såklart!
    det kan väl inte va för mycket begärt att få litta sömn och få på sig skorna? eller? Flört

• Alvöra

Ja, det gör inte Såå mycket att man sakta men säkert har förvandlats till en sköldpadda :), för där kommer ju ett underverk som överskuggar allt!
    Men att inte kunna greppa ordentligt om saker och att inte ha nån känsel kvar i fingertopparna försvårar vardagen lite ;)
    Faktiskt rätt gött att klaga av sig hehe :D
    Försöker verkligen att bita ihop här hemma för att inte ge mannen sår i öronen av allt gnäll!! Tyst

När är du satt till att föda?

• Alvöra

31 Januari enligt ul, men först var det den 7e februari, å sen den 5e och till sist den 31e, så jag satsar på den 2e feb ;)

Tacksamheten går över ordets förstånd, därför är det lättare att klaga litta än att bara gå runt och säga att allt är sååå fantastiskt och mirakulöst hela tiden ;P Det är ju en självklarhet!

• Alvöra
    Dohgon skrev 2010-12-06 11:22:24 följande:
    Visst är man glad att man kan bära på ett barn =) Det är helt underbart att veta att min kropp skapar en ny varelse utan att jag själv gör någonting för att hjälpa, mer än att sova o så då visserligen.

Idag vrider sig mina pojkar sådär härligt i magen =) Man känner varje minsta rörelse men det är inte obehagligt ändå =)

Har precis kommit på att jag bär på ca 4 kg bebis, 1 kg moderkaka och massa fostervatten.. Är "bara" 32+1 idag BF 29 Januari. Får dock höra varje dag i stort sett att jag ska knipa igen till efter nyår. Jag resonerar snarare som så: Om tvillingarna nu bestämmer sig för att komma innen nyår så ska de få höra på F*n när de växer upp och klagar på datum för sin födelsedag. Det är ju ändå dom som håller på och är ivriga att komma ut =)
    åh så fantastiskt! Jag älskar när det är full cirkus i magen :D Å det ser såå tokigt och härligt ut på samma gång!
    Även om jag "bara" har en akrobat i min mage, så är det en stor krabat enligt barnmorskan och allt ligger visst perfekt för att både kunna se och känna så mycket som möjligt :) D ja gla' för! :)

Dom får kanske hålla sig inne ett tag till, dina pågar, för deras egen skull ;) Har du fler barn? Tänker på hur pass stor skillnad det är att ha 2 i magen? Alltså storleksmässigt så kan jag föreställa mig, men har du haft extra mycket illamående eller annat som inte hör till 1-bebis-graviditeten? :) *nyfiken*
    Lovely Miia skrev 2010-12-06 11:24:27 följande:
    Här e en till som sover halvkasst..
    Är bara i vecka 22+1, men har grymt ont i svanken/ryggen o så bökar bebisen hej vilt på natten o tidigt på morgonen...

är astrött nu.. Bebisen väckte mig halv 6 imorse *ZZzzzZZZZzzzz*
    Jag får också skitont i svanken. Prova att ha en kudde under magen när du ligger på sidan och en mellan knäna. Det har hjälpt mig jättemycket. Ligger iofs vaken endå hehe.. men det avlastar och tar smärtan iaf!
  • Alvöra

Just det! glömde ju dagens klagan..! :D

Jag har sovit skit jävla mega dåligt och är så trött att jag har avbokat gravid-vattengympan idag...

..sådär ja, så känns det genast bättre ;)

• Alvöra

jag har bf 2 dagar efter dig :)
    Jag fick också foglossning runt 20e veckan och förvärkarna kom faktiskt redan efter 16e veckan! Men då kunde jag också känna liv vid vecka 17-18, även om det är första barnet.

..Men 4 kilo bebisar! Wow :) Har bm räknat ut hur mycket dom antagligen kommer att väga när dom kommer ut? :) Hur har en tvillingbärande mamma med ryggen?
    Jag har ca 2kg bebbe nu och känner mig tuuung hehe... Ligger typ på några hundra gram över medel.
    Jag sa till mannen i gårkväll att nu känns det som att där inte är mer plats kvar! :D ..Då måste du vara rätt så rund och fin nu! eller?
    Jag fattar att du är glad att det är första graviditeten :) Skönt att inte veta bättre, så att säga ;) hihi

• Alvöra
    Tussebus: Fyfaan det låter faninte kul! Revbensinflammation?? Hur lyckas man få det?...
    Dohgon skrev 2010-12-06 21:22:11 följande:
    Aha då är vi nära varandra i veckorna =) skönt att höra att det inte är onormalt att få foglossning så tidigt. kände också liv runt de veckorna =)
    Ryggen är helt färdig men är snart färdigbakat tror jag. Ska på TUL på torsdag och får beräknad vikt på dem igen. ska höra då vad de tror att de kommer väga när de föds, dvs om de kommer v 40+0. senaste TUL vi var på så låg de precis på kurvan för ett barn, men runt vecka 30 så brukar tvillingar växa lite mindre just för att det inte får plats.
    Jodå jag är go o rund =) Ser ut som någon som gått någon vecka över tiden tror jag =p
    Det va de jag tänkte. Har inte hört om någon som burit tvillingar som har gå över tiden iaf ;)
    Jag har en vän som fick foglossning redan i vecka 12! hon är i 20e nu och har massa problem redan. Stackarn..

ACD: Bor i aalborg, danmark, men kommer från skaune ja me :) ...å välkommen till klagohörnan ;D

Dagens klagan: Jävla element! Varför låter det helt plötsligt som om grannen står och hamrar på det när vi precis har luftat dom? Jaja.. jag har iaf sovit liite mer i natt, och gick först upp halv 8 :)

Nu bär det ut i solen och snön!
  • Alvöra
    Lovely Miia skrev 2010-12-07 11:21:28 följande:
    Landskrona här =)
    Kul, jag är också från landskrona :) Har inte bott där i flera år, men familjen är fortfarande där.
    Hur gammal är du?
  • Alvöra
    bebisprat skrev 2010-12-08 07:22:48 följande:
    Hur är det fatt härinne? Fuskar ni och sover? Jag sov faktskt till fem i morse. Helt ok
    Jag har försökt att fuska så gott det går!! Skrattande 
    I natt är hittills den värsta natten sedan jag blev gravid. jag hade en vilopuls på 110, fem i morse och jag var skityr och spyfärdig.
    Har varit hos läkaren idag, för bm tyckte det lät oroväckande. Men nu var den nere på 92 efter att jag hade varit ute och gått, och blodtrycket var fint, så jag fattar nada. Bara den lilla har det bra så!

Är det någon av er som blir illamående när det gör ont i länden? När jag vaknar av smärtan och kudden har krypit ner på golvet, så försvinner spykänslan typ så fort den kommer in under magen igen. Dock inte smärtan..
    Dohgon skrev 2010-12-07 12:13:46 följande:
    Jag bor i värmland, så nära norska gränsen man kommer typ =p
    Igår/inatt och i morse har jag haft sammandragningar igen. I morse fick jag ta brikanyl för att lugna ner det och det verkar som det har funkat =) Får hoppas de stannar inne ett tag till och att man snart får en natt utan sömnproblem ^^
    charlottenberg eller? :)

Har du fått veta att du ska lugna ner samandragningarna för att du har 2?
  • Alvöra
    Tussebus skrev 2010-12-08 20:02:34 följande:
    Ja, jag är säker på att det är förkylningen som är boven till nästäppan, då vi har en (o)trevlig förkylning som vandrar runt i familjen. Hoppas bara det ger med sig snart!
    Ska ha bebis 22/2 om  tösen känner sig mogen då.
    Alvöra skrev 2010-12-07 11:26:08 följande:
    Tussebus: Fyfaan det låter faninte kul! Revbensinflammation?? Hur lyckas man få det?...
    Tjaa..revbensinflammation kan man få om man har ett mycket repetitivt arbete med enformiga rörelser. Annars kan man få det om man har en aktiv bebbe, vilket lilla Myran definitivt är! Så jag tror att det är hon som är boven...
    oj då! skitkuul.... :-/ ..då borde jag också ha det hehe.. har en riktig liten akrobat i magen! Hur känns det, mer än ont då asså? :)
  • Alvöra
    Tussebus skrev 2010-12-08 22:05:59 följande:
    Det är som en eld under huden som ibland sänder upp lava eller nåt... det bränner och gör ont när jag ligger på sidan. Det brukar vanligtvis yttra sig på vä sida, (då tror de flesta genast att det har med hjärtat att göra) men jag har det på hö, strax till höger om bröstet. Vid bröstbenet typ. Det är inflammation i brosket och mjukdelarna runt om... Brukar gå över på några månader. Sjukgymnasten jag var till sa att den förmodligen går över lagom tills efter födseln eller nåt.. :(

Tar panodil och smörjer med zon-salva, men det hjälper inte mkt... 
    Föj o tvi.. Jag hade nått liknande när jag föll rätt hårt på sidan, julafton(av alla dagar..) för 5 år sedan. Jag hade ont i över ett halvår och då var jag lite rädd att det hade påverkat hjärtat när det hade gått så lång tid, men det var för att jag hade böjt revbenet..

F-n glad att jag inte har den smärtan + graviditeten...  Stay strong woman! {#emotions_dlg.flower}
    Dohgon skrev 2010-12-09 02:02:16 följande:
    Fuskar ni och sover i natt? Jag har fortfarande inte fått ro i kroppen till att somna. Sliter med sammandragningar igen inatt och börjar bli på väldigt dåligt humör över att inte få sova nu.
    Ska iväg på TUL i morgon så då får vi se våra pojkar igen iaf =)
    Skulle ju bara ha gått upp och satt mig vid datan istället för att ligga där och vrida mig..!! Alltid nån vaken..
    Jag är bara lite väl naiv i bland och tror att, I natt, så har jag turen med mig!! ;) men icke sa nicke..

Gud va häärligt att få se dom igen! Snackade med mannen igår om att betala för ett ul bara för att få en glimt till av henne/honom hehe Drömmer men dom pengarna lägger vi på nått till barnet istället... Vi ses ju snart endå, bara såå nyyfiken!!!
  • Alvöra

YES! som jag har fuskat i natt! Jag har sovit på riktigt. Vaknat och kissat 2ggr och somnat om igen. vaknade kl...tror inte det är sant... 8.50!
    Kan dock tillägga att gårdagen var håård och jag var så slut i kroppen att jag kunde ha däckat stående, så det är kanske inte så konstigt! :)

Dohgon skrev 2010-12-09 20:49:24 följande:
    Alvöra: Nja inte charlottenberg, årjäng bor jag i så är inte så långt ifrån charlottenberg dock.
    Jag har fått besked om att lugna ner sammandragningarna då jag ännu bara är i 32+4 idag s¨därför jag fått bricanyl. Har haft sammandragningar och förvärkar sen v 22+ och de är ivriga att komma ut och tappen är påverkad.
    Riktigt mysigt att se dem igen var det, ser ju inte så mycket nu mer men ser lite iaf =) Och inte allt för länge kvar tills de kommer till världen nu.
    Årjäng, jojomen ;) Har varit på ÖB där engång haha :) ..en bit från skåne, men pappa är från norge och han hade några vänner där, så vi stannade alltid på vägen och fikade innan vi körde över gränsen. Kommer dock inte ihåg helt hur där ser ut. Nog 15år sen sist, men där var iaf alltid snö när vi var där :)
    Kan du själv känna av att tappen är påverkad? Hoppas dom beslutar sig för att bli kvar inne i varmen ett tag till iaf :)

Jag tänker lite på alla er som tar panodil osv.. I danmark så är det a BIG NO NO!.. man har ju kommit på att det är hormonförändrande, speciellt för små pojkar i magen och deras könsutveckling.. :(
    Det är ny dansk forskning och stor tomult bland läkare och barnmorskor, då det är det enda man har kunnat rekomendera till en gravid fram till nu. Det kan va så att det inte har kommit till sverige än, men ta det lugnt med knaprandet!
  • Alvöra
    Dohgon skrev 2010-12-10 11:42:17 följande:
    Hehe, ja det är stor skillnad på årjäng idag och 15 år sedan =) Men det är en mysig ort tycker jag även fast man blir galen på att det är så litet ibland =)
    Nej jag kan inte känna tappen själv, men är på specialmödravården och kollar den rätt ofta med tanke på att vi väntar tvillingar. Den har varit v-formad ett tag och igår på TUL så såg de även att den blivit kortare. Och med de värkarna och sammandragningarna jag haft så är det nog innan jul som gäller med förlossning här känns det som ^^

Har också sett det där med panodil, har för mig att det är nej nej i norge med. Men man tar det ju inte hela tiden heller utan enbart när man inte klarar av det längre. Så får hoppas på att det inte är allt för farligt iaf =) Jag tror nog inte att det är bra om man tar panodil varje dag, men en någon gång ibland enbart för att få bort smärtor för en stund tror jag inte är så farligt. Senast vi var inne på förlossningen så gav de mig till och med voltaren vilket är ett stort NEJ i sverige, men läkaren sa det att ta en gör ingenting, men man ska inte ta det hemma just för att det skadar om man tar det ofta.
    Håller tumamrna för dig att dom stannar innen så länge som möjligt!

I dk så får inte läkaren säga att du kan ta panodil då och då iheller längre..! Vet inte riktigt vad man gör då om man får jätteont, men sunt förnuft är ju alltid att rekomendera :) att ta en när man har det som värst kan ju inte va livsfarligt när vi har så många barn som har fötts friska innan det :)
  • Alvöra
    bebisprat skrev 2010-12-10 22:48:00 följande:
    Usch. Jag tror jag tog panodil med sonen. Eller kanske Alvedon. Är det samma med alvedon? Ipren är ju oxå jätteläskigt vad hjäller hjärtat.

Vad är det som händer med könsutvecklingen på små pojkar i magen då? Fy vad läskigt.
    Jag vet faktiskt inte alls nått om vad man kan knapra istället. Jag har inte tagit en enda pilla (peppar,peppar) än så länge i graviditeten, så det har inte varit aktuellt för mig att undersöka det. Men jag ska till min läkare på måndag och då ska jag fråga vad han anser, bara för nyfikenhetens skull! Men jag skulle nog säga att alvedon är det samma då begge två är paracetamol..

Det som skulle hända med könsutvecklingen var bl.a. att när pojken blev stor så skulle han inte vara så bra på att producera spermier, alltså ha ett dåligt spermieantal..
    Dom testerna som har gjorts på danska män visar att dom ligger långt under kurvan och har ett av dom sämsta talen i världen, villket har bekymrat forskarna en tid, så nu när det kom fram att pillerna faktiskt var hormonrubbande och sänkte produktionen i framtiden, så gick dom såklart igång direkt och forskade vidare angående sambandet med piller och danmarks placering, då pillerkäkandet har höjts otroligt mycket sedan 80-talet.
    Jag vet inte hur långt dom har kommit i deras fråga om panodil har gjort det danska folket lågpresterande, men läser jag nått så säger jag till!

Läskigt värre... Men jag hittade iaf en dansk man som fortfarande skjuter skarpt hihi ;)
  • Alvöra

Jag skäms ju nästan av att vara här inne hehe.. Nu har jag fått sova en hel natt till. Inte ens upp å kissa! det är 3ggr på en vecka! ganska bra sovodds faktiskt :)
    Men det kan ju såklart vara för att dagarna har börjat bli mer och mer outhärdiga av ryggsmärta och benkramp, så jag tuppar nästa av bara jag ser sängen på kvällen.. Obestämd

Idag ska jag på gravid-vattengympa och vara tyngdlös. Det är verkligen härligt för vattenfyllda ben och tunga magar... Så är man heeelt slut när man kommer hem! Jag brukar bara få käkat nått, sen däckar jag pladask efteråt.. rekomenderas!!

• Alvöra

så är klockan 9 och jag är redan trött. I kväll drar jag ut på det, tills jag verkligen inte kan hålla ögonen öppna, så tror jag att jag sover heeelt till i morgon! :)

• Alvöra

Vaknat flera gånger i natt.. kissa, ont.. kissa ..ont... å kissa litta till.... men jag sov visst så djupt i morse att jag inte ens kommer ihåg att jag fick en puss i pannan och själv sa -"jag älskar dig", när mannen skulle på jobb hehe.. så e man lost!

Hela höften känns helt ranglig på natten som om jag inte hade några stöttande muskler, a'la en sängliggande 90åring.. jävla foglossning... Tur att det inte är sååå jävligt på dagen iaf.. då är det mer jämnt fördelat ;)

Men gud vad hårda mina benmuskler har blivit av all extra vikt! nån som känner igen sig? eller har jag bara tur? Min man tog fatt om mitt lår och tittade upp på mig med stora ögon -"va faan, du har ju hårdare ben än mig älskling" ..haha han spelar fotboll och cyklar mer än en mil om dagen... så kanske han fattar hur hård träning det faktiskt är att vara gravid! ...dygnet runt!

Tid att göra nått jag inte känner för! Drar mig verkligen för att gå ut i folkvimlet och fixa julklappar. Men det är ju bara en vecka kvar så det är bara att komma igång... Har inte ens En färdig :)

Svar på tråden sömnlöööös