Inlägg från: Anonym (orättvist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orättvist)

Måste göra abort pga ekonomi

Jag är så jävla ledsen och vet inte hur jag ska klara mig igenom det här.

Jag bor och arbetar för närvarande på ett tvåårskontrakt utomlands inom svenskt finansierat bistånd. Mitt kontrakt går ut nästa år och jag är gravid och har beräknad födsel en månad innan kontraktet går ut.

jag kommer alltså vara arbetslös efter barnet kommer då jag inte komme få fortsatt kontrakt här och jag vill förresten inte bo i detta land med en nyfödd ändå.

Eftersom jag är utskriven ur Sverige - det måste man vara enligt min arbetsgivare - så är jag inte längre berättigad till SGI och det innebär att jag kommer få lägsta föräldrapenning när jag kommer tillbaka. 180 kr per dag. Då jag är ensamstående så är det liksom inte en option. Jag kan ju välja att gå på a-kassa men då måste jag ju vara inskriven på arbetsförmedlingen och då måste någon annan ta hand om mitt barn på dagarna. Och hur ska det gå med en 1-månads baby när man är ensam?

Blir bara så jävla trött och besviken på det svenska systemet som jag betalat skatt till i alla år och när jag nu under två års tid åker utomlands för att försöka hjälpa och stötta människor som behöver vår hjälp, då blir man helt utestängd från alla sina egna rättigheter.

Jag är 38 år så förmodligen är det min sista chans till barn och det känns för jävligt att jag ska behöva göra abort för en så simpel och sjuk grej som ekonomi.

ja jag ville nog bara skriva av mig i all min förtvivlan och frustration.

• Svar på tråden Måste göra abort pga ekonomi
  • Anonym (orättvist)

Nja, jovisst kan jag spara men det blir inte så värst mycket. Biståndsbranchen är ju inte direkt överbetald.

Jag visste inte att jag var berättigad till bostadsbidrag. Gäller det även om man har en bostadsrätt? Jag har bara en 1a på 26 kvadrat i Sverige som jag hyr ut fram tills jag kommer hem. Så det lär väl inte bli så mycket där.

Känns helt omöjligt bara.

pappan har ingen möjlighet att försörja mig.

• Anonym (orättvist)

Ja barnet var inte direkt planerat om man säger så. Jag har spiral och har använt kondom men ändå hände det. Samtidigt så vill jag verkligen inte göra abort men det finns ingen annan utväg tyvärr.

• Anonym (orättvist)

Hyran eller avgiften är på 1300 månad. Det är bara så jobbigt, jag har alltid haft jobb och alltid gjort rätt för mig, så det känns så jobbigt att behöva söka stöd från socialen. Det var liksom inte en sådan start jag hade tänkt ge mitt barn.

• Anonym (orättvist)

Jag har varit utskriven sedan december 2009, alltså ett år nu. Det var de reglerna som gällde i detta jobb och jag förhalade det ändå lite grann för innerst inne tycker jag det är jobbigt att vara utskriven. Men, men, tänkte ju att det inte spelar så stor roll eftersom jag är ensamstående så utskrivningen skulle ju inte beröra någon annan...

jag jag får väl fortsätta kolla upp lite hur man kan lösa det ekonomiskt. Men det jag sett hittills verkar bara så nedslående.

vet inte ens var man söker bidrag. Är allt via försäkringskassan? Har aldrig gått på bidrag så är väldigt ny i detta.

• Anonym (orättvist)

Jo jag är även folkbokförd utomlands så allt sånt där som gör att man står utanför systemet tydligen.

Visst kan jag sälja min lägenhet, den ligger i Stockholm och jag vet att jag kan få en del för den. Hade tänkt köpa en större när jag kom hem från utlandstjänsten.

Alla mina vänner finns i Stockholm dock så skulle jag flytta till mindre ort skulle jag vara helt ensam utan något kontaktnät.

Stöd från mina föräldrar är tyvärr inte alls aktuellt.

• Anonym (orättvist)

tack alla för era fina uppmuntrande ord! Det känns inte helt och fullt lika hopplöst nu.

jag ska ringa abortkliniken för att beställa tid senare idag i alla fall när jag är hemma i Sverige nästa gång, så att jag åtminstone har den utvägen innan det blir för sent.

Ska prata med den blivande fadern. Problemet är att han är den snålaste människan jag nånsin träffat på, så jag har svårt att tro att han frivilligt skulle betala ett öre mer än nödvändigt för barnet...

• Anonym (orättvist)

Jo jag kommer från en väldigt fattig familj, där jag inte ens hade möjlighet att växa upp hos mina föräldrar utan hos mina morföräldrar pga mina föräldrar var tvungna att jobba i princip dygnet runt för att få det att gå runt. Så tyvärr vet jag hur det känns.

Och jag hade lovat mig själv att om jag skulle få barn så skulle de inte behöva ha det på samma sätt.

Om bara detta hade hänt inna jag flyttade ut så hade situationen varit en helt annan, jag hade ett jättebra betalt jobb i Sverige och skulle ha fått högsta föräldrapenning. Och helt plötsligt så är det tvärtom och jag känner att jag inte ens har råd att ha ett barn. Det är det som känns så jobbigt.

• Anonym (orättvist)
    Sjukhus Mamman skrev 2010-12-02 11:01:46 följande:
    TS kom igen nu,
    som flera andra redan sagt. Det kan vara din sista chans!
    ett barn minns inte dom första åren och om dom minns så minns dom ju inte hur ekonomin såg ut för barn förstår inte det under dom första åren. det dom kommer minnas är allt kul ni gjort (och jo man kan ha jätte kul helt gratis hemma)
    det här är inte en situation som du kommer sitta i länge, så fort du kan börja jobba igen så kommer ju allt komma igång.
    behåll din lgh och lev där första året. sälj den sedan och hitta nåt annat. vem vet, din ekonomi ser kanske så pass bra ut att du kanske kan köpa en annan lgh i sthlm då.
    förorterna finns det flera bra och fina områden där man sen bara lätt kan ta sig till stan med tåget.
    du ska se att allt kommer att lösa sig på ett eller annat sätt.
    se inte det du inte har, se det du faktiskt har!
    Jo det är faktiskt sant. Jag ska fortsätta kolla runt. Nåt extra jobb kanske man kan göra också. Kan göra lite konsultuppdrag inom biståndsbranchen förhoppningsvis, sånt tråkigt som att skriva ansökningar och liknande, som alla andra vill slippa undan..

Och i och för sig när man ser på hur människor jag jobbar med i det här landet har det och vilken brist på skyddsnät och barnomsorg det finns, så ska man väl inte klaga.

Får väl vara glad att jag får nåt överhuvudtaget som sagt!
  • Anonym (orättvist)
    Anonym (Varför) skrev 2010-12-02 11:01:18 följande:
    TS vem tvingade dig utanför det svenska systemet? Var det din egen fria vilja?
    Det var ett krav från min Sida-finsierade arbetsgivare. Annars hade jag inte valt att göra det eftersom sjukvården i detta land jag arbetar i är sådär och nu om jag bara går på ett rutinläkarbesök i Sverige så kostar det 3600 kr per gång. Så jag tänkte att jag helt enkelt får försöka hålla mig så frisk som möjligt under de två år jag jobbar utomlands... Hade inte så mycket annat val om man säger så.
Svar på tråden Måste göra abort pga ekonomi