• AnnaBanana

Vilket godis är "bäst" att ge sitt barn?

Jaa som rubriken lyder, Vilket godis är bäst att ge sitt barn första gången det ska få smaka?

Vad har ni gett som första? och i vilken ålder var de då?

Vet ju självklart att det inte är bra med godis och sötsaker till små, bättre med frukt, men om man nu ska prova så....

• Svar på tråden Vilket godis är "bäst" att ge sitt barn?
  • Alexi

Jag skulle nog ge choklad, går inte att sätta i halsen så lätt.

• mamma2kids

jag skulle inte ge chocklad pga nötrisken.men son fick nå reaktion på palle kulingschockladen bla.
    o det stod INGET om nötter på innehållsförteckning.är nötallergicker sj o nästan alla chockladsorter har jag reagerat på.finns ju tablettaskar man kan köpa.typ ZOO godiset tex

• Hoppfull84

godis som godis, spelar väl eg ingen större roll vilket man väljer. men vad gäller ålder så finns det väl eg ingen anledning att ge dem innan de börjar fråga själva, eller när de ändå får på barngalas osv. typ i 3-4 årsåldern? om de inte själva frågar efter det så kan man ju skippa godiset helt tills de blir ännu äldre

• Alexi
    mamma2kids skrev 2010-12-02 11:05:40 följande:
    jag skulle inte ge chocklad pga nötrisken.men son fick nå reaktion på palle kulingschockladen bla.
    o det stod INGET om nötter på innehållsförteckning.är nötallergicker sj o nästan alla chockladsorter har jag reagerat på.finns ju tablettaskar man kan köpa.typ ZOO godiset tex
    Jag är nötallergiker själv så min tvååring har aldrig fått något med nötter och kommer inte få godis på länge än men jag skulle nog ändå ge någon enkel choklad, jag är inte rädd för att det är nötter i vanlig choklad. Dottern har ju ätit kakor med choklad i tex. Man kan ju köpa lite finare choklad som inte ens är märkt med "kan innehålla spår av nötter".

Men jag kommer inte aktivt bjuda min dotter på godis utan det blir väl så småningom när hon själv upptäcker det och vill ha och då lär vi väl ge henne det som hon upptäckt då. Skumgodis känns ju rätt bra också ur sätta i halsen-synpunkt, absolut inte hårda karameller eller sega kolor.
  • jeeri74

Min barn fick smaka mörk choklad som första godis, det är ju nyttigare än vanlig mjölkchoklad.

• alven85

Vi köper ekologist godis till vår son på lördagar. Det finns i de flesta matbutiker och smakar riktigt gott! Precis som vanligt. Då slipper man alla onödig farliga färgämnen och e-ämnen. Sedan när dom är ganska små så räcker det med lite godis. Han får kanske max 10 st i en skål och det är alldeles lagom  Glad

• Suneboll

Små russinaskar och mörk choklad av bra sort utan tillsatser

alven85 skrev 2010-12-02 11:45:16 följande:
    Vi köper ekologist godis till vår son på lördagar. Det finns i de flesta matbutiker och smakar riktigt gott! Precis som vanligt. Då slipper man alla onödig farliga färgämnen och e-ämnen. Sedan när dom är ganska små så räcker det med lite godis. Han får kanske max 10 st i en skål och det är alldeles lagom  Glad

10 st, så mkt äter inte ens vår 5 åring, jag tycker det är mkt. Han brukar få välja 5-6 godisbitar el en klubba el pez.

Lillasyster som är 2.5 år får russinask, torkade aprikoser, majskrokar o choklad.

Ibland får båda barnen en påse av sempers småfolk snacks som lördagsgodis

• FCBJ

Torkad frukt är inte bra att ge barn då det kan fastna i tänderna.

Jag ger inte min 1,5 åring något godis och kommer inte att göra det så länge hon inte frågar efter det. Men när jag kommer göra det så kommer jag nog att börja med tex mariekex snarare än vanligt godis.

• Miss Lau

Vi brukar köpa flingor till våra barn. Finns flera sorter som är som godis och barnen älskar det. Favoriten är Loops multi grain (tror jag de heter).

• Mariohn

Sonen är ett år och har fått glass ett par gånger. Han gillar glass och jordgubbar. 

Svar på tråden Vilket godis är "bäst" att ge sitt barn?