• Anonym

Singel med matkostnad på 5000 kr! Hjälp!

Jag skulle vara tacksam för lite råd angående mina matkostnader. Jag är alltså singel och har extremt höga matkostnader har jag försått efter att jag läst här på FL. Jag köper det jag är sugen på, mkt halvfabrikat och hämtmat. Detta för att jag uppfattar det som dyrare att laga mat till bara en person. På jobbet köper jag färdigmat men vet att jag borde ha matlåda. Flera av er bruka tydligen skriva veckomatsedlar. Skulle nån snäll kunna dela med sig av en sådan? Min fråga är alltså: Vad äter ni en vanliga vecka? Hur mycket kostar det? Intressant är ju också att veta hur många ni är i hushållet och er inkomst. Jag är själv 26 år och har en lön på ca 25000 kr. Tack!

• Svar på tråden Singel med matkostnad på 5000 kr! Hjälp!
  • duvetmia

Oj! Jag och min pojkvän äter inte ens för 5000 kronor i månaden, och vi äter också det som faller oss in typ. Jag brukar dock laga mat på vardagarna tills han kommer hem. Blir mycket billigare att laga mat än köpa, jag lovar!

• Anonym

Ja, jag har fattat att det är mycket! Vad brukar ni äta? Nyfiken baraVad blir det till middag idag?

• elovesj

Inte singel, men kommer nog upp i din kostnad för mig inkl 2 barn.
    Kyckling, grytor, soppa, köttfärsrätter, mycket pastarätter, sallad. Äter ute 5 ggr/månad kanske till lunch, sallat och frukt varje dag. Även extrafrukt till dagis...

Å vad du slösar =). Men kan du inte spara alla kvitton en månad? eller kolla ditt kontoutdrag?
    När jag var singel och barnlös så la jag kanske 1500:-/månad. Hade iof inte din lön då....

• bizzziie

Vi är 4 st, varav en ammas så inga matkostnader ännu. Både jag och sambon är 24 år och vi har en inkomst nu när jag är mammaledig på ca 33000 inkl barnbidrag.

Vi gör matlista för en vecka i taget delvis baserat på det som är billigt i veckans reklamblad (veckohandlar på Willys). Jag skriver ner 6-7 rätter på ett papper (spikar inte vilka dagar det ska ätas på utan det avgör vi från dag till dag efter vad vi är sugna på) och sedan de ingredienser som vi inte har hemma på inköpslistan. Detta plus det runt omkring (hygienartiklar, blöjor till ett barn, fikabröd, snacks till helgen osv) kostar oss ca 1200:-/vecka. Utöver det så köper vi hämtmat någon dag i veckan. Så sammanlagt 1400:-/vecka kanske, ibland mer..

• duvetmia

Vet inte än. Vi brukar äta "den gamla vanliga" husmanskosten (fast vegetariskt). Spagetti och köttfärssås, korvstroganoff med ris, potatis, sås och köttbullar, broccoligratäng, grönpepparbiffar. Ibland wokar vi eller gör någon soppa.

• linahelena

kan hitta på en åt dig ja:)
    mån: köttfärsbiffar, kokt potatis, gräddsås, grönsaker. (gör allt från grunden, koka extra potatis så du kan vispa ihop morgondagens potatismos på en gång)
    tis: Fiskpinnar med mos å remouladsås. (snabbt som fan, man kan lata sig lite)
    ons:kycklinggryta å ris.
    tors:stuvade makaroner å korv.
    fredag. lax å potatisgratäng.
    lör: kött, beasås å pommes. 
    söndag. pizza. 

frys ner alla rester bara så har du färdiga matlådor. på helgen kan man lyxa sig lite, å pizza på söndagar är ett krav här hemma;)  

• Sööderbönan

Förstår verkligen inte hur det blir såhär...Ska försöka skärpa mig. Skippa färdigrätter osv. Tänke på att kanske prova en såndär matkasse ni vet. Den kostar väl runt 500 kr i veckan med recept. Men den är ju beräknad på 4 personer..så det borde ju bli en och annan matlåda. Har nån provat typ Linas matkasse?

Älskar att laga mat och är bra på det men sedan jag blev singel är det tråkigt. Man vill ju dela med någon. Vill bara påpeka att jag inte VRÄKER i mig mat utan har en hälsosam kropp, dvs inte tjock.

• bizzziie

Glömde skriva vad vi äter..
    Just denna vecka ser ut såhär:
    -Kycklinggryta med ris
    -Fläskpannkaka
    -Fläskkotlett i sambal/soya/creme fraichesås i ugn med potatis
    -Lasagne
    -Tacos
    -Fisk i ugn med potatismos
    -Stekt kassler och potatismos

Vi äter alltid sallad o grönsaker till alla rätter.
    Och som sagt, rätterna äts inte i ordning utan vi väljer utifrån listan varje dag efter vad vi är sugna på eller hur lång tid vi har på oss..

• Sööderbönan
    linahelena skrev 2010-12-02 12:25:35 följande:

kan hitta på en åt dig ja:)
    mån: köttfärsbiffar, kokt potatis, gräddsås, grönsaker. (gör allt från grunden, koka extra potatis så du kan vispa ihop morgondagens potatismos på en gång)
    tis: Fiskpinnar med mos å remouladsås. (snabbt som fan, man kan lata sig lite)
    ons:kycklinggryta å ris.
    tors:stuvade makaroner å korv.
    fredag. lax å potatisgratäng.
    lör: kött, beasås å pommes. 
    söndag. pizza. 

frys ner alla rester bara så har du färdiga matlådor. på helgen kan man lyxa sig lite, å pizza på söndagar är ett krav här hemma;)  

Åh! Tack så mycket!! Då ska jag bege mig ut och handla då! Problemet är i Sthlm är ju bara att allt är så himla dyrt och jag har liksom inte tid att flänga runt och leta extrapriser. Förutom heltidsjobb så studerar jag heltid. Av den anledningen måste det liksom gå snabbt. Och det uppfyller dina förslag! Tack. Om jag bara kan dra ned kostnaden om en tusenlapp så vore jag glad. Tack för alla tipps!!
Svar på tråden Singel med matkostnad på 5000 kr! Hjälp!