• Anonym (orolig)

Konkurs - vad händer nu?

Min makes företag kommer gå i konkurs verkar det som. Det är ett aktiebolag. Jag är nu orolig för hur det kommer att påverka oss och vår ekonomi. Är det ngn som vet vad som kan komma att hända? Kommer vi kunna bo kvar i vårt hus tex? Är jätte tacksam för alla som har erfaranheter att delge.

• Svar på tråden Konkurs - vad händer nu?
  • Anonym

Jag har inga erfrenheter men min gissning är att företagets ekonomi inte har med privatekonomi att göra. Förhoppningsvis har han separerat det totalt.

• morningsun

Inlägg #1 har rätt, eftersom det rör sig om ett aktiebolag. Om din man har alla papper i ordning är han skyddad.

Som styrelseledamot (vilket jag antar att han är då det är hans bolag) är man ansvarig för bolagets skulder ENDAST om det förekommit oegentligheter i bolaget, annars inte.

• Anonym (orolig)

Tack det låter betryggande.

• Kjell2

1) Han kommer förlora företaget och alla tillgångar i företaget.

Om det är så att han har gått i personlig borgen eller t ex använt ert hus som säkerhet för lån till företaget, vilket inte är ovanligt,  kan ni råka väldigt illa ut.

Har han gjort rena olagligheter när det gäller t ex bokföring, redovisning odyl kan han råka illa ut.

• Anonym (orolig)

Kjell - Han har inte använt huset som säkerhet för lånet till företaget. Han har inte gjort något olagligt.

• Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2010-12-02 15:16:11 följande:
    Kjell - Han har inte använt huset som säkerhet för lånet till företaget. Han har inte gjort något olagligt.
    Och inga andra lån där han personligen står som garant eller privata lån som skickat pengar in i företaget?

Då lär ni enbart förlora företaget och pengarna som investrats där. Sur nog men just fördelen med aktibolag, skadan bli begränsad. 
  • Anonym (Revisorn)

Om man har ett aktiebolag så är man inte personligt betalningsansavrig utan bolaget är en juridisk person som självt står för skulderna. Det kan dock bli så att om man förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital och inte återställt det inom 8 månader så kan man bli personligt betalningsansvarig. Detta kan man dock undvika genom att upprätta en kontrollbalansräkning över bolagets tillgångar och skulder.
    Det personliga betalningsansvaret för bolagets företrädare aktualiseras då bolaget inte betalat skatter och avgifter i tid. Bolagsledningen blir även ansvarig när en olovlig utbetalning har skett. Förbjudna lån är ytterligare en orsak till varför styrelseledamöterna kan bli ersättningsskyldiga. Bolagsledningen måste även ha kontroll på det egna kapitalet så att det inte förbrukas, vilket kan föranleda personligt betalningsansvar.

Här kan du läsa om kontrollbalansräkning: http://www.foretagande.se/Ekonomi/Undvik-personligt-betalningsansvar-vid-kapitalbrist.html

Svar på tråden Konkurs - vad händer nu?