• Stella79

Behöver hjälp!! pepparkakshus?

`Jag testade för nåt år sedan att göra pepparkakshus, när jag skulle sätta ihop delarna, så tror jag att jag hade smält socker , det gick åt skogen... Men nu tänkte jag göra det i år, å vill göra rätt, vad ska jag göra för att det ska hålla`?

• Svar på tråden Behöver hjälp!! pepparkakshus?
  • krakel

Vill ni käka upp det sen??? annars funkar ju limpistol..annars ska man smälta socker i en stekpanna hett som i H om man bränner  sig....

• mimsan01

Om man smälter socker så måste man vara snabb som attan, och inte ha för mycket socker på husdelarna, för då mjuknar de. Man kan även sätta ihop huset med kristyr (florsocker + vatten) men då brukar man få hålla ihop delarna lite längre eftersom den torkar långsamt.

• mimsan01
    mimsan01 skrev 2010-12-02 18:42:22 följande:
    Om man smälter socker så måste man vara snabb som attan, och inte ha för mycket socker på husdelarna, för då mjuknar de. Man kan även sätta ihop huset med kristyr (florsocker + vatten) men då brukar man få hålla ihop delarna lite längre eftersom den torkar långsamt.
    Florsocker + äggvita menar jag ju såklart!
  • Marleen

smält choklad kör jag med, o de e de bästa, plus de e gott att äta upp de sen hehe

• Mumu

Om du gör riktigt hård kristyr (vispas länge med elvisp) så behöver du inte ens stå och håla det särskilt länge, det torkar fort så pass att man kan släppa och bygga vidare. Mycket godare än smält socker med den lite brända smaken som det får, och jag tycker det blir finare med de vita kanterna också.

Bäst just nu: Mitt nygamla jobb!
  • versan

Vill du få inspiration till pepparkakshus så kika in i mitt galleri där finns några stycken.

2009 års pepparkakshus & jag limmar mit med varmlimspistol.
    enklare & så äter vi det aldrig heller.

Julen 2009 pepparkakshus 083.JPG

• Stella79

Fina pepparkakshus du har gjort...men mina barn vill ju gärna äta upp vårt, så det får bli ätbart "lim"...

versan skrev 2010-12-04 19:32:29 följande:
    Vill du få inspiration till pepparkakshus så kika in i mitt galleri där finns några stycken.

2009 års pepparkakshus & jag limmar mit med varmlimspistol.
    enklare & så äter vi det aldrig heller.

Julen 2009 pepparkakshus 083.JPG
    wow...fina
Svar på tråden Behöver hjälp!! pepparkakshus?