• far

Hur mycket pengar i månaden till 15-årig tjej?

Vilken tid lever HAN i? Vad vill han lära sin dotter, annat än att hon kommer bli deppig när hon inte kan få göra något "kul" för pengarna? Om 400:- skall räcka till ALLT DET, + el, ja då vette hundan vad han vill er dotter, annat än att ha total makt. Han får ju underhållsstöd från dig, och behåller själv en del av barnbidraget, men är det inte inte meningen att man skall försörja sina barn, och ge dem det de behöver, så gott man nu kan? Stackar tös, men samtidigt är det ju bara 1 termin kvar, sen skall hon flytta till dig, så hon får tänka positivt på det. Kanske kan du skicka henne en liten extrapeng, då och då?

Minst barnbidraget tycker jag en 15åring bör ha. Sen vet jag ungdomar som delar ut reklam på helger, eller jobbar i något gatukök några timmar på helger och så.

• far

Men tror du han rent av kan mena att om hon bor i huset, och inte i stugan, då skulle han ge henne mera pengar?? En 15årig tjej som bor med sin bror? Okay vad skall man jämföra med? Handlar det om extrem låg inkomst, arbetslöshet, eller vad? Eller snålhet? Har HAN kanske någon dyr hobby, eller röker/ snusar han? Går ut med polarna och dricker dyra öl på krogen? Eller kämpar han för att få ekonomin att gå ihop? Verkar inte som ni kan kommunicera, och det är ju synd. Det ordnar sig ju snart om hon flyttar ju, och så har hon ju mer pengar än de 400! För du skickar ju lite, och köper vinterjacka och sånt hon behöver mest. Då är det kanske en ekonomisk orättvisa mellan dig och pappan det handlar om? Då förstår jag att du stör dig på det!

• far

Okay, det var så lite, tack själv för att du delar med dig! Men då är det jo just den ekonomiska orättvisan, er emellan, som är problemet! Då handlar det om hans kontrollbehov, och att han bl. skall finansiera sitt rökande och underhålla en båt. Dessutom skall han resa utomlands ett par ggr. om året. Får tösen följa med?

Om inte, så kan hennes underhållsstöd ju lätt betala 2 charterresor/ år, och då förstår jag verkligen om du är arg på det! Underhållsstödet från den föräldern som hon inte bor med skall ju hjälpa till med hennes försörjning, just om hon behöver en vinterjacka, skall följa med på en skolresa, behöver nya glasögon, gå till frissan, eller till badhuset, eller kanske behöver hon en ny cykel. OSV! DET skall underhållsstödet gå till, och där räcker de 1172kr/ mdr (?) att hjälpa till med mat och hygienartiklar också!

Får barnet hela barnbidraget, skall det räcka som tex telefon, godis, smink, bus/ tåg biljetter, och så ett sparande, vilket ju redan görs. Man lär sig att hantera pengar, om man har några pengar att hantera, för då vet man att när de är slut, så är de det, och då får man spara om det är något speciellt man vill ha eller skall göra. Det är där man som föräldrar bör vara konsekvent. Men varför skall han leva loppan, om han inte vill unna sin dotter något?

Han egotrippar nog en del, så glädSolig dig bara åt att snart skall hon få slippa denna "livssyn" all lycka till!

Svar på tråden Hur mycket pengar i månaden till 15-årig tjej?