• Trickety

Bada sin hund vid denna kyla?

Hej. Jag har en vän som har en hund med relativt lång päls. Hon har badat honom nu ikväll och här är det nästan 20 minusgrader ute.

Jag tycker att det absolut är för kallt att bada hunden nu.

Iofs tycker jag att hon badar den stackars hunden alltför ofta ändå.

Är det någon som tycker jag är ute och cyklar när jag reagerar så här eller om jag faktiskt har rätt i att det är för kallt.

Jag hoppas det fins någon "expert" som kan svara mig om det är rätt eller fel.

• Svar på tråden Bada sin hund vid denna kyla?
  • dezibel

Är bara hunden ordentligt torr när den ska ut i kylan är det ingen fara.

• Lena

badar inne eller ute? om han badar inne och hinner torka innan han går ut har det vl ingen betydelse?

• Trickety

Hon har självklart badat honom inne.
     Men det jag har hört så ska man inte bada hundar för ofta för att man tvättar bort deras naturliga hudfett. Deras skydd mot kyla...

• Astarte

Det där har jag också problem med! Jag smetar på henne försvarets hudsalva på magen om vi ska vara ute länge, men det är ju bökigt när man inte kan få det på hela hunden. Hon får en massa skit i pälsen (vatten med salt och avgaser och skit i) och lera och så, och så ska man inte bada så mycket. . . Vad är värst, att förlora fettet på huden eller att ha en massa salt och avgaser på huden? Nu har hon till och med fått rodnader på huden - inte bra.

Det där var ju inte ett svar på din fråga, men jag förstår vad du menar.

• Kan inte bli bättre än såhär
    Trickety skrev 2010-12-02 22:25:09 följande:
    Hon har självklart badat honom inne.
     Men det jag har hört så ska man inte bada hundar för ofta för att man tvättar bort deras naturliga hudfett. Deras skydd mot kyla...
    FAst det är ju olika vad man gör med sina hundar. För de som ställer ut sina hundar så blir det ju bad ofta. Bara man trokar hunden ordentligt och inte är ute med den flera timmar efteråt så ser jag inte problemet i det hela och absolut inte var ditt problem med det är.
  • amomentlikethis

Klart hon kan bada hunden!

En hund mår inte dåligt av att badas 1 gång i veckan, så länge hundens päls och hud ser bra ut. Vissa raser är känsligare och vissa hundar oavsett ras är känsligare. Beror på hunden.

Jag badar mina oavsett årstid. Fet är ju varmt inne, hårtork finns och sedan är mina kortklippta/nakna så det tar inte lång tid att torka.

• Trickety

dom ställer inte ut hunden alls... det dom gör är att gå minst 2 st långpromenader plus några kortare kissrundor varje dag....

• Joico

Jag hade inte badat hunden i den här kylan, de behöver det naturliga fettet som finns i pälsen. Beroende på ras och päls så kan det ta lång tid innan pälsen är helt torr, även om den känns torr så kan det vara fuktigt i botten och då jäklar blir det kallt när man går ut.
    Här badas då ingenting alls under vinterhalvåret.

• Sofia8504

Jag försöker att helt undvika hundbad på vintern, just för att behålla det naturliga fettet på huden. Undantag är dock om hon har rullat sig i nåt som luktar pest (tack och lov inget som händer ofta på vintern), eller om hon har precis har slutat löpa (för att hon inte ska lukta så "gott" för andra hundar).

Nu har jag iofs en väldigt korthårig hund som väldigt sällan behöver badas oavsett årstid. Kanske måste man bortse från hudfettet om man har en hund som får väldigt smutsig päls.

Svar på tråden Bada sin hund vid denna kyla?