En 2 åring som beter sig märkligt!
Har en2 åring som har både hemskt humör och otrolig vilja. Han har alltid haft det. Han har alltid varit väldigt skrikig och bestämd och vi har t o m testat om han kan tänkas ha några allergier. Vilket inte verkar vara fallet.
Han pratar väldigt bra och vi förstår det mesta han säger.
Han har haft svårt att sova sedan han föddes och det är först nu när vi tagit bort dagsömnen och gjort lite förändringar vid läggning som han sovit några hela nätter och sover allmänt bättre. Han är otroligt aktiv.
Nu till min fråga. Han har ju ett hemskt humör och en vilja av stål. Han beter sig dock VÄLDIG underligt, speciellt vid matbordet. Om maten inte passar herr'n så kan han skrika och slå i dörrar sparka och kräla på golvet i 1 timme utan problem. Detta har han gjort i ett års tid så det är inget som kommit med den berömda 2 årstrotsen. Om något inte passar honom så blir han helt galen.
Det underliga i det hela är dock att han beter sig HELT olika när jag eller pappan har honom. Vi bor alltså ihop men pappan jobbar mycket så jag har barnen 98% av tiden och då främst kvällstid. Pappan känner inte alls igen detta beteende och sonen har ALDRIG uppvisat detta beteende för honom men för mig är det VARJE dag. Och alltid vid måltid.
Jag vet inte hur jag ska orka att ha honom (har ett större barn också) VARJE kväll skrikandes såhär när man jobbat 11-12 timmar och hämtar på dagis och sedan får man höra 1 timmes gallskrik.
Jag har försökt att han inte får vara vid matbordet utan gå in på sitt rum (utan att stänga dörren), att han får sitta kvar men att jag ignorerar skriknadet etc. Inget hjälper! Blir ju inte direkt någon lugn matstund för någon av oss...
När jag senare (när han lugnat sig) frågar varför han blir så arg när vi ska äta mat så säger han "x ARG!!" och då frågar jag igen varför han blir arg "jag INTE äta maten!!!" och sen är det inte mer med det. Han har tidigare älskat mat och är väldigt rund och stor för sin ålder.
Ursäkta långt inlägg men jag håller på att gå under när jag är själv med barnen så mycket och han bara gallskriker. VARFÖR beter han sig så olika när jag eller pappa har honom? Hur ska jag hantera dessa utbrott?