• Anonym (LillaJag84)

sertralin , ångest...hjälp

jag har ätit sertralin i cirka en månad nu.. började med en försiktig upptrappning och delade 50 mg i fyra delar...började de första fyra dagarna med en av dem...sedan var fjärde dag höjde jag och nu är jag uppe i 50 mg..har haft alla möjliga biverkningar som ska vara normala vad jag läst, svettningar, illamående, yrsel huvudvärk och så vidare..jag kände direkt att min sjlva depression försvann och även oron och nästan alltihopa, har mått så bra sedan första andra dagen jag började äta detta. Hade någon kväll sjukt mycket ångest i början men det släppte och var kanske en liten biverkning det med.
    men nu för en vecka sedan började jag äta 50 mg, har igår och idag haft såån ångest, jag mår inte alls bra jag vet inte vart jag ska ta vägen..!
    min mage gör ont och är orolig precis som jag haft problem med under två år som var psykiskt på mig... har kommit tillbaka... min ångest är värre än innan... och jag är orolig, spänd, ängslig, och har sån fruktansvärd ångest så jag vet inte vart jag ska göra av mig själv...:(
    min fråga är om någon känner igen sig, kan man bli sån här vid doshöjning eller är det bara vid insättning??
    jag har ju inte mått SÅHÄR dåligt och haft ångest under en månad sedan jag började äta sertralin men NU helt plötsligt igår och idag mår jag sååå fruktansvärt...ska jag vänta ´, blir det bättre? elelr har jag fel medicin ?

jag sökte läkarhjälp o fick medicin för depression ångest.... tog det inte så allvarligt....men det är allvarligare än vad jag berättade för läkaren.... jag misstänker att jag har GAD. generaliserad ångest syndrom. har sedan tonåren haft problem med ångest nästan dagligen....det blir värre o värre för varje år som går.. ju äldre jag blir .. jag kanske inte ska ha sertralin ? det hjälper inte så mkt emot ångest kanske??

tänkte om någon kunnig person som kanske har egna erfarenheter kan råda mig lite .
    bör jag vänta, ska verkligen ångest bli såhär enorm när jag för EN VECKA sedan höjde till 50 mg ? varför kom den inte innan då, jag började ju för en månad sedan... :S

är såååå orolig o jag orkar itne må såhär !! :(((

• Svar på tråden sertralin , ångest...hjälp
  • Anonym (LillaJag84)

finns det ingen som läser detta som kan skriva något ??? :((

• Anonym (Marie)

När jag började äta Sertralin så fick jag även Atarax (lugnande) för att slippa behöva få mer ångest än vad jag redan hade, det åt jag bara någon månad när det var som värst i början. 
    Så mitt tips är att ta kontakt med läkaren och be att få lugnande, för så här jobbigt ska du inte behöva ha det i onödan.
    Kram!

• Anonym (LillaJag84)
    Anonym (Marie) skrev 2010-12-03 10:01:50 följande:
    När jag började äta Sertralin så fick jag även Atarax (lugnande) för att slippa behöva få mer ångest än vad jag redan hade, det åt jag bara någon månad när det var som värst i början. 
    Så mitt tips är att ta kontakt med läkaren och be att få lugnande, för så här jobbigt ska du inte behöva ha det i onödan.
    Kram!
    tack så mycket för ditt svar.. ringde läkaren innan, hon hade fullt upp och skulle ringa mig vid fyra idag... så ska jag fråga henne om det är normalt att få sån här ångest bara vid doshöjning.... fick du det ?? jag mådde ju itne psykiskt dåligt innan på tre veckor när jag började.... utan det började nu i förrgår :S
    jag vet inte sertralin kanske inte är rätt medicin för mig annars...hört att det inte är så effektivt mot ångest problem som jag har.
  • Anonym (LillaJag84)
    Anonym (Marie) skrev 2010-12-03 10:01:50 följande:
    Kram!
    hur var det för dig när du åt seertralin ? mådde du dåligt i början och sedan bättre ? hjälpte det dig ?
    kram !
  • Anonym (Marie)

Jag har inte depression utan det är ångest jag har och jag tycker att Sertralin fungerar jätte-bra! Jag har ätit det i flera år och provat att sluta men då har ångesten kommit tillbaka...jag äter 50 mg/dag. I börjag kände jag att det blev värre men som sagt var då hade jag Atarax som jag kunde ta och sen kände jag väl efter en månad ungefär att jag inte behövde Atarax längre. Så ge inte upp, det kommer vända!!

• Anonym (LillaJag84)
    Anonym (Marie) skrev 2010-12-03 10:18:09 följande:
    Jag har inte depression utan det är ångest jag har och jag tycker att Sertralin fungerar jätte-bra! Jag har ätit det i flera år och provat att sluta men då har ångesten kommit tillbaka...jag äter 50 mg/dag. I börjag kände jag att det blev värre men som sagt var då hade jag Atarax som jag kunde ta och sen kände jag väl efter en månad ungefär att jag inte behövde Atarax längre. Så ge inte upp, det kommer vända!!
    tack...gud vad lugnande det var för mig att höra detta ska du veta...jag hoppas det fungerar för mig med... jag har haft ångest i flera år nästan dagligen, och det senaste året depression....jag hoppas det hjälper mig . du gav mig lite hopp nu =)
  • Anonym (Jag)

Jag fick extra mycket ångest i några dagar både när jag startade tabletterna och vid doshöjning. Jag fick Temesta som är kraftigt ångestdämpande för mig under denna period. Den får man dock bara ta 2 dagar i veckan för det finns en beroenderisk så atarax är mycket bättre och ganska harmlös. Fråga din läkare.

Annars så rekommenderar jag KBT så har gjort så att jag har gått av tabletterna helt nu och jag har varit tablettfri i ett år. KBTn varade en gång i veckan i 6 månader. Jag hade (har) panikångest.

Lycka till!

• Anonym (LillaJag84)
    Anonym (Jag) skrev 2010-12-03 10:25:13 följande:
    Jag fick extra mycket ångest i några dagar både när jag startade tabletterna och vid doshöjning. Jag fick Temesta som är kraftigt ångestdämpande för mig under denna period. Den får man dock bara ta 2 dagar i veckan för det finns en beroenderisk så atarax är mycket bättre och ganska harmlös. Fråga din läkare.

Annars så rekommenderar jag KBT så har gjort så att jag har gått av tabletterna helt nu och jag har varit tablettfri i ett år. KBTn varade en gång i veckan i 6 månader. Jag hade (har) panikångest.

Lycka till!
    okej.... det va skönt att höra. men jag vet inte om jag har panikångest....har funderat över det men tror mer jag lider av det som kallas gad. generaliserad ångest.... jag får liksom inte panik attacker... med hjärtrus och panik o allt vad det beskrivs. jag har ofta en ständig molande ångest i mig och blir spänd i musklerna, svettningar, oro och allmän odefinierad ångest..det kan vara en halv dag, sedan gå över, dagen efter mår jag okej, sedan dagen efter kan jag ha ångest igen...det kommer smygande och håller i sig...inte bara en panikattack som varar en stund sedan går över.  eller förklara för mig vad panikångest är och hur det känns ?
    tack för ditt svar föresten.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (LillaJag84) skrev 2010-12-03 10:29:50 följande:
    okej.... det va skönt att höra. men jag vet inte om jag har panikångest....har funderat över det men tror mer jag lider av det som kallas gad. generaliserad ångest.... jag får liksom inte panik attacker... med hjärtrus och panik o allt vad det beskrivs. jag har ofta en ständig molande ångest i mig och blir spänd i musklerna, svettningar, oro och allmän odefinierad ångest..det kan vara en halv dag, sedan gå över, dagen efter mår jag okej, sedan dagen efter kan jag ha ångest igen...det kommer smygande och håller i sig...inte bara en panikattack som varar en stund sedan går över.  eller förklara för mig vad panikångest är och hur det känns ?
    tack för ditt svar föresten.
    Vad jobbigt Så där kände jag i början innan panikattackerna kom. Alltså ångest hela tiden, fast min ångest gick aldrig över. Sedan kom panikattackerna som ett brev på posten. Så när jag mådde som sämst så hade jag sådan ångest som du har hela tiden (även på natten) men panikattackerna kom kanske 1 gång/dag. Tabletterna hjälpte mig EXTREMT mycket, men jag tycket att du ändå ska ge KBT en chans.

Det jag fick höra av min läkare var att jag skulle gå på tabletterna i 6 månader så att min kropp fick vila från all ångest och hjärnan skulle slicka sina sår. Sedan så fick jag gå på KBT samtidigt som jag åt tabletter. På så sätt lärde jag mig att hantera ångesten och lärde mig att istället för att skjuta ifrån mig den (som jag gjorde innan) så tog jag emot den och hanterade den så att den gradvis försvann. I början tog det lång tid men sakta men säkert så lärde jag mig hur man ska göra.

KBT kan vara bra att ha även om man äter tabletterna då ångest och panikångest även kan komma då. Min svärmor har ätit sertralin i 10 år och hon vägrade och vägrar KBT, hon har fått öka dosen rejält så KBT kan ju också vara bra för att slipa dösökning om man nu vill gå på tabletterna i hela sitt liv.

Men alla är vi annorlunda och alla reagerar annorlunda, hitta det som passar dig bäst. När du känner att du har kraft nog att ta tag i det (det tog ca. 6 månader för mig) så se om du kan göra något för att ta itu med problemet själv också, ju mer verktyg man har för att hantera sin ångest destå bättre även om man går på tabletter

Lycka till och hoppas att det ordnar sig!
  • Anonym (Marie)

Vad kul att mitt svar hjälpte...Glad jag har ju som sagt var ångest, utan att veta varför. Har blivit skickad till terapeuter och allt möjligt men alla säger samma sak, jag har inga symtom på depression, och ingenting att må dåligt över men jag har åndå ångest. Så jag ser det som min läkare sa, "diabetiker behöver insulin och du med ångest behöver Sertalin". Så jag äter på och har accepterat det!

Svar på tråden sertralin , ångest...hjälp