• Zinara

Huskurer mot halsbränna?

Undrar som rubriken säger om ni andra prövat några huskurer mot halsbränna som funkat för er? Har testat nästan alla preparat från apoteket och inget funkar på mig. Har inte testat Losec men det står att det får man bara använda i 2 veckor och man ska rådgöra med läkare först.

Undrar därför om det finns några andra tips som kanske kan fungera. Min halsbränna är så illa så jag inte kan sova på nätterna och jag har en 2-åring som jag ska orka ta hand om på dagarna.

• Svar på tråden Huskurer mot halsbränna?
  • seejtaan

mjölk, banan, bikarbonat (en tesked i ett halvt glas vatten).

• solana

Tugga havregryn. Funkade okej som substitut till kemiska medel. Rätt torrt dock.

• Pionen

För mig brukar det funka att äta några madel. För min man brukar det hjälpa med ett glas fil.

• Zinara

Tack för tipsen Banan har jag testat det funkade inte, mjölk och fil går också bort just eftersom jag är laktosintollerant och pga att min make inte kan hålla i pengar har jag inte råd med laktosfria produkter för tillfället.

Mandel och havregryn kan ju vara värt att prova, tvivlar dock på att jag hittar billig mandel på orten jag befinner mig nu, hemma har en av dom utländska butikerna massor av sånt på lösvikt billigt.

• seejtaan
    Zinara skrev 2010-12-03 09:18:42 följande:
    Tack för tipsen Banan har jag testat det funkade inte, mjölk och fil går också bort just eftersom jag är laktosintollerant och pga att min make inte kan hålla i pengar har jag inte råd med laktosfria produkter för tillfället.

Mandel och havregryn kan ju vara värt att prova, tvivlar dock på att jag hittar billig mandel på orten jag befinner mig nu, hemma har en av dom utländska butikerna massor av sånt på lösvikt billigt.
    men det kostar nån krona mer med laktosfritt? :O
    hemskt att han inte bryr sig.
  • AngélicaE

rå potatis...lr hårdbröd o de funkar...!! mandlar funkar med...får sån fruktansvärt halsbränna men d funkar så testa!!

• Aniko

Havregryn är faktiskt väldigt bra vid magbesvär. Kan du inte äta det med något annat som nyponsoppa? I proviva finns havregryn så drick lite proviva!
    Synd att du inte kan äta mjölk och fil annars kan just fil med t.ex banan och kanel vara jättebra.

• Moomintrollet

När jag har panik och magont samt halsbränna tar jag bröd helst mörkt och allra helst knäckebröd.
    Men bästa resultat har jag fått från mediciner som :

*Omeprazol men den tar ju minst 2-5 tim för att funka och det e inte kul när man har problem direkt, funkar bäst om man äter regelbundet=1 om dagen på samma tid men prata med läkare vad han anser om detta om du är gravid.
    Dessa kostar nåt på 50kr har jag för mig för de recptfria och de på recpt kostar väl ca 10kr mindre men har för mig man får också mer i bruken då.

*Pepcid Duo men tyvärr verkar det vara ett permanent stop på dem hos leverantören av nån anledning och har varit så i över 6mån?! ingen anning varför och på Apoteket avslöjar de inget heller.

*Pepcid ...? en annan som också börjar på Pepcid men minns inte slutdelen på namnet. Paketet är vitt och har små blå detaljer med svart text på. De funkar inom 15-45min...tror de beror på från person till person men mig tar det hela 45min tyvärr men det slutar åt minnståne snabbare! Tycker de funkar mer effektivt än Pepcid Duo har gjort och man slipper tugga äkliga mjöliga tabletter, bara svälja en liten hård en.
    Kostar ca 95kr har jag för mig för största paketet ca 20st.

• Lady Soul

Inga huskurer eller milda preparat (som t.ex Gaviscon) hjälpte för min del. Jag gick, helt i onödan, med en djävulusisk halsbränna i många månader. Tills jag läste själv på nätet att Losec/Omeprazol kunde hjälpa. Efter koll med BM att det var ok körde jag igång och inom 1 dag var halsbrännan puts väck. Magiskt!

Uppstötningarna är kvar, men i och med att medicinen hämmar produktionen av saltsyra i magen är de inte alls lika störande.

Som någon skrev kan man få dem på recept, vilket är att rekommendera, eftersom de är ganska dyra receptfritt (Losec kostar ca 60 kr för en veckas förbrukning).

Jag är besviken på min BM att hon inte tipsade mig om detta och det är inte första gången jag hittat bättre råd på nätet än jag fått hos min alldeles för passiva BM. Som vanligt lönar det sig att vara påläst själv.

Och med det jag skrivit ovan menar jag inte att jag rekommenderar någon att experimentera själv med sin hälsa under graviditeten baserat på vad man läser på nätet. Självklart ska det man hittar stämmas av med BM/läkare. Men jag efterlyser däremot större proaktivitet från BM eftersom det är svårt att fråga efter läkemedel och lösningar man inte känner till

• Mrs Lady

Hade också en HEMSK halsbränna båda graviditeterna, det enda som hjälpte för mig var att förebyggande minska på stekt mat, för mycket kryddor och sura mjölkprodukter.

Jag drack en del kolsyrevatten, upplevde att det hjälpte lite. Att ligga lite högre med kuddar hjälpte också en del. Hoppas det blir bättre för dig snart, kramar

Svar på tråden Huskurer mot halsbränna?