Hannah76 skrev 2010-12-03 10:15:29 följande:
Min svärmor la sig i en hel del (fast oftast på ett rätt gulligt sätt). Hade jag något tajt på mig så menade hon att jag skadade barnet, och om jag "boffade" tillbaka när barnet sparkade så var det fel osv. När vår dotter var född så var det mycket om hur man skulle göra saker, när man skulle mata och med vad osv. Hon ville även gärna ge godis vid tidig ålder, när vi bestämt att hon inte skulle få godis. Gav mandarinklyftor och hela vindruvor, trots avsaknad av tänder och trång strupe (vi har det i min familj, lätt att sätta i halsen). Var rätt trött på det hela, när jag sa ifrån så menade hon att hon minsann hade 6 barn och dethade gått bra.. Min punkt var nådd när hon slog till vår dotter över fingrarna när hon gick runt v-bordet och höll i sig - jag blev galen (och mina man med). Och hon menade bara att hon visat att det kunde finnas saker på bordet som kunde göra ont... Vi pratade dock igenom allt och efter det var det toppen =) När vi fick vår andra dotter var det mycket lugnare.
Visst kan hon än idag reagera på vissa saker, som att våra barn inte pussar andra på kommando, att vår stora dotter harmössa på sig inomhus osv.
Man måste tänka lite på vart ifrån detta kommer, och det kommer oftast av all välmening.
Min svärmor och svärfar var väldigt mån om mig som gravid (annars också såklart) jag fick inte göra nånting, skulle bara sitta som en prinsessa.. Alla andra skulle passa upp på mig =) Rätt komiskt.
Precis vad jag menar. Det kan ha en orsak, men som du skrev en del är det ingen ursäkt. Föräldrarna bestämmer över sina barn.