• LillaMyy

Trött på mitt jobb, hjälp mig att välja utbildning!

Har redan en lång utbildning bakom mig inom språk. Känner mig upp över öronen trött på jobbet detta gav mig. Nu glömmer vi det ingen ide att älta. Ser framåt!
    Jag vill göra något nytt! Helst med djur eller hälsa.
    Jag kan inte räkna särskillt bra. Vill ha ett STRESSFRITT jobb. Samtidigt som jag inte vill gå ner i lön men gärna jobba med djur, kanske djurskydd, Tulltjänsteman... tja jag vet inte. Skulle varit spännande att väva in mina språkkunskaper i det hela med. Har ni några förslag?

• Svar på tråden Trött på mitt jobb, hjälp mig att välja utbildning!
  • Siriva

Tulltjänsteman … jag vet inte om de är specialliserade på olika områden men du behöver väl komplettera utbildningen då antar jag. Är du inställd på de de bitar av tulljobbet som ligger lite mer åt väktarhållet?

Jobba med djurförsäkringar kanske?
    Kolla med tex djurskyddsföreningen och andra organisationer som jobbar med djurfrågor, där kan kanske språkkunskaperna komma till pass.

Frågan om du kan behålla lönenivån är ju jättesvår.
    Om du byter bana och inte har helt adekvat utbildning är det nog oundvilkigt att du går ner  i lön ett tag. 
    Men om man hittar det jobb som man verkligen vill ha så brukar det ju kännas okej att gå ner i lön. Löneläget kan ju vara så olika i olika branscher. 

• LillaMyy

Tulltjänsteman... Hur blir man det?

• LillaMyy

Många fina funderingar... Mkt att tänka på :)

• Siriva
    LillaMyy skrev 2010-12-03 14:41:41 följande:
    Tulltjänsteman... Hur blir man det?
    Googla på tullverket.

Kan tipsa om en bok som heter "Äntligen måndag" och som ger många bra tips om hur man ska tänka om man vill byta karriär. 
  • Lyckobebisen

Det är väldigt svårt att komma in som tulltjänsteman eftersom man utbildar sig EFTER man fått jobb.
    Det har inte varit några tjänster ute på säkert ett år nu och jag tror bara det är typ 15 platser per gång.
    Då kallas man på flera intervjuer och sedan är det betald utbildning och fast tjänst direkt.. 1års utbildning.
    Skulle dock verkligen inte kalla det stressfritt.
    Har en person när mig som jobbar inom tullen och ja, det är spännande som fasiken (beroende på var du jobbar givetvis) men absolut inte stressfritt och låååånga pass. Han jobbar ofta typ 12/14h pass.
    lycka till! :) 

• LillaMyy

Tack för tipsen! Ska fixa boken :) kram på er

• Cyberdad
    Siriva skrev 2010-12-03 11:07:13 följande:
    Tulltjänsteman … jag vet inte om de är specialliserade på olika områden men du behöver väl komplettera utbildningen då antar jag. Är du inställd på de de bitar av tulljobbet som ligger lite mer åt väktarhållet?
    Väktarhållet? Ha, ha jo tjena. Läs på lite mer om vad det innebär att vara Tulltjänsteman och vilka befoghenheter som gäller.
Svar på tråden Trött på mitt jobb, hjälp mig att välja utbildning!