• Fia 69

Barn på förskolan när ena föräldern har semester?

Min son som snart fyller 3 går på förskolan och jag har tagit semester i två veckor innan BF, vi väntar tillökning den 13 dec. Min sambo jobbar 100 % som vanligt. Idag när jag lämnade sonen på förskolan sa pedagogen att hon och rektorn hade samtalat om huruvida det är OK att jag har honom där dessa två veckor. De var inte säkra men skulle kolla upp det.
    Min son är ett riktigt energiknippe så att ha honom hemma ensam veckorna före BF skulle vara förödande för mig. Då skulle det vara ett bättre alternativ att jag jobbade precis som vanligt fram till BF (vilket oxå känns jäkligt märkligt).

Och hur skulle det vara om jag skulle resa bort med en väninna i en vecka på semester utan barn, skulle min sambo tvingas ta ledigt från jobbet då för att vara hemma med sonen eftersom sonen inte får vara på förskolan när ena föräldern har semester?

Det känns bara som om det är himla märkliga regler...  o märkligt att inte ens rektorn eller pedagogen var säkra på vad som gäller...

Är det någon som vet hur det brukar vara? Det kanske skiljer från kommun till kommun oxå.

Hälsningar Fia

• Svar på tråden Barn på förskolan när ena föräldern har semester?
  • Tygtiiger

Egentligen tror jag inte du FÅR ha barnet på förskola när du har semester. Men nu har du ju tagit ut för att du ska ha barn. Om du hade tagit ut fp hade ditt barn haft rätt till 15 timmar i veckan, minimum, och om du hade varit sjukskriven likaså - det är nog bäst att ta en diskussion med fsk om de inte kan tillgodose 15 timmar i veckan, precis som efter förlossningen.

Däremot kan du såklart inte ta ut semester och åka på barnfri solsemester och förvänta dig att sonen kan gå på dagis som vanligt. Då måste du ordna annan barnvakt. Fsk är till för att föräldrar ska kunna jobba, och dessutom så får barn med föräldralediga eller arbetslösa föräldrar tillgång till viss tid där för att träffa kompisar och för skolförberedande verksamhet, om föräldrarna vill.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger

..ett alternativ är ju att ta ut föräldraledigt nu och de två veckornas semester efter att barnet är fött istället så löser du problemet.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Hannah76

Tor det kan skilja mellan kommunerna, och även mellan förskolor.
    Semster=barnen hemma, brukar det vara.

Du kan inte ta hp? Eller fp?

Tycker ite att det borde vara omöjligt att göra undantag iaf..

• Jennie med ie

Rektorn behöver inte kolla upp nåt, tycker h*n att det är okej att ditt barn är där så är h*n i sin fulla rätt att okeja det p g a de omständigheter som föreligger. Rektor får ge _mer_ omsorg än minumum om de vill, bara inte mindre...

• cloudberry79

Semester om man reser bort är solklart här, då får man inte ha barnet på förskolan. Däremot om du tar semester en-två veckor före BF kan jag tänka mig att det skulle vara ok att ha förskola någon timme om dagen. Alltså, det är ju inte semester för att ta rekreationsledighet, utan för att förbereda sig inför förlossning, därför är nog reglerna lite otydliga och kan ruckas på lite i det läget.

If you love me - please don't feed me!
  • Bergling
    cloudberry79 skrev 2010-12-03 11:02:51 följande:
    Semester om man reser bort är solklart här, då får man inte ha barnet på förskolan. Däremot om du tar semester en-två veckor före BF kan jag tänka mig att det skulle vara ok att ha förskola någon timme om dagen. Alltså, det är ju inte semester för att ta rekreationsledighet, utan för att förbereda sig inför förlossning, därför är nog reglerna lite otydliga och kan ruckas på lite i det läget.
    Men det måste ju vara ok, om en av föräldrarna åker iväg på semester själv, med t ex en kompis.

Men i just det här fallet, så känns det ju som att om det är ok med förskolan så är det väl bra, annars så är det väl bara att acceptera att man får ha barnet hemma den tid man är ledig. 
  • Rufsas
    Bergling skrev 2010-12-03 11:11:02 följande:
    Men det måste ju vara ok, om en av föräldrarna åker iväg på semester själv, med t ex en kompis.
    Precis! Det här undrar jag också över. Eftersom jag och min man åker på varsin resa om året med respektive kompisar blir det intressant hur man får göra med sina barn. Måste jag ta ledigt när min man åker bort bara för att barnet inte får vara på förskolan?
  • Fia 69

Tack för svar! Då har förskolan rätt verkar det som (även om de själva verkade osäkra).
    Då får jag överväga hur jag gör nästa vecka, känns som ett bättre alternativ att jobba i såna fall (även om det känns väldigt märkligt, jag är ju stor som ett hus och skulle verkligen behöva vila). Hade man haft någon naturlig barnvakt i krokarna så hade det ju varit lätt fixat, men farmor och farfar finns inte längre och mormor och morfar bor i Dalarna, så vi har det inte så lätt med barnvakt. Men nu vet jag iaf vad som gäller, tack för info alla upplysta! :)

• Petrellie

I Stockholms kommun får man ha barnen på dagis när man har semester, oavsett om man åker till solen eller bara lökar hemma i soffan, så det varierar alltså mellan kommunerna. 

De allra flesta kommuner tillåter också att man har barnen sin ordinarie tid i några veckor (i vissa fall en hel månad) efter förlossningen så tar du FP nu kommer ditt barn säkert få gå sina vanliga tider. 

Ring din kommun och kolla vad ni har för regler helt enkelt, för här kommer du kunna få en massa gissningar eller i värsta fall rena felaktigheter.

• Jennie med ie
    Bergling skrev 2010-12-03 11:11:02 följande:

. 
    Nej, det måste det inte. Det är enligt reglerna ingen skillnad om du tar semester en vecka och ligger i en solstol på playan med en kompis eller ligger ensam hemma på en solstol i trädgården en semestervecka, fullt rimligt enligt min mening dessutom. Sen kan enskilda komuner eller förskolor godkänna förskoleviestelse vid förälders semester om de vill men det är inget de måste göra enligt reglerna.
Svar på tråden Barn på förskolan när ena föräldern har semester?