• SötaSarah

Hemmagjord bearnaise! Lyckas aldrig...

Jag bara misslyckas, totalt! Men det ska ju vara så gott med hemmagjord bea, aldrig ätit det dock. Vi äter alltid den kalla från Lohmanders som är fantastisk men vore gott att göra egen. Såg en som gjort en ganska tjock fin bea som såg ut som den kalla fast den var nog varm som jag gärna skulla ha, gillar inte när den är som soppa typ...

Några tips eller recept så man kanske kan lyckas någon gång? :) Tänkte göra det imorgon nämligen och bjuda sambon på en trerätters! :D

• Svar på tråden Hemmagjord bearnaise! Lyckas aldrig...
  • SötaSarah

Köper väl en lohmanders till kylen utifall dock så vi inte blir utan sås... ;) Hä hä!

• Parniara

Jag gör ofta bea...mitt tips är att först börja med att lära dig att göra hollandaise...lite mindre vätska i den och krydda med dragon. När du kan det ger du dig i kast med bean. Man måste vispa äggen länge länge så de blir riktigt tjockt. Det jag gjorde fel var att sluta för tidigt rädd för att det skule bli äggröra. Men man måste fortsätta vispa tills man kommer förbi skumstadiet. Att droppa i smöret går lätt, för mig har det aldrig skurit sig, men jag hade problemet med att det blev för löst i början.

Men som sagt börja med hollandaise så lär du dig snabbt.

Det är ju bara så gott.

Hollandaise med dill är super till lax

• PerG

Berätta hur du misslyckas så kanske vi kan hjälpa dig med de momenten som inte fungerar..

Är det smaken som blir fel? Eller är det konsistensen? Använder du vattenbad?

Precis som Parniara gjorde jag också förr felet att vispa äggen för kort tid i vattenbadet så att den inte blev tillräckligt tjock innan man tog i smöret...

• SötaSarah

Ha ha allting! Men främst konsistensen... Har någon ett BRA recept på bea? Finns så många olika och dom blir ju väldigt olika också...

• PerG
    SötaSarah skrev 2010-12-03 12:34:08 följande:
    Ha ha allting! Men främst konsistensen... Har någon ett BRA recept på bea? Finns så många olika och dom blir ju väldigt olika också...
    Jag har använt ett recept från ICAs stora kokbok, men jag tror nog att de flesta recept fungerar, men att momenten är så känsliga så att det är lätt att man misslyckas (efter ett par gånger så lär man sig hur man ska göra och då lyckas man i princip varje gång).

Hur blir konsistensen fel? Blir den för lös eller för tjock? Använder du vattenbad? Vispar du länge när du vispar äggen? Blir vattenbadet tillräckligt varmt när du vispar äggen?

För att få den tillräckligt tjock så är det momentet med vispning och värme (vattenbad) som är viktigast (ägget börjar ju koagulera av värmen och vispningen gör att det inte blir äggröra av det)
  • SötaSarah
    PerG skrev 2010-12-03 12:38:40 följande:
    Jag har använt ett recept från ICAs stora kokbok, men jag tror nog att de flesta recept fungerar, men att momenten är så känsliga så att det är lätt att man misslyckas (efter ett par gånger så lär man sig hur man ska göra och då lyckas man i princip varje gång).

Hur blir konsistensen fel? Blir den för lös eller för tjock? Använder du vattenbad? Vispar du länge när du vispar äggen? Blir vattenbadet tillräckligt varmt när du vispar äggen?

För att få den tillräckligt tjock så är det momentet med vispning och värme (vattenbad) som är viktigast (ägget börjar ju koagulera av värmen och vispningen gör att det inte blir äggröra av det)
    Den blir alldeles för lös och har inte använt vattenbad! Får testa vattenbad och att vispa äggen länge.... =) Vispar nog för kort tid...
  • PerG
    SötaSarah skrev 2010-12-03 12:49:02 följande:
    Den blir alldeles för lös och har inte använt vattenbad! Får testa vattenbad och att vispa äggen länge.... =) Vispar nog för kort tid...
    Om man är nybörjare är vattenbad definitivt nödvändigt! Det är svårt att få tillräcklig värme utan att det blir för mycket... När man blir mer erfaren kan man nog lyckas ändå (har gjort det några gånger utan) men det är mycket säkrare med vattenbad...
  • Fridayyy
    PerG skrev 2010-12-03 12:57:26 följande:
    Om man är nybörjare är vattenbad definitivt nödvändigt! Det är svårt att få tillräcklig värme utan att det blir för mycket... När man blir mer erfaren kan man nog lyckas ändå (har gjort det några gånger utan) men det är mycket säkrare med vattenbad...
    Då är jag erfaren, jag vispar i grytan direkt men det är väl inte själva vispningen utan att få rätt temp som gör att det blir bra konsistens. Innan äggen stelnar. Jag gör efter Vår kokbok. Men man får ju ha koll hela tiden på hur den ser ut. Och lyfta lite på grytan om det ser ut att börja koka. Den blir alltid tjock iaf.
  • PerG
    Fridayyy skrev 2010-12-03 15:47:41 följande:
    Då är jag erfaren, jag vispar i grytan direkt men det är väl inte själva vispningen utan att få rätt temp som gör att det blir bra konsistens. Innan äggen stelnar. Jag gör efter Vår kokbok. Men man får ju ha koll hela tiden på hur den ser ut. Och lyfta lite på grytan om det ser ut att börja koka. Den blir alltid tjock iaf.
    Ja, precis.. Vispningen ser ju egentligen bara till att temperaturen fördelas jämnt i kastrullen och vattenbadet ser till att temperaturen håller sig jämn så egentligen kan man nog klara av att göra den direkt i katrull på plattan med ganska liten vispning...
  • mliten

Ett tips är också att ha i en liten skvätt grädde innan smöret. Det fungerar som en brygga så risken att det skär sig minskar.
    Jag utgår ifrån 12 äggulor och 1 kg smör och minskar/ökar därifrån.

• Fridayyy
    mliten skrev 2010-12-03 19:59:49 följande:
    Ett tips är också att ha i en liten skvätt grädde innan smöret. Det fungerar som en brygga så risken att det skär sig minskar.
    Jag utgår ifrån 12 äggulor och 1 kg smör och minskar/ökar därifrån.
    Oj, äter du allt det själv..=) enda gång det skurit sig för mig är när jag värmde i micron dagen efter..=) Jag gjorde faktiskt såsen i fredags och såg att äggen höll på att stelna men jag lyfte lite på grytan och det gick bra. Jag testade att ha lite socker i, i slutet för jag tycker det blir lite skarp. Vad har ni för recept? Hur mycket vinäger??
  • Smulisen

Hej =) Rekomenderar att ställa kastrullen på en fuktig handuk o kör med elvispen då brukar den bli så krämig o tjock som Lohmanders =) När du blandar i smöret..

• mliten

Fridaoo: haha, nä. Men jag utgår från det- brukar göra på 1/4 av receptet när jag gör till två och då räcker det och blir över.
    Jag använder inga andra mått utan smaksätter tills jag är nöjd.
    Jag gör en vinägerreduktion på rödvinsvinäger, hela vitpepparkorn, stjälkar av persilja och dragon. Citron tillsätter jag också sen för att få en annan syra. Utöver s o p , dragon såklart.

Svar på tråden Hemmagjord bearnaise! Lyckas aldrig...