• Alexi

Nyfödd med trång näsa, tips?

Sonen är tre veckor gammal och vi har problem med att hans näsa är så trång vilket gör att det låter som att han snarkar (även som vaken) och framför allt att han störs mycket av det på natten när han ligger ner och blir då arg och ledsen och vaknar. Jag häller i koksalt men det hjälper bara lite grann. Det är svårt att hitta någon bra kudde eller så för att höja upp huvudet lagom.

Hur har andra gjort för att underlätta detta och när blir det bättre?

• Svar på tråden Nyfödd med trång näsa, tips?
  • Lindreas

Det blir bättre, men det är ju så olika för alla... Jag fick tips från vår barnläkare att verkligen spruta in koksalt när sonen var snorig, inte bara droppa. Ungen blev tvärilsk (hade jag också blivit) men det hjälpte!

• Alexi
    Lindreas skrev 2010-12-03 11:45:32 följande:
    Det blir bättre, men det är ju så olika för alla... Jag fick tips från vår barnläkare att verkligen spruta in koksalt när sonen var snorig, inte bara droppa. Ungen blev tvärilsk (hade jag också blivit) men det hjälpte!
    Med dottern som hade samma problem hällde vi i rätt mycket koksalt men vi insåg efteråt att hon måste ha känt sig som om hon höll på att bli dränkt, typ, så nu droppar vi väldigt försiktigt. Varför skulle man spruta menade läkaren? Sen vet jag inte om det är någon skillnad att sonen inte egentligen är snorig utan bara trång?
  • Lindreas
    Alexi skrev 2010-12-03 12:03:17 följande:
    Med dottern som hade samma problem hällde vi i rätt mycket koksalt men vi insåg efteråt att hon måste ha känt sig som om hon höll på att bli dränkt, typ, så nu droppar vi väldigt försiktigt. Varför skulle man spruta menade läkaren? Sen vet jag inte om det är någon skillnad att sonen inte egentligen är snorig utan bara trång?
    Om han inte är snorig så gör det ju ingen skillnad. Det var bara det att om han är snorig så skulle ett kraftigt sprut göra att näsan spolades ur ordentligt, och ner i halsen liksom. Visst, det är obehagligt, men det får bort snoret.

Men trång tror jag inte ni kan göra något åt. Det växer bort sen.
  • Klotlisa

dottern på 3 veckor låter också till och från som att hon snarkar fastän hon är vaken. Också provat koksaltlösning och även näsfrida då det kommit litegrann snor eller inget. Ringde sjukvårdsupplysningen som frågade om hon hade svårt att sova, äta osv men det har hon ju inte. Ska ev ändå boka tid på en barnläkarmottagning för att kolla upp att det inte är något med mandlar el dyl. Låter ju inte så bra i näsan och även om hon kanske är lite förkyld så känns det som att det kanske ändå är något mer som stör.

Söker också efter fler med erfarenhet av detta som kan svara!

• Gabriella 84

Våran son var trång i näsan när han föddes det var bråk i vägen så vi var på öra näsa hals när han var 1 dag och de knäckte till näsan. Vet inte om det var för trångt i magen eller för att det var en snabb förlossning. Och nu när han varit förkyld så har koksalt hjälp mycket då han är trång i näsan. Ett tips är att barn läkaren tittar på det.

Svar på tråden Nyfödd med trång näsa, tips?