• planeraren

Sjuksköterskor - vilka mediciner/moment i arbetet ska man undvika som gravid?

Hej sjuksköterskor! Undrar hur ni har resonerat under tiden som ni arbetat och samtidigt varit gravida? Vad ska man undvika? Kan man fortfarande blanda antibiotika som vanligt? Självklart använder man handskar och spike osv men annars? Försöker också att inte ta i tabletter som jag delar, exempelvis cytostatika... eller proscar etc. Men hur allvarligt är det egentligen? Jag vill verkligen inte gå till överdrift samtidigt som jag vill vara på den säkra sidan.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Sjuksköterskor - vilka mediciner/moment i arbetet ska man undvika som gravid?
  • Tezz i

Fast tabletter som du delar ska du aldrig ta i oavsett om du är gravid eller inte. Jag jobbade som vanligt, dvs delade tabletter och blandade antibiotika och andra dropp precis som jag gjorde innan jag var gravid.

• planeraren
    Tezz i skrev 2010-12-03 13:53:15 följande:
    Fast tabletter som du delar ska du aldrig ta i oavsett om du är gravid eller inte. Jag jobbade som vanligt, dvs delade tabletter och blandade antibiotika och andra dropp precis som jag gjorde innan jag var gravid.
    Trycker du ut tabletterna direkt ur kartan eller använder du handskar för att inte ta i dem?
  • AngoStura
    Tezz i skrev 2010-12-03 13:53:15 följande:
    Varför skall man inte ta i tabletter, menar du? På grund av hygieniska principer eller för att substanser kan "överföras"?
  • Tezz i
    planeraren skrev 2010-12-03 14:35:50 följande:
    Trycker du ut tabletterna direkt ur kartan eller använder du handskar för att inte ta i dem?
    Trycker ut den direkt ur kartan och använder ibland pincett eller sked.
  • Tezz i
    AngoStura skrev 2010-12-03 14:38:46 följande:
    Varför skall man inte ta i tabletter, menar du? På grund av hygieniska principer eller för att substanser kan "överföras"?
    Pga av hygien.
  • AngoStura
    Tezz i skrev 2010-12-03 14:41:28 följande:
    Pga av hygien.
    Men om man är spritad? Alltså om man har spritat händerna, menar jag
  • Tezz i
    AngoStura skrev 2010-12-03 14:44:10 följande:
    Men om man är spritad? Alltså om man har spritat händerna, menar jag
    Jag tar aldrig i tabletterna för att det inte är hygieniskt. jag trodde man fortfarande hade läkemedelshantering i skolan idag...
  • AngoStura
    Tezz i skrev 2010-12-03 14:45:01 följande:
    Jag tar aldrig i tabletterna för att det inte är hygieniskt. jag trodde man fortfarande hade läkemedelshantering i skolan idag...
    I dag? Nej, jag gick ut för flera år sedan så det kanske är jag som inte vet?
    Å andra sidan kan har jag fått lära mig att sprita händerna är likvärdigt med att bära handskar, höggradig rena handskar, alltså. Och med dessa höggradig rena handskar tar vi i CVKer med verksamhetschefens och hygiensjuksköterskans goda minne så det borde ju inte vara som att dela tabletter med en nysnuten hand?
  • Tezz i
    AngoStura skrev 2010-12-03 15:46:35 följande:
    I dag? Nej, jag gick ut för flera år sedan så det kanske är jag som inte vet?
    Å andra sidan kan har jag fått lära mig att sprita händerna är likvärdigt med att bära handskar, höggradig rena handskar, alltså. Och med dessa höggradig rena handskar tar vi i CVKer med verksamhetschefens och hygiensjuksköterskans goda minne så det borde ju inte vara som att dela tabletter med en nysnuten hand?
    Att man handskas CVK med handskar är självklart! Och att man inte tar tabl med fingrarna anser jag med är självklart, eftersom det finns hjälpmedel.
  • AngoStura
    Tezz i skrev 2010-12-03 16:42:35 följande:
    Att man handskas CVK med handskar är självklart! Och att man inte tar tabl med fingrarna anser jag med är självklart, eftersom det finns hjälpmedel.
    Ja, jag menar inte att irritera dig, jag undrar bara varför? Och varför det inte skulle kunna fungera med spritade händer? Även om det finns hjälpmedel?
    I god  kollegial anda undrar jag detta. Var det absolut förbjudet när du gick din utbildning? Hur gör dina arbetskamrater?

Och TS, jag skulle tro att det är cytostatikan som kan vara problemet. Jag antar att det är fråga om helt slutna system? Vad säger din chef eller skyddsombud? Här finns en länk från arbetsmiljöverket om graviditet och arbetsmiljö. Om man söker på cytostatika står det att arbetsgivaren är ansvarig för att systemen är säkra eller att arbetstagaren kan omplaceras om det föreligger risker.

www.av.se/teman/Graviditet/
  • Tezz i
    AngoStura skrev 2010-12-03 20:42:45 följande:
    Ja, jag menar inte att irritera dig, jag undrar bara varför? Och varför det inte skulle kunna fungera med spritade händer? Även om det finns hjälpmedel?
    I god  kollegial anda undrar jag detta. Var det absolut förbjudet när du gick din utbildning? Hur gör dina arbetskamrater?

Och TS, jag skulle tro att det är cytostatikan som kan vara problemet. Jag antar att det är fråga om helt slutna system? Vad säger din chef eller skyddsombud? Här finns en länk från arbetsmiljöverket om graviditet och arbetsmiljö. Om man söker på cytostatika står det att arbetsgivaren är ansvarig för att systemen är säkra eller att arbetstagaren kan omplaceras om det föreligger risker.

www.av.se/teman/Graviditet/
    Alla mina kollegor tar tabl med pincett eller sked. Aldrig någonsin har jag sett någon ta den med fingrarna, inte på nåt av jobbet jag haft/har.
    Vi fick lära oss läkemedelshantering och att man inte skulle ta tabl med fingrarna utan antingen trycka ut den ur kartongen eller ta med sked respektive pincett.
Svar på tråden Sjuksköterskor - vilka mediciner/moment i arbetet ska man undvika som gravid?