• Malin8903

Godisberoende

Jag undrar om någon har bra tips om hur man ska sluta äta godsaker, har försökt med det där att ta frukt osv istället men det funkar inte, det slutar med att jag tar frukt OCH godis.

Jag äter oftast godis när jag blir ensam vilket blir varje kväll eftersom sambon jobbar på natten, så direkt när han går så kan jag börja baka eller leta i skåpen efter något, är precis som att jag MÅSTE äta något när jag är ensam.....

Men iaf har någon bra förslag på hur jag ska tänka eller göra när det blir såhär? Jag har försökt sluta men kan högst hålla upp i en vecka sen börjar jag igen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 23:46
    Sen så kan man ju tänka på att godis inte bara leder till övervikt utan även om man är smal och äter mkt godis så kan det ändå påverka blodet(fett i blodet?) så även om det inte syns på ut sidan att man äter mkt så kan det ju förstöra mkt på insidan....Ville bara tillägga det för någon anledning:)

• Svar på tråden Godisberoende
  • Malin8903
    Sessilou skrev 2010-12-09 21:24:53 följande:
    jahapp....blev ett fikabröd idag med=)

fan....hade gärna skippat, men var hembjuden till en vän, som såklart stressat efter jobbet för o handla gott fikabröd osv. Så socialt inte okej att tacka nej då ! Knäppt egentligen....tänk vad mkt skit man stoppar i sig i onödan, för att det förväntas av en....och jag var faktiskt inte ens sugen!!!!
    Men jag tro inte heller på att man ska förbjuda sig själv saker, fast såhär i början för att kunna bli av med suget kanske det är nödvändigt, man måste hitta en bra balans som funkar:) Men men det är bara att ta nya tag!:)
  • Malin8903
    GrönaDruvan skrev 2010-12-09 21:37:38 följande:
    Bara läst TS.

Om du är beroende av lösgodis, så kan jag berätta att mycket godis innehåller djurrester.
    Färgämnet E120 (det som är rött) är gjort på torkade honlöss...
    Låter det gott?

Jag var sååååå beroende av lösgodis, åt varje dag... ända tills jag läste detta. Visst har man vetat att gelatin är gjort av djur, men att det finns torkade löss i godiset, där gick gränsen.
    Har nu inte ätit lösgodis sen i påskas.

Jag blev tyvärr beroende av choklad istället, men det kändes liiite nyttigare, eftersom det är mer naturliga ämnen, men sen hjälper ju inte det att äta det om man har problem med vikten...

Kakor o bullar äter jag sällan.

Ett tips jag har är att inte sluta helt med godsaker. Gör man det så känns det genast svårare, och jobbigare. Ha en dag i veckan som du får unna dig godsaker. Tillslut ska du se att suget kommer bli mindre och mindre. Men att sluta helt tror jag inte på. Att ha förbud är bara löjligt, man lever bara en gång och ska väl ändå få njuta lite. Sen slutar det oftast med att man bryter sina löften eftersom man inte klarar av det någon längre tid.

Godiskram
    Hmm nja lösgodis äter jag inte så mkt det blir mest choklad och chips (kanske godisberoende är fel ord, men snacksberoende då)

hmm ja det finns väl löss i sega råttor å sånt det visste jag iaf(finns löss i läppstift med;))

Ja det där med förbud tror jag inte heller på, men just nu i början tror jag att man måste motstå helt för att kunna hitta normal balans med godisätandet efter ett par veckor....men men det är bara vad jag tror haha:)

Chokladkram till dig :)
  • Carpe Diem 11

Ja, att det ska vara så svårt att "få bort" de sista grav.kilona. Jag fick mitt andra barn för 6 månaders sedan ganska exakt och jag väger idag 66 kg. Jag vägde 61 kg innan grav. och jag vill ner till minst 60 kg. Innan jag fick mina barn var jag ganska vältränad (tränade på gym/gympade/simmade m.m.) och vägde runt 58 kg. Jag förstår att jag inte kommer att "få tillbaka" den kroppen jag hade, men det skulle vara trevligt att komma i några av mina gamla kläder igen. Det lär bli ganska dyrt annars...

• Carpe Diem 11

Tillägg: Det handlar framför allt om att jag ska orka leka med barnen och hålla igång hela dagarna, vilket jag gör när jag äter nyttigt. Jag har analyserat och kommit fram till att när jag äter mycket kolhydrater har jag mindre ork (vilket jag visste om redan från början, men ville väl inte inse att så var fallet...) Idag har jag bakat kärleksmums, minttoppar, marsipangodis utan att ens smaka. Jag har helt enkelt inte känt för det. Jag gjorde en supergod hallonsmoothie istället, lite sur men god!

Har ni några tips på goda/enkla smoothies?

• Zafiraty
    GrönaDruvan skrev 2010-12-09 21:37:38 följande:
    Bara läst TS.

Om du är beroende av lösgodis, så kan jag berätta att mycket godis innehåller djurrester.
    Färgämnet E120 (det som är rött) är gjort på torkade honlöss...
    Låter det gott?

Jag var sååååå beroende av lösgodis, åt varje dag... ända tills jag läste detta. Visst har man vetat att gelatin är gjort av djur, men att det finns torkade löss i godiset, där gick gränsen.
    Har nu inte ätit lösgodis sen i påskas.

Jag blev tyvärr beroende av choklad istället, men det kändes liiite nyttigare, eftersom det är mer naturliga ämnen, men sen hjälper ju inte det att äta det om man har problem med vikten...

Kakor o bullar äter jag sällan.

Ett tips jag har är att inte sluta helt med godsaker. Gör man det så känns det genast svårare, och jobbigare. Ha en dag i veckan som du får unna dig godsaker. Tillslut ska du se att suget kommer bli mindre och mindre. Men att sluta helt tror jag inte på. Att ha förbud är bara löjligt, man lever bara en gång och ska väl ändå få njuta lite. Sen slutar det oftast med att man bryter sina löften eftersom man inte klarar av det någon längre tid.

Godiskram
    Nej, det är inte torkade löss, det är sekret från bladlöss.
  • Zafiraty

En riktigt god smoothie man kan göra är:

Avokado
    Mjölk
    Kardemumma
    Mald vanilj
    Lite socker om man vill, men jag brukar skippa det

Detta är så himla gott, och eftersom det smakar ganska sött så blir man inte sugen på godis och annat onyttigt. Fettet i avokadon gör också att man blir mätt längre och inte småäter

• Sessilou
    Zafiraty skrev 2010-12-11 01:10:10 följande:
    En riktigt god smoothie man kan göra är:

Avokado
    Mjölk
    Kardemumma
    Mald vanilj
    Lite socker om man vill, men jag brukar skippa det

Detta är så himla gott, och eftersom det smakar ganska sött så blir man inte sugen på godis och annat onyttigt. Fettet i avokadon gör också att man blir mätt längre och inte småäter
    det lät spännande....ska testa det!

minns att jag drack avokado smoothies på Bali för några år sen...mättande o gott
    Less is more=)
  • Sessilou

Nu har det vart tyst i tråden.

Hur går det för er?
    Jag har inte kunnat hålla mig borta från allt gott....dock dragit ner på det. Men märker att om jag sätter ett totalförbud så är det det enda jag tänker på.

Så....har lyckats gå ner ca 2 kg faktiskt.....nice!

God Jul på er

Less is more=)
  • CathrinLarsson

Jag laddar för att ta tag i mig själv efter nyår. Inleda det nya året med en lite mer diciplinerad personlighet... (Det där eviga nyårslöftet antar jag)

Jag och en vän håller på att arbeta fram en utmaning som går ut på viktnergång, motion och sundare mat relation! Jag ligger stadigt på 12-14 kg mer än jag skulle vilja (går iaf inte UPP mer!)... Men snart så har jag peppat upp mig själv tillräckligt för att ta tag i detta!

God fortsättning och Gott nytt år!

• Malin8903
    CathrinLarsson skrev 2010-12-27 08:50:01 följande:
    Jag laddar för att ta tag i mig själv efter nyår. Inleda det nya året med en lite mer diciplinerad personlighet... (Det där eviga nyårslöftet antar jag)

Jag och en vän håller på att arbeta fram en utmaning som går ut på viktnergång, motion och sundare mat relation! Jag ligger stadigt på 12-14 kg mer än jag skulle vilja (går iaf inte UPP mer!)... Men snart så har jag peppat upp mig själv tillräckligt för att ta tag i detta!

God fortsättning och Gott nytt år!
    Gött att höra:) får vi höra hur det går efter nyår då:)
Svar på tråden Godisberoende