• Anonym

Misslyckas på varenda intervju :(

Misslyckas på varenda intervju jag kommer till. Oavsett hur mycket jag förberett mig hemma,läst på och tränat så blir allt helt FEL när jag väl sitter där. Alla bra svar som jag tänkt ut fastnar någonstans på vägen och istället säger jag helt fel saker. Varenda gång! Nästa årmböir jag arbetslös igen så jag måste verkligen hitta ett jobb.... Hur ska jag bära mig åt??

• Svar på tråden Misslyckas på varenda intervju :(
  • timescape

Samma här! Jag brukar annars skriva rätt bra ansökningar (personliga brev) så att jag verkar intressant och får komma på ganska många intrevjuer. Men väl där blir jag bara nervös. Alltså, innan intervjun verkar jag intressant, efter intervjun är jag ointressant. Vilket drar ner min självkänsla i botten!

Har teknisk högskoleutbildning men trots det är det den som är mest utåtriktad och är bäst på att sälja sig själv som får jobb.

• Anonym (Kim)

Problemet är kanske att du tänkt ut bra svar i förväg... Det är inget läxförhör, det är en intervju! Det är mycket bättre att svara "oj, det har jag inte tänkt på!" än att rapa upp en väl inövad monolog. Ja, jag är chef och har hållit i många intervjuer.

Hur du lyckas? Här är några råd på vägen:
    - Läs på om företaget
    - Är du nervös - säg det! Det kan lätta på nervositeten att prata om den
    - Kom "hel och ren"

• Anonym (feedback)

Kan du inte be om att få feedback på din intervju? Ring några dagar efter intervjun och be om återkoppling; vad tyckte de att du gjorde bra och vad kan du förbättra? Jag tror ingen seriös arbetsgivare skulle misstycka om du ber om feedback för att kunna förbättra dig i intervjusituationer.

Eller öva dig på anställningsintervjuer med någon du känner, som du vet kan ge rättvis kritik så du får en chans att förbättra dina svaga sidor?

Nervösa kan alla bli, inget konstigt med det, men ett minus är att nervositeten döljer ditt riktiga "jag".

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-03 16:11:04 följande:
    Misslyckas på varenda intervju jag kommer till. Oavsett hur mycket jag förberett mig hemma,läst på och tränat så blir allt helt FEL när jag väl sitter där. Alla bra svar som jag tänkt ut fastnar någonstans på vägen och istället säger jag helt fel saker. Varenda gång! Nästa årmböir jag arbetslös igen så jag måste verkligen hitta ett jobb.... Hur ska jag bära mig åt??
    Vad bra att du vet om din svaghet. Det är just det här som jobbcoacherr till för. Kolla med arbetsförmedlingen om du är arbetslös eller med facket (man betalar ju pengar till dem för att de ska hjälpa en) och be om att bli tränad inför intervju.
  • Anonym

Efter att ha misslyckats totalt på förra intervjun så ska jag på en ny nästa måndag. Gaaah. Jag är nervös redan nu.
    Problemet är inte att jag har "pluggat in" färdiga svar utan snarare tvärsom, när jag väl ska svara så kan jag aldrig få fram något av allt de bra som jag tänkt ut utan det blir bara massa svammel. Jag blir så nervös att jag kan inte svara något vettigt.
    Jag läser alltid på om skolorna innan (söker jobb som lärare) men ingenting hjälper. Jag försöker verkligen förbereda mig allt jag kan men det hjälper inte. Jag vet ju att jag skulle göra ett bra jobb om jag väl får chansen men det får jag ju aldrig på det här viset.
    Jobbet på måndag är på en specialskola för barn med olika diagnoser och det är ett jobb jag VERKLIGEN vill ha,så nu MÅSTE jag lyckas. Måste. 

• Rufsas

Koppla dina svar till exempel från verkligheten som du jobbar med/tidigare jobbat med (exempelvis ett lyckat projekt). Det har fungerat alldeles utmärkt för mig då jag tidigare blev lite svamlig.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-07 15:12:45 följande:
    Efter att ha misslyckats totalt på förra intervjun så ska jag på en ny nästa måndag. Gaaah. Jag är nervös redan nu.
    Problemet är inte att jag har "pluggat in" färdiga svar utan snarare tvärsom, när jag väl ska svara så kan jag aldrig få fram något av allt de bra som jag tänkt ut utan det blir bara massa svammel. Jag blir så nervös att jag kan inte svara något vettigt.
    Jag läser alltid på om skolorna innan (söker jobb som lärare) men ingenting hjälper. Jag försöker verkligen förbereda mig allt jag kan men det hjälper inte. Jag vet ju att jag skulle göra ett bra jobb om jag väl får chansen men det får jag ju aldrig på det här viset.
    Jobbet på måndag är på en specialskola för barn med olika diagnoser och det är ett jobb jag VERKLIGEN vill ha,så nu MÅSTE jag lyckas. Måste. 
    Kan inte du börja med att säga som det är att du är nervös. Då brukr intervjuaren tagga ner och försöka få dig att slappna av. Ett annat tips är att vända på intervjun och det funkar alltid. Ställ s mycket frågor som möjligt för att avleda fokus från dig. Det fyller två funktioner under tiden som de svarar hinner du landa i dig själv plus att du verkar jätteintresserad. Som jag skrev förrut ring eller gå förbi ams och be om att få komma på träning (facket kan vara svårt med så kort varsel). Det är såna tjänster som de ska kunna erbjuda och de blir nog glada att kunna hjälpa till. Du ska jobba som lärare så du kan ju prata inför folk plus att du vet att träning ger färdighet.
Svar på tråden Misslyckas på varenda intervju :(