• bubblan79

Problem med bilbarnstol

Fast det stämmer inte. Dom har till och med gått ut på nyheterna med att man ska klä på sig ordentligt ifall de händer nåt och man blir stående så man inte fryser ihjäl. Man ska däremot knäppa upp jackan så bältet sitter riktigt. Det finns ju overaller till bebisar med hål i så bältet kan sitta riktigt.

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • bubblan79
    älskarlivet81 skrev 2010-12-04 11:34:30 följande:
    Det de sagt är väl att man ska ha med sig ordentligt med kläder?
    ja och att man som många gör inte ska ta av sig de för då hjälper det ju inte att ha kläder nån annanstans om man tex sitter fast upp och ner i en bil eller nåt... fast det kanske beror på vart i landet man bor.. vi här vet alla att man har overall, termobyxor och jeacka, vantar och mössa på sig i bilen för man vet aldrig vad som händer eller när.. sen knäpper vi upp så bältet kan sitta riktigt. skulle de hända oss nåt så tar det bara 1 minut för bilen att bli kall.. hur länge klarar man sig då?
  • bubblan79
    Mysanochmimer skrev 2010-12-04 11:41:18 följande:
    Fast ser du till att ha extra filtar med i bilen och kanske tom overallen så är juh inte det nått problem.

Kan juh bara tala för hur jag upplever att min son blir och han blir hysterisk efter en stund i bilen med overall, för ja vi har haft det nån gång innan jag uppfattade att det inte var att rekommendera, eftersom han blir för varm.

Och det känns som ett mycket bättre klimat att kunna ha 20 grader i bilen och alla är nöjda än att låta det blåsa kallluft för att en hysterisk varm unge ska kunna få åka någorlunda bra.
    jo fast går det inte att knäppa upp din overall.. alltså jag kan ju tänka mig att det beror på vilken man har.. har du den med hål i som är till för bälte i bilstol eller tex vagn så går ju den att öppna hela vägen ner..
  • bubblan79
    k girl skrev 2010-12-04 16:16:47 följande:
    Nej, det är många vägar uppe i Norrland som inte är vältrafikerade, men trafikerade är de så klart - annars skulle de nog avpolletteras ganska snabbt av VV.
    Mysanochmimer skrev 2010-12-04 16:10:42 följande:
    Ja, men jag kommer göra samma sak även om det är -30 om en månad (som det var i fjol här) men ha 2 filtar istället för 1.

Självklart är det olika faktorer som avgör vad som är bäst för en själv, ger juh självklart råd efter vad som funkar för oss

Och sen är det som sagt flera centimeters skillnad i hur tight bältet sitter vid en ev. krock med eller utan tjocka vinterkläder.
    Kanske är det det som är skillnaden mellan folk som bor i kyligt klimat och folk som inte bor i kyligt klimat? Mina (och makens, och sonens) vinterkläder är inte tjocka, men funktionella.
    samma här.. våra kläder är inte heller tjocka men funktionella.
  • bubblan79
    Mysanochmimer skrev 2010-12-05 10:10:18 följande:
    Men dom är fortfarande för varma för att ha i 20-22 gradigt klimat, eftersom dom är funktionella, så då kvarstår ett av våra problem även om vi skulle köpa andra kläder.
    men varför ska du då ha 20-22 grader i bilen om det är för varmt?
  • bubblan79
    Mysanochmimer skrev 2010-12-05 17:16:29 följande:
    Men det är inte för varmt för t.ex. mig och min sambo, men min son skriker som en galning för att det blir för varmt för han i bilen i overall, det är en av dom 2 anledningar till att han inte har det i bilen.

Känns orimligt att han 15 grader eller kallare i bilen för att han ska ha overall på sig.
    ja vi väljer ju olika.. jag tänker nog mer på trafikolyckor som kan inträffa och säkerheten för alla om något inträffar.. jag har inga problem med att ha 15 grader i bilen eftersom vi alla sitter med kläder på fast uppknäppta.. vi reglerar värmen tills de känns bra för oss allihopa.
  • bubblan79

fast vid en frontalkrock kan man ju bli fastklämd och alltså inte komma loss ur bilen.. den olyckan sker ju på mer trafikerade vägar skulle jag kunna tänka mig..

• bubblan79
    Mysanochmimer skrev 2010-12-05 18:32:55 följande:
    Ja men det är juh det vi gör med, reglerar värmen alltså.
    20-22 grader känns bra för mig med jackan på och uppknäppt, för sambon lika så och för Arvid med fleecejackan på, men med overall så skriker han som sagt hysteriskt och vi andra fryser vid 15 grader eller mindre.

Tänkte också på olyckor som sagt, att overallen tar flera centimeter och han inte sitter fastspänd ordentligt.

Men nu känns det vi vi framför samma argument hela tiden så vi får helt enkelt enas om att vara oense.
    ja jag kan inte mer än att hålla med.. börjar kännas tjatigt haha. känns som man bara upprepar sig..
Svar på tråden Problem med bilbarnstol