• k girl

Problem med bilbarnstol

Mysanochmimer skrev 2010-12-04 13:47:15 följande:

Kör vi av vägen och hamnar upp och ner så känns det ändå som att kylan är det minsta problemet då. 

Det beror ju på var man bor och hur kallt det är. Vi har -25 ute nu, skulle man hamna upp och ner i det vädret dröjer det inte länge innan bilen blir utkyld och du blir hypotermisk.

Jag och min mor har vid ett tillfälle plockat upp två personer som krockat med en ren. Det var inte långt ifrån -30 då och de kom inte åt sina ytterkläder, som de tagit av sig och lagt där bak. De var blåfrusna trots att vi plockade upp dem strax efter olyckan.
  • k girl
    älskarlivet81 skrev 2010-12-04 15:58:40 följande:
    Jag kör bara på trafikerade vägar och motorvägar och anser det vara en större risk att skadas allvarligt av att bältet inte tar än av köld..
    Det är väl få som kör på otrafikerade vägar? Du kanske kör på vältrafikerade vägar, men det är ju en annan sak...
    Mysanochmimer skrev 2010-12-04 16:01:25 följande:
    Ja det ligger väl närmare -20 här nu, men kommer ändå "bara" ta på Arvid jackan och filten istället för overall när vi åker hem, för som jag sa tidigare funkar det helt enkelt inte med overall.
    Anser också att risken för trafikolycka för våran del blir betydligt större om han sitter brevid mig och gråter och skriker hysteriskt.

Och sen står jag fast vid att om vi hamnar upp och ner har vi större problem än kylan.
    -20 är fem grader varmare än -25.
    Ja, allting är ju en avvägningsfråga, man får ju se till en massa olika faktorer för att avgöra vad som är bäst för en själv.
  • k girl
    älskarlivet81 skrev 2010-12-04 16:09:49 följande:
    Ja om vi ska märka ord så ja "vältrafikerade" vägar.. Jag anser inte att en väg uppe i Norrland någonstans mitt i skogen alltid är så vältrafikerad.. Och kanske inte heller så trafikerad över huvud taget, vissa av dem i alla fall.. :)

Nej, det är många vägar uppe i Norrland som inte är vältrafikerade, men trafikerade är de så klart - annars skulle de nog avpolletteras ganska snabbt av VV.
    Mysanochmimer skrev 2010-12-04 16:10:42 följande:
    Ja, men jag kommer göra samma sak även om det är -30 om en månad (som det var i fjol här) men ha 2 filtar istället för 1.

Självklart är det olika faktorer som avgör vad som är bäst för en själv, ger juh självklart råd efter vad som funkar för oss

Och sen är det som sagt flera centimeters skillnad i hur tight bältet sitter vid en ev. krock med eller utan tjocka vinterkläder.
    Kanske är det det som är skillnaden mellan folk som bor i kyligt klimat och folk som inte bor i kyligt klimat? Mina (och makens, och sonens) vinterkläder är inte tjocka, men funktionella.
Svar på tråden Problem med bilbarnstol