Tellinella det du beskriver är organisationen där du jobbar. Varje kommun organiserar på sitt sätt. I den kommun jag bor får hemskolan inte ett öre av av "särskoleresurser" även om barnet skulle vara inskriven i särskolan. Och skollagen är tydlig med att eleven ska ha det stöd han eller hon behöver, det spelar ingen roll om eleven som går i grundskolan är inskriven i särskolan eller inte (enligt lagen alltså, verkligheten är tyvärr annorlunda).
Samverkan med grunskolan är också ingen självklarhet. Det finns bra särskoleverksamheter som samverkar mycket med grundskolan i samma hus. Det finns särskoleverksamheter som ligger i samma hus som grundskolan där ingen samverkan förekommer alls. Det finns skolor som är geografiskt separerade från grundskolan helt.
Vad gäller gruppstorlekar och personaltäthet håller jag med dig om att mindre grupper är bättre än stora, men det finns ett slags grundantagande att särskolan alltid har mindre och grundskolan större. Jag hade själv en elev för många år sedan där föräldrarna valde särskola så han bytte från den mindre grundskoleklassen till den större särskoleklassen.
I grund och botten handlar det mer om faktisk skola än om skolform.