• Viktorsmamma

börja potträna - tips!!

sonen 2år 1mån (25mån) har aldrig gillat pottan, senaste veckorna har de gått bättre och bättre med att få han att sitta på pottan.

han sitter ett par gånger per dag, men kommer inte någonting.

jag berömmer han varje gång att han är duktig som sitter på pottan även om de inte kommer något och han är så stolt märker man.

men hur gör man för att uppmuntra det "bättre", man vill ju gärna att de ska komma kiss även om jag förstår att de kan ta lite tid innan han vågar kissa på pottan.

Ge gärna lite tips hur man gör

• Svar på tråden börja potträna - tips!!
  • yessan

Bra fråga :)
    Ja fuskade med en sån potta som spelar musik varje gång man kissar,tyckte dottern va lite extra spännande :)
    Sen ha alltid lite kläder på han,för när det är dags hinner man inte ta av en massa kläder,då är det ofta panik :)
    Lycka till

• Lilly mama

Det finns även klistermärken som visar en bild när man kissar på dem. Kan funka, men min dotter blev istället rädd för larven! Så det kan även motverka syftet... 

Sen finns ju det där att sjunga en fånig sång med tillhörande dans om det kommer något.

För vår tjej funkade dock bara att vänta in henne när hon själv var redo. Hon var dessutom inte så lätt att locka till pottan, utan vi köpte en insats till toan. Det gick mycket bättre.

• Viktorsmamma

idag har han kissat båda gångerna jag satt på pottan!!!

förstagångerna så man blir ju jätte glad!

direkt då vi klev upp och efter frukosten och de kom kiss direkt!

hur ska man uppmuntra de på bästa sätt?

Jag säger till han att han va jätte duktig + gav han en kram efteråt, men mer då så han fortsätter vara duktig, han är ju ändå bara 2år och alltid varit rädd för pottan innan sådehär är 10 stora steg i rätt riktning.

• Anne69

Jag tror absolut att uppmuntran är det bästa sättet! Med vår nr 2 som också började kring 2 år gav vi helt sonika godis! Det låter hemskt men det var häpnadsväckande effektivt. Vi köpte en påse Haribo Gumminallar och gav henne en varje gång hon kissat på pottan. Hon lärde sig jättesnabt. Under de veckorna vi godismutade gick det åt ca ½ påse nallar så hon blev inte sockerförgiftad direkt Med mitt första barn hade jag aldrig gjort så......jag var alldeles för präktig o hon smakade inte en godisbit före 3 år. I övrigt så gäller det att ha tålamod, massor av tålamod. O ombyten, trasor och lite tålamod till. Om ni är överens om att ni ska köra nu så kör på. Ta av blöjorna och låt det hända. För oss har de två första veckorna varit jobbigast, sen har det lugnat ner sig. Sen hade vi bakslag vid dagisstart (ca 26 mån) men sen har det funkat bra. Totalt tog det ca 4 mån från att vi tog bort blöjan första gången tills det kändes helt säkert o man kunde åka iväg utan ombyten, potta osv.

• manykids400

Med dotter nummer 1 sa visade jag en "pott-video" med sang och glada barn som gick pa pottan och pratade om att vara stora. Hon tittade pa den storogd  och bestamde sedan att det skulle hon ocksa minsann gora. Nu var jag valdigt desperat och hon var redan 3 ar fyllda nar detta skedde. Barn nummer tva ville har "big boy underwear" sa vi kopte de och pratade om att de fick man ha pa sig nar man kissade och bajsade pa pottan. Han var jattelycklig. Han hade manga fler "olyckor" an nummer 1, man han var ocksa lite yngre.
    Lycka till!

• Flickan och kråkan

Vi väntade helt enkelt ut vår äldsta. Det gick inte att potträna honom för han bara sprang iväg och vrålade arg oavsett mutor (potta hade funnits framme att testa och leka med sedan han var ett år). En kväll ville han kissa på pottan...till vår stora förvåning. Han var då 2 år + 8 månader. Dagen efter tog vi av blöjan och ingen mer blöja efter det. Vi hade en stor kissolycka dag två och sedan så tog bajset ytterligare en vecka, men annars helt torr omgående. Det gick supersmidigt. Har en lillebror på 20 månader. Kommer nog att se om det går att potträna honom så att vi kan få honom blöjfri lite tidigare. För tillfället är han som storebror. Säger "NEJ!" bestämt till såväl toalett som potta. Lite konstigt för annars vill han göra allt som storebror.....hm.....

• Super blondinen

Våran dotter vägrade också sitta på pottan då åkte vi i väg så fick hon välja en potta själv som hon ville ha.
    Fär spelade ingen roll.
    Hon valde en blå som hon gillade.
    Så provva annars om det ev är fel fär på pottan att köpa ny o låt honom välja själv.
    Tjej kompisen grabb ville ha en rosa och det fick han.

• twinkies

Vår son fick välja ett klistermärke varje gång han kissade i pottan. Vi satt upp en lapp på toa-dörren, där han fick klista sina märke. Har var jättestolt och ville visa alla som kom på besök

• Issa07

Hej!

Verkar vara många här som har tips att ge. Har en dotter som fyller fyra i februari. Hon kissar och bajsar fortfarande i blöja men där emellan har hon trosor hela tiden (även på natten).

Hon vägrar helt enkelt gå på toaletten/pottan. Vi har testat muta med allt möjligt. Hon har fått vara med och köpa ny potta.

I sommras då hon för det mesta fortfarande hade blöja testade vi att ta bort den och se vad som skulle ske...resultat urinvägsinfektion och förstoppning.

Idag när hon har sovit flera nätter utan blöja och varit utan blöja dagtid  förutom när hon sak kissa/bajsa har jag försökt att ta bort blöjan helt igen. Nu har hon inte kissat sedan igår kl 19.30 och jag vet inte vad jag ska göra.

Tacksam för alla förslag

Svar på tråden börja potträna - tips!!