• thj

Operation av sköldkörtel "någon" ? Giftstruma!

Hej på er!
    Har nyligen fått besked om att jag ska op bort min sköldkörtel!
    Har gått på behandling i 1½ år som varit ganska ok,men nu har den blommat upp ordentligt igen.
    Innan jag hann avsluta min behandling!

Mina värden ligger just nu:
    TSH 0,001 och T4 44 enl min läkare är det inga bra värden alls!

Har ni några erfarenheter av denna op eller sjukdom?
    Så tar jag tacksamt emot era erfarenheter?

kram

Lev idag,imorgon kan det vara försent!
  • Svar på tråden Operation av sköldkörtel "någon" ? Giftstruma!
  • Nektarin71

Hej!

Jag har också haft giftstruma. Min sköldkörtel opererades bort för 2,5 år sedan. Jag hade en stor och ful sköldkörtel så läkaren valde att ta bort hela. Nu får jag äta Levaxin resten av livet. Var väldigt svårinställd och mådde mycket dåligt innan operationen. Nu mår jag superbra och värdena är stabila. Nått särskilt du undrar över? Jag svarar gärna om jag kan.

• thj

Tack snälla för du tar av din tid :)
    Är intresserad av hur det går till och om man har ont efteråt,får man åka hem samma dag?
    Blir man hemma efteråt eller kan man jobba?

Kram fina du!

• Nektarin71

Hej!

Jag kanske inte är rätt person att berätta om operationen eftersom jag tillhör den lilla skara som gick igenom en väldigt jobbig operation. För de allra flesta går det smidigt och enkelt. Jag hade en jättestor och ful sköldkörtel och de tog bort hela på mig. Efter op hade jag väldigt ont och de hade bråkat lite med mina stämbandsnerver så jag kunde nästan inte prata alls efter op. Hesheten satt i flera månader. Fick ligga kvar ett par dagar efter op, tror att det vanligaste är att man åker hem dagen efter. Jag var sjukskriven drygt 2 veckor efter op. När ska du göra din operation?

• thj
    Nektarin71 skrev 2010-12-09 13:24:06 följande:
    Hej!

Jag kanske inte är rätt person att berätta om operationen eftersom jag tillhör den lilla skara som gick igenom en väldigt jobbig operation. För de allra flesta går det smidigt och enkelt. Jag hade en jättestor och ful sköldkörtel och de tog bort hela på mig. Efter op hade jag väldigt ont och de hade bråkat lite med mina stämbandsnerver så jag kunde nästan inte prata alls efter op. Hesheten satt i flera månader. Fick ligga kvar ett par dagar efter op, tror att det vanligaste är att man åker hem dagen efter. Jag var sjukskriven drygt 2 veckor efter op. När ska du göra din operation?
    Min op blir inom 3mån,vad tråkigt att det blev så för dig :(
    Oroar mig för min vikt,då jag inte kan äta något nu utan att lägga på mig :( kom det igång som vanligt efter din OP?
    Kram och tusen tack fina du!
  • Nektarin71

Jag mådde väldigt dåligt innan op. Var superkänslig för om medicinen var rätt inställd. Fick jag lite för mycket fick jag värsta hjärtklappningen och fick jag lite för lite skenade vikten uppåt. Vad jag minns mådde jag bra nästan direkt efter op. Eftersom jag inte har någon sköldkörtel kvar är det lättare att ställa in levaxindosen nu. Ska du ta bort hela eller bara en del av sköldkörteln?

• thj
    Nektarin71 skrev 2010-12-09 21:14:07 följande:
    Jag mådde väldigt dåligt innan op. Var superkänslig för om medicinen var rätt inställd. Fick jag lite för mycket fick jag värsta hjärtklappningen och fick jag lite för lite skenade vikten uppåt. Vad jag minns mådde jag bra nästan direkt efter op. Eftersom jag inte har någon sköldkörtel kvar är det lättare att ställa in levaxindosen nu. Ska du ta bort hela eller bara en del av sköldkörteln?
    Tror det blir hela,mår precis så som du beskriver att du gjorde innan,hjärtat rusar orken är helt borta.
    Får släpa mig till jobbet (älskar mitt jobb) orkar knappt ta hand om mina älskade barn då jag blir helt slut för minsta lilla :(...Barnen är det bästa jag har och de betyder allt för mig,jag villa bara bli frisk och orka med som innan..
    Kram och tack igen!
  • barakarin

Jag fick min sköldkörtel bortorpererad precis innan jul. Jag var supernervös innan men det gick bra. Jag hade inte så stora problem innan operationen eftersom jag var behandlad med Thacapzol. Så länge jag tog min medicin så mådde jag bra (värre var det innan diagnosen... oj oj). Jag skriver en liten beskrivning om hur det var för mig för det saknade jag innan min operation.

Jag kom till sjukhuset kl 8 på morgonen och fick byta om till mindra snygga sjukhuskläder och få dropp och lite Panodil. I förebyggande syfte gissar jag. Var tvungen att vara fastande sen kvällen innan så jag var vrålhungrig hela förmiddagen. Rullades in på operation vid lunchtid. Där fick jag själv flytta över mig till operationsbritsen och de meckade en massa med någon slags skumkudde under nacken så att jag skulle ha huvudet rätt. De var noga med att jag låg bekvämt eftersom jag sedan inte skulle kunna flytta mig om det var obekvämt. Sedan kom narkosläkaren och gjorde sitt.

När jag vaknade låg jag på uppvaket och det var fullt med folk som kollade mitt blodtryck och sådär hela tiden. Jag var yr och minns faktiskt inte så mycket. Jag hade ont och fick en smärtstillande spruta i magen. Sedan rullade de in mig på mitt rum (hade eget - lyx) och där låg jag resten av dagen och kvällen. Mådde illa från narkosen och kunde inte äta något. Drack lite nyponsoppa och åt en Piggelin. Hade ont i halsen ungefär som om jag hade halsfluss men inte värre. Var stel i nacken och kunde inte röra på huvudet. De hade satt ett dränage (en slang) från såret på halsen för att överflödigt blod skulle kunna rinna ut. Fick mer smärtstillande under kvällen och sov lite till och från. Var trött men obekväm hela natten. Runt lunch dagen efter fick jag åka hem.

Hemma låg jag mest på soffan. Kunde inte lyfta huvudet ordentligt och kunde därför inte se folk när jag satt vanligt (tittade hela tiden ner i bordet). Bästa ställningen var halvliggande i soffan med en kudde bakom huvudet. Fick hjälpa till lite med händerna när jag skulle lyfta huvudet. Man använder visst muskler i halsen hela tiden som jag inte visste fanns. Jag fick kalkbrist och fick äta extra kalktillskott. Kände det för att benen och armarna domnade. Men det blev bättre på någon vecka. Hade ont i halsen och dålig aptit i början men det gick också över. Det var mest jobbigt att hosta eller nysa eftersom det då gjorde ont både inuti halsen och i såret.

Jag var sjukskriven i nästan tre veckor och det är jag glad för. Jag hade nog kunnat jobba sista veckan men jag blev trött fort och det var skönt att kunna vila när det behövs. Nu mår jag superbra! Ärret är lite störande för att det kliar ibland och det är inte skönt att tex ha halsduk eller jackan knäppt hela vägen upp. Jag håller det tejpat än och planerar att ha det så i några månader för att det ska synas så lite som möjligt sen. Det är kanske 8 cm långt och att det syns stör mig inte alls nu. Det ser förvånandsvärt fint ut. Jag trodde att det skulle vara värre.

Lång utläggning... Men nu kanske du har lite mer kött på benen i alla fall och kan känna dig lite mer förberedd. Lycka till, det kommer säkert att gå jättebra! Jag är verkligen jätteglad att jag gjorde det.

• pixipixi

Jag ska antagligen operera bort min sköldkörtel också. Verkar vara olika lång sjukskrivning efteråt. 2, 3 veckor skrev ni. Min syster blev sjukskriver först 4 veckor. Sedan fick hon förlängt några dagar till och sen jobbade hon halvtid ett tag. Hon blev inte bra direkt efter operationen utan fick för hög dos av levaxin till en början, så hon hade hjärtklappning och allt det efter också. Men nu ca 3-4 månader efter är hon helt bra igen.

Beror det på vart man bor hur lång sjukskrivning man får efter en sådan operation tro? Vart bor ni?

• Veo

Hej på er!
    Jag har också giftstruma, fick det första gången 2006 och behandlades då i nästan två år med Thacapsol, jag blev friskförklarad tidig vår 2009 och jag har mått bra sedan dess... fram till nu..

I februari gjorde jag rutinprover hos min gynekolog inför en planerad graviditet och de upptäckte förhöjda värden igen. Jag hade fått ett återfall, som förvisso upptäcktes tidigt pga av jag lämnade prover, så jag slapp symtom, men ändå ett återfall.

Nu medicinerar jag igen, denna gången med Tiotil pga att jag planerar att bli gravid. Men efter samtal med min läkare nu i veckan funderar jag nu på om det inte är lika bra att operera bort skiten på en gång och sedan stå på levain resten av livet. Min läkare säger att om jag genomgår en hel behandling med Tiotiol nu så är risken att jag får tillbaka sjukdom sedan 90%.. Så det blir nog operation för min del!

Jag bor i Stockholm. Två månaders kö till operation är det, och ett par dagar på sjukhus och ett par veckors sjukskrivning, enligt min läkare.

• pixipixi

Kul att nån skriver i den här tråden igen! Jag väntar på operationstid.. Två månader hade ju varit GULD att vänta! Jag var hos läkaren i november. Fick en tid till kirurimottagningen för kontroll i februari. Men då var jag sjuk (SUCK!!) och fick vänta 1,5 månad till på en ny tid.. Så i april var jag där och då bestämdes det att jag "får" bli opererad. Och de trodde att operationen blir i augusti-september.. Vill bli gravid NU (eller helst förra sommaren, då hade jag haft en liten nu) så det är en jobbig väntan! Sen vet man ju inte om man kan bli gravid snabbt, eller ens överhuvudtaget igen... (Har en dotter på 3,5 år)

Sjukskrivningen verkar vara väldigt olika som sagt. 4 veckor sa min läkare. Två dagar på sjukhus efter op.

Svar på tråden Operation av sköldkörtel "någon" ? Giftstruma!