• thj

Operation av sköldkörtel "någon" ? Giftstruma!

Hej på er!
    Har nyligen fått besked om att jag ska op bort min sköldkörtel!
    Har gått på behandling i 1½ år som varit ganska ok,men nu har den blommat upp ordentligt igen.
    Innan jag hann avsluta min behandling!

Mina värden ligger just nu:
    TSH 0,001 och T4 44 enl min läkare är det inga bra värden alls!

Har ni några erfarenheter av denna op eller sjukdom?
    Så tar jag tacksamt emot era erfarenheter?

kram

Lev idag,imorgon kan det vara försent!
  • Svar på tråden Operation av sköldkörtel "någon" ? Giftstruma!
  • pixipixi

Nån som vet hur länge en tråd är öppen?

allanamnärupptagna - Lycka till om du bestämmer dig för att börja jobba!

• Veo

Jag har ingen aning, men de kan väl inte stänga tråden så länge vi uppdaterar i den, eller? Jag har inte varit här så länge och har därför inte så bra koll på hur det funkar..

• EnLitenSkvätt

Hej på er och hoppas att någon fortfarande läser! - käner att jag måste få skriva av mig!
    Min kära tvilllingsyster har nu äntligen fått reda på vad det är för fel på henne, efter mycket tjat från oss i familjen dvs...
    det hel började i januari när hon helt plötsligt fick ledvärk och allmäntrötthet, hon gick till doktorn och fick värktabletter, fick ta blodprov och urin prov och detta visade höga halter av vita blodkroppar i båda proven, sen hörde dem inte av sig?
    stackarn började googla på det mesta och blev livrädd, och ringde för att boka en ny tid, emn ångrade sig då värken började gå över, i början av mars skulle jag tro så upptäckte hon en jättestor knöl på halsen (nedre vänstersida)
    och Gick till VC där dem bara tog fler prover och hon skulle komma tillbaka om knölen blev värre(även här var de vita blodkropparna mycket höga).

två veckor senare fick hon hem en remiss till NÄL och en tid på Öron-näsa-hals mott. för en akuttid.
    där gjordes finnålspunktering och cellprov togs, en vecka senare ringde doktorn och dom hade inte hittat något fel på vätskan, hon fick en ny tid för UL och att de skulle ta en bit av skölkörteln,

vid UL visade det sig en knöl, som är godartad. och framöver kommer hon få antingen ta bort en del och äta hormoner eller bara äta hormoner.

första tanken var att de va en knöl hon alltid har haft sen kom tanken att i släkten finns struma, men värdena visade precis som många av er sagt helt normala? - hursom helst så var det ingen struma utan en godartad knöl.

Hur har ni blivit bemötta på sjukhusen och VC? det har tagit ganska kort tid för oss, och då har vi ändå tjatat och tjatat till oss tider.
    får nog säga att den här knölen kom ganska olägligt då min moster gick bort i förra veckan av cancer, så oron har varit ganska hög och är fortfarande.

• Veo

Hej!
    Vi är flera stycken som läser och skriver i denna tråden - välkommen!

Vad hemskt det låter för din syster men tur att hon fått hjälp nu!

Jag har fått ett bra bemötande inom vården men det beror nog mycket på att när jag fick sjukdomen så gick jag länge med den
    Innan jag fattade att jag var sjuk och sökte hjälp. När jag väl kom till vårdcentralen sa jag bara att "jag tror att jag har giftstruma, jag vill att ni tar prover" då fick jag hjälp på en gång. Det är mycket möjligt att det hade varit annorlunda om jag inte varit så säker när jag sökte..

• villa villekulla

ÅÅÅ jag är så glad att jag hittade denna tråd =)

Just nu känner jag mig såå ensam att må såhär dåligt som jag gör.

Jag fick i oktober reda på att jag hade giftstruma efter MÅNGA läkarbesök. Tillslut blev jag inlagd och då hade jag så dåliga värden och än har jag inte blivit bättre även om värdena är bra.

Denna sjukdom är det västa jag varit med om. Jag mår så dåligt, både fysiskt och psykiskt. Läkarna typ tvingade mig att vara sjukskriven eftersom jag mår som jag mår men FK tycker jag är frisk så jag får inga pengar..

Mitt liv är en stor jävla röra och jag har ingen lust att leva och allt pga giftstruman.

Kämpar nu för att få en opertation nu så snart som möjligt men det är Många före mig men det finns en vårdgaranti som jag försöker använda mig av men det ser inte så ljust ut. Som inte något gör just nu :(

• Veo

Välkommen du också!!

Jag vet hur jobbigt det är! Stå på dig! Utnyttja vårdgarantin och kräv operation! Att du mår psykiskt dåligt och känner att du inte vill leva är sjukdomen, inte du! Glöm inte det! Det kommer att bli bättre, jag lovar dig! Jag håller alla tummar jag har för att det ska lösa sig för sig så fort som möjligt!!

• pixipixi

Välkommen syntaxX & villa villekulla!

Trådstartaren verkar inte vara med, men vi är andra som skriver i alla fall!
    Jag tror att tråden stängs efter ett visst antal månader och då får man skapa en ny tråd.. Så var det i alla fall när jag var aktiv när jag var gravid för några år sen.. Jaja, det är nog inte än.

SyntaxX - Jobbigt att läkarna inte visste vad det var o.s.v. men skönt att det är löst nu. Hoppas allt går bra! Jag sökte för att jag ahde hjärtklappning första gången och då fick jag ta prover för sköldkörteln direkt + ekg. Så det var väldigt snabb-löst. Andra gången förstod jag ju att jag var sjuk igen eftersom symptomen kom tillbaka, så då behövde jag bara ringa och bad att få ta nya prover.

villa villekulla - Usch, det låter inget vidare! Och heelt sjukt att inte f-kassan vill ge dig sjukpenning! Du äter väl thacapzol nu? Hjälper det inte? Hoppas verkligen att du kan få en operationstid snart! (men värdena ska ju ha normaliserats av medicin innan man kan bli opererad, så det kanske inte bara handlar om operationstid?)

• villa villekulla
    Veo skrev 2011-06-16 15:19:01 följande:
    Välkommen du också!!

Jag vet hur jobbigt det är! Stå på dig! Utnyttja vårdgarantin och kräv operation! Att du mår psykiskt dåligt och känner att du inte vill leva är sjukdomen, inte du! Glöm inte det! Det kommer att bli bättre, jag lovar dig! Jag håller alla tummar jag har för att det ska lösa sig för sig så fort som möjligt!!

ja jag försöker utnyttja vårdgaratin men det verkar inte gå så bra. Men jag tjatar på dem.

Tack för att du säger att det är sjukdomen och inte jag för ibland börjar jag tvivla men jag vet ju att det är sjukdomen.

De på endokrin har skickat remiss till vårdcentralen pga "depression" men de på VC tycker att det har med sjukdomen att göra och då kan de ju inte göra nåt, medan de på endokrin ff vill att jag ska träffa någon på VC :S

• villa villekulla
    pixipixi skrev 2011-06-16 18:25:30 följande:
    Välkommen syntaxX & villa villekulla!

Trådstartaren verkar inte vara med, men vi är andra som skriver i alla fall!
    Jag tror att tråden stängs efter ett visst antal månader och då får man skapa en ny tråd.. Så var det i alla fall när jag var aktiv när jag var gravid för några år sen.. Jaja, det är nog inte än.

SyntaxX - Jobbigt att läkarna inte visste vad det var o.s.v. men skönt att det är löst nu. Hoppas allt går bra! Jag sökte för att jag ahde hjärtklappning första gången och då fick jag ta prover för sköldkörteln direkt + ekg. Så det var väldigt snabb-löst. Andra gången förstod jag ju att jag var sjuk igen eftersom symptomen kom tillbaka, så då behövde jag bara ringa och bad att få ta nya prover.

villa villekulla - Usch, det låter inget vidare! Och heelt sjukt att inte f-kassan vill ge dig sjukpenning! Du äter väl thacapzol nu? Hjälper det inte? Hoppas verkligen att du kan få en operationstid snart! (men värdena ska ju ha normaliserats av medicin innan man kan bli opererad, så det kanske inte bara handlar om operationstid?)

Tack!

Ja jag äter Thacapzol och det hjälper men det syns bara på mina värden men jag mår inget bättre av det. men de säger att det kan vara för att jag gick ett bra tag innan jag fick medicin och då tar det längre tid att bli bra även om värdena är bra.

Det känns som att de på Fk inte har någon kunskap om giftstruma för de läkare jag pratat med säger att det är en hemsk sjukdom och att de förstår att jag mår som jag gör även om de tror att jag har en depression parallelt med sjukdomen men jag åt medicin för depp innan de kom på att jag hade giftstruma och det hjälpte INTE något så jag fattar inte att de ff tror det. Ska försöka skriva ett brev till FK för att se om de kan ändra sitt kommande beslut. Fick brev om att de kommer neka mig sjukpenning om de inte får in mer info så jag försöker lösa det på bästa sätt men jag vet knappt hur jag ska göra...

• EnLitenSkvätt
    villa villekulla skrev 2011-06-16 19:05:53 följande:

Tack!

Ja jag äter Thacapzol och det hjälper men det syns bara på mina värden men jag mår inget bättre av det. men de säger att det kan vara för att jag gick ett bra tag innan jag fick medicin och då tar det längre tid att bli bra även om värdena är bra.

Det känns som att de på Fk inte har någon kunskap om giftstruma för de läkare jag pratat med säger att det är en hemsk sjukdom och att de förstår att jag mår som jag gör även om de tror att jag har en depression parallelt med sjukdomen men jag åt medicin för depp innan de kom på att jag hade giftstruma och det hjälpte INTE något så jag fattar inte att de ff tror det. Ska försöka skriva ett brev till FK för att se om de kan ändra sitt kommande beslut. Fick brev om att de kommer neka mig sjukpenning om de inte får in mer info så jag försöker lösa det på bästa sätt men jag vet knappt hur jag ska göra...

Hej du! tråkigt att höra att du verkligen sitter i klistret, jag ogillar Fk och det är nog av rätt anledning, ibland blir man ursinnig, men jag hoppas att det löser sig för dig, och stå på dig! tjata och tjata och tjata och använd dina rättigheter! :)

Kan ingen läkare skriva ett mer ingående brev samt med dina synpunkter?
    Många kramar!
Svar på tråden Operation av sköldkörtel "någon" ? Giftstruma!