Inlägg från: Bal2 |Visa alla inlägg
  • Bal2

Mandai.

Maax tror den texten har för många fel...Mandaaer är subbis eller Sabeas, de kallar sig för baptister.
    Enligt deras egen tro så sa Johannes döparen att de skulle följa Jesus, många gjorde det, men Subbis kvarstod vid Johannes Döparens tro, så de fick fly förföljelse från Palestina till irak.

Att de inte skulle vara bokens folk är märkligt, då de räknas upp i Koranen som en av fyra bokens folk.
    De finns utspridda lite varstans i världen. Hade själv en stor grupp av dem som vänner och även i Sverige håller de på med guld.

• Bal2
    MaaxMaax skrev 2010-12-04 13:57:47 följande:
    Texten är hämtad från Religionslexikonet utgivet av Forum bokförlag. 
    Det kan stämma min vän, men texten har fel. 
    De utgör runt 100 000 om jag minns min historia rätt.

De får inte gifta sig utanför sin gemenskap. De jag kände hade förhållande utanför, men just giftermål var de jättehårda på.

• Bal2

People of the Book (Arabic: أهل الكتاب‎ ′Ahl al-Kitāb) is a term used to designate non-Muslim adherents to faiths which have a book of prayer.[1] The three faiths that are mentioned in the Qur'an as people of the book are Judaism, Sabians and Christianity. However, many Muslim rulers and scholars have also included other religions such as Zoroastrianism[2][3] and Hinduism.[4][5]
    Sabians är subbis Mandanis.
    en.wikipedia.org/wiki/Sabians

Finns ju undantag johanna, men de jag kände skulle aldrig göra det, ändå bröt de mot alla regler hos subbis. Du får nog vända dig till killen ifråga och se hur hårt han och hans familj ser på saken i fråga..

Svar på tråden Mandai.