Mandai.
Det är olika i olika familjer. Min fru är mandai och har skilt sig från sin första make som inte var värst snäll. I den familjen har samtliga systrar skilt sig och gift om sig mer européer. Det har väl varit lite småförsök till påverkan o hitta någon ny make inom gruppen. Men i det stora hela så har familjen fått gilla läget bara. Jag har träffat systrarna och en av bröderna o lever fortfarande? 😉
Som i all mellanösterns hederskultur så är det inte först bundet till religion utan till kulturella normer med kontroll över kvinnorna och att de följer gruppens heder och anseende. Kan väl säga att frugan inte är så imponerad över familjen.
Frugans släkt o familj är också guldsmeder och stod relativt högt upp i rangordningen tills de lämnade i samband med invasionen av Kuwait.
Det beräknas finnas ca 50 000 mandéer i världen som är väldigt splittrade idag. Någon annan studie säger 100 000 Man gissar på att 80% har flyttat utanför mellanöstern. I ursprungslandet Irak så räknas det bara 5000st kvar. I Sverige ca 11 000st och i Australien som nr 2 med 10 000st. Dvs Sverige har samlat mest av gruppen.
De har 2st kyrkor eller Menda som jag tror de själva kallar dom. Den första i Hallsberg och en nya nere vid Lund, möjligtvis Dalby. Om mitt minne stämmer så är kravet på dopceremonin i deras Menda att det måste vara rinnande vatten.
Ursprunget sägs vara arameiska folkslaget med plats ungefär där Israel ligger idag. Religionens ursprungliga språk är arameiska som talades i regionen för tiden av Johannes döparen och även Jesus.
Jag vill minnas att de har varit knutna till floden Jordan i början men sedan i Irak har det varit Tigris fast de kallat den Jordan av rituella skäl. Traditionellt i kulturen så är fisk något som de käkat mycket.
Och nej, man kan inte konvertera till mandeism. Man måste födas in i det av att bägge föräldrar är mandéer. Dvs det är totalt ?renrasig? stamtavla som räknas.
Hörde någonting om att om kvinnor skaffar barn utanför gruppen så får dom inte längre räkna sig som mandai. Men det är nog högst osäkert. Det kan lika gärna vara påhittat av någon som vill sätta sina egna regler (dvs behålla kvinnorna i gruppen)
Gruppen själva har inte så stor koll själva längre eftersom de är isolerade grupper och bara en mindre del har organiserat sig runt religionen som i Hallsberg o Lund. Det kan nog vara en viss förklaring till hur vissa familjer vill göra sin egen tolkning kring sin religion o heder.