Min sambos dotter ogillar mig
Försök få till en dag då ni kan gå och hitta på något bara ni två så kanske hon inser att du kan vara rätt bra att ha. T.ex. gå med henne på en konsert hon vill gå på, en shoppingdag, en dag på spa eller gå och få vars en fräsch makeup av en makeup artist eller nåt annat du/pappan tror att hon skulle uppskatta. Prata med henne! Hon är 20 år och går faktiskt att resonera med som vilken vuxen som helst. Prata med henne om att du älskar hennes pappa och att du gärna vill att ni två ska vara vänner. Poängtera att du inte tänker försöka vara hennes bonusmamma eller liknande eftersom hon är alldeles för gammal för det. Säg att du hoppas att ni två ska kunna vara mer som vänner. Fråga om hon är villig att hitta på nåt kul bara ni två.
Funkar inte det så får nog pappan prata med henne och säga till henne att han älskar henne men att han älskar dig också och att det inte kommer ändras bara för att hon surar. Han måste poängtera att han vill att ni alla ska kunna umgås och ha trevligt. Han borde nog också påpeka att hon (dottern) fortfarande kommer få umgås med honom själv ibland utan att du är med så att hon inte känner sig undanskuffad.
Var inte för hård mot henne. Det kan kännas tufft ibland att vara i hennes situation (gå från tonåring till vuxen = mer ansvar och att samtidigt behöva hantera att pappan skaffar en ny tjej, det är rätt mycket att hantera). Jag tror att med massor av kärlek och förståelse så ordnar de flesta såna här situationer sig alldeles utmärkt!
Lycka till!