• Miscpony

Varför skaffa barn fast man är förlossningsrädd?

Jag har inget emot att förlossningsrädda får KS. Det är ett bra alternativ.

Dock tycker jag att för ens eget och barnets bästa bör man först göra ett försök att se om man kan bearbeta sin rädsla. Dels innebär KS alltid en viss risk för barnets del. Själv får man en längre återhämtningstid efter förlossningen. Dessutom tror jag att det är svårt att mäta den styrka och glädje man måste känna då man trotsat sin rädsla och gjort det man inte trodde var möjligt. Personlig utveckling kan inte köpas för pengar.

Dagarna blev långa på ett felaktigt sätt.
  • Miscpony

Surkatt: Som du säkert läste i början av mitt inlägg så tycker jag KS är ett bra alternativ vid förlossningsrädsla Glad Det enda jag föreslår är att man ger sig själv en chans att ta emot den hjälp som finns, kanske blir det jättebra, kanske behöver man ändå ett snitt i slutändan. Men jag vet flera tjejer som tagit steget och blivit starkare och friare tack vare det, och det är det enda jag vill förmedla. För övrigt tycker jag att TS är fullständigt ute och cyklar i sitt känslokalla resonemang.

• Miscpony
    Fru U skrev 2010-12-15 13:00:08 följande:
    Det är alltid bra om man kan överkomma rädslor (bättre att själv ha makten över sitt liv ).

När du skriver om längre återhämtningstid, vad är det du tänker på då? Många är uppe o skuttar några timmar efteråt och har i princip inte ont alls (som många som föder vaginal) men självklart så tar det ju tid innan alla lager i kroppen läkt ihop (finns en anledning till att man inte bör bära för tungt den första tiden).

Å andra sidan så är det många som mår väldigt dåligt efter en vaginal förlossning och där det tar lika lång tid som vid ett ks innan kroppen läkt helt.

Visst brukar man bli stolt när man mött något man var rädd för men sen kan man fråga sig om man tycker det är så viktigt när det gäller några få timmar av ens liv
    Hej! Jag skriver generellt om den längre återhämtningstiden. Naturligtvis finns det gott om undantag i fallen, men som regel tar det längre tid att återhämta sig efter ett ks än efter en vaginal förlossning. Detta för att KS är en bukoperation förstås. Själv hade jag svårt med rörligheten någon vecka efter mitt ks och fick inte lyfta tyngre än min dotter i sex veckor. Träningen kom jag inte igång med igen förrän efter tre månader. Jag upplevde också att jag hade avslag och blödningar längre än mina kompisar som fött vaginalt (vilket är en egen observation som inte ska blandas ihop med övriga påståenden om hur det "brukar" vara).

Det gäller förvisso bara några timmar av ens liv, men det är oerhört viktiga timmar! Jag hade inte velat vara utan förlossningsupplevelsen även om det nu slutade i akut kejsarsnitt och jag inte fick "föda färdigt" För det var kul, spännande och intressant! Hur lång tid tar ett fallskärmshopp? Flört
  • Miscpony
    Fru U skrev 2010-12-15 13:54:11 följande:

Du lägger en helt annan vikt vid det än jag gör. För mig handlar det om att barnet ska komma ut ur min kropp och bli ett eget litet liv.

Att ta sig igenom en vaginal förlossning är inte något jag ser som viktigt.

Visst är det en bukop och man ska vara försiktig efteråt men återhämtningstiden kan vara den samma oavsett hur man föder.

Med tanke på att man kan få riktigt allvarliga komplikationer av båda förlossningssätten så tycker jag det är viktigt att kvinnor själva får välja vilka risker de är villiga att ta. Jag tycker det är det sista utposten där kvinnor fortfarande sätts under förmyndarskap och det är inte acceptabelt.

Naturligtvis ska kvinnor upplysas om vilka risker som finns (men det gäller båda förlossningssätten) och det ska var objektiv information. Inte information som är baserad på vad som är billigast, enklast för bb eller läkarens egna subjektiva uppfattning om vad som är bäst.

Vi lägger alla olika vikt vid saker här i livet. Ja, jag tyckte det var viktigt att min förlossning blev bra. Och att den blev ett minne för livet. Det är en individuell grej så klart. Men jag tror inte jag är ensam om att ha det synsättet på förlossningar. I min värld är förlossningen en stor grej, inte bara det ögonblicket då barnet lämnar min kropp, utan en omvälvande upplevelse för både kropp och själ. Om du inte känner som jag så kan man väl lugnt säga att vi diskuterar på olika premisser Glad  Men därmed inte sagt att det ena är rätt och det andra är fel, det är bara olika sätt att resonera.

Jag tycker du förenklar det lite när du skriver att man kan få allvarliga komplikationer av båda förlossninssätten. Har du någon aktuell statistik för vaginala förlossningar kontra kejsarsnitt? Min läkare var noga med att upplysa mig om att kejsarsnitt innebär ökade risker för komplikationer, både för mig och mitt barn. Det tror jag inte att hon sa för att jävlas eller för att försöka manipulera mig till att vilja föda vaginalt.

Men för min del får gärna alla göra KS om de vill. Jag försöker bara berätta om mina egna erfarenheter och peppa de som är förlossningsrädda att våga omvärdera sin situation. Just därför att jag vet hur spännande och fascinerande en vaginal förlossning kan vara.
  • Miscpony
    Fru U skrev 2010-12-15 14:27:40 följande:

Statistiken för ks är missvisande då alla snitt oavsett skäl läggs ihop. Det går inte att jämföra ett planerat snitt där modern och barnet är friskt med tex ett urakutsnitt där barnets hjärtljud går ner eller mamman svimmar av orkesbrist

Så jag kan inte ge dig den statistik du efterfrågar (men jag vet att den kommit upp i många av de andra ks-trådarna under tiden fl funnits).

Vad jag menar är att en total sfinkterruptur räknas som "okej" men en infektion efter ett snitt inte räknas som "okej".

Åh, jag får inte fram vad jag vill ha sagt..... Det kan bli allvarliga komplikationer med båda sätten att föda, så långt är vi överens hoppas jag, och jag tycker att kvinnor själva ska få bestämma vilka risker de är beredda att ta.

Jag kommer att må skit oavsett hur jag föder (om jag ens lyckas bli gravid till sist) så för mig handlar det bara om att barnet ska överleva och komma ut. För mig personligen finns ingen bra förlossning. Och jag vill hävda att de flesta faktiskt bara vill en sak och det är att barnet ska komma ut (på ett eller annat sätt) och vara friskt

Men du menar att det går att jämföra en vaginal förlossning där barnet ploppar ut snabbt och smidigt på tredje krystvärken med en förlossning där barnet t ex får dras ut med sugklocka efter att ha suttit fast X antal timmar? Det finns komplikationer och bättre/sämre omständigheter i samband med båda sätten att föda. Det min läkare menade var att det generellt finns en högre risk för komplikationer i samband med KS. Jag väljer att tro henne eftersom jag inte är någon läkare själv Obestämd

Jag vet inte skälen till att du ställer dig så negativ till din egen eventuella framtida förlossning. Men oavsett anledningen hoppas jag att du får uppleva den dag då känslan vänder och du får en chans att se fram emot denna speciella stund (oavsett KS eller vaginal förlossning). Det duggar inte precis tätt med dem här i livet.
  • Miscpony
    Fru U skrev 2010-12-15 14:46:29 följande:
    Självklart går det inte att jämföra det, lika lite som det går att jämföra ett ks där allt går jättefint och mamman går hem dagen därpå med ett ks där mamman får blodförlost, infektion mm.

Du får så klart välja tro på vem du vill, men det är just det som är min poäng: att DU ska få välja, att ingen ska välja åt dig!

Jag är sjuk och en förlossning, såväl vaginal som ks, kommer att göra mig sjukare. Tyvärr, men så är livet.

Jag tror inte vi kommer längre nu, men vi är ju i princip överens! Förmodligen vurmar vi för olika saker därför att vi helt enkelt har olika utgångspunkter.

Jag beklagar din sjukdom och hoppas att det finns ny uppdaterad forskning som kan hjälpa dig när den dagen kommer! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Varför skaffa barn fast man är förlossningsrädd?