Fru U skrev 2010-12-15 13:54:11 följande:
Du lägger en helt annan vikt vid det än jag gör. För mig handlar det om att barnet ska komma ut ur min kropp och bli ett eget litet liv.
Att ta sig igenom en vaginal förlossning är inte något jag ser som viktigt.
Visst är det en bukop och man ska vara försiktig efteråt men återhämtningstiden kan vara den samma oavsett hur man föder.
Med tanke på att man kan få riktigt allvarliga komplikationer av båda förlossningssätten så tycker jag det är viktigt att kvinnor själva får välja vilka risker de är villiga att ta. Jag tycker det är det sista utposten där kvinnor fortfarande sätts under förmyndarskap och det är inte acceptabelt.
Naturligtvis ska kvinnor upplysas om vilka risker som finns (men det gäller båda förlossningssätten) och det ska var objektiv information. Inte information som är baserad på vad som är billigast, enklast för bb eller läkarens egna subjektiva uppfattning om vad som är bäst.
Vi lägger alla olika vikt vid saker här i livet. Ja, jag tyckte det var viktigt att min förlossning blev bra. Och att den blev ett minne för livet. Det är en individuell grej så klart. Men jag tror inte jag är ensam om att ha det synsättet på förlossningar. I min värld är förlossningen en stor grej, inte bara det ögonblicket då barnet lämnar min kropp, utan en omvälvande upplevelse för både kropp och själ. Om du inte känner som jag så kan man väl lugnt säga att vi diskuterar på olika premisser

Men därmed inte sagt att det ena är rätt och det andra är fel, det är bara olika sätt att resonera.
Jag tycker du förenklar det lite när du skriver att man kan få allvarliga komplikationer av båda förlossninssätten. Har du någon aktuell statistik för vaginala förlossningar kontra kejsarsnitt? Min läkare var noga med att upplysa mig om att kejsarsnitt innebär ökade risker för komplikationer, både för mig och mitt barn. Det tror jag inte att hon sa för att jävlas eller för att försöka manipulera mig till att vilja föda vaginalt.
Men för min del får gärna alla göra KS om de vill. Jag försöker bara berätta om mina egna erfarenheter och peppa de som är förlossningsrädda att våga omvärdera sin situation. Just därför att jag vet hur spännande och fascinerande en vaginal förlossning kan vara.