Inlägg från: lady in red |Visa alla inlägg
  • lady in red

Varför skaffa barn fast man är förlossningsrädd?

Vågat Ts att starta en tråd om detta. Det var ju vilda disskusioner om detta i tråden om man vill ha vaginal el kejsarsnitt .
    Tycker att om man är så extremt rädd att föda barn så kanske man kan få prata med en läkare och en psykolog el kurator och säga att man planerar barn och fråga hur man kan få hjälp mot sin rädsla.
    Alla är vi väl rädda el åtminstonde spända inför en förlossning.
    Kvinnor har ju fött barn ialla tider,nu finns det ju bra smärtlindring iaf.

• lady in red
    Some skrev 2010-12-06 11:57:37 följande:
    Eftersom du envisas med att dra samma slitna argument så får jag envias med att ge dig samma svar: Kvinnor har även dött under förlossningen i alla tider.
    Argumenten "det är naturligt" och "det har kvinnor gjort i alla tider" är så tramsiga att jag faktiskt skäms å era vägnar att ni inte kommer på något bättre.
    Och du borde skämmas om du förespråkar ks
  • lady in red
    Some skrev 2010-12-06 12:03:21 följande:
    Varför det? Finns absolut ingen anledning för mig att skämmas. Vilket oerhört infantilt argument.
    Ne,men va bra då. Du behöver heller inte skämmas å våra vägnar som du skrev. Jag skäms inte alls för att jag tycker att vaginal förlossning är det naturliga. Det är min åsikt, och om du är trött på att se männsikor skriva det så hoppa över våra inlägg då.
  • lady in red
    Some skrev 2010-12-06 12:12:41 följande:
    Det är naturligt med cancer också. Och att dö. Åldrande är det mest naturliga som finns och ändå gör människan allt i sin makt för att hindra det.

Vad gör det dig om någon annan får ett ks? Och kom inte med kostnaden, den faktiska kostnaden för dig märks inte ett skit i din plånbok. Så vad spelar det dig för roll? Vad blir den negativa konsekvensen för dig som gör att du känner att kan sätta dig över andra människor så som du gör?
    Jämför inte att föda barn med cancer är du snäll,dum jämförelse.
    Man väljer väl att föda barn men cancer väljer man inte.
    Jag är INTE emot ks,men ser det som en utväg om man inte kan få barn vaginalt.
    Jag tänker inte dra upp nåt om kostnader.
    Så nu kan du sluta disskutera med mig,ge dig på nån annan du. Jag har min åsikt och du din,det vet vi nu el hur!?
  • lady in red
    Linn f skrev 2010-12-06 11:53:40 följande:
    Detta var inte ens kul om du tror det. cancer överlag och speciellt hos barn är inget man skjojar om.
    Tänk till lite.
    Håller med. Onödig, omoget inlägg.
  • lady in red
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-12-06 14:01:08 följande:
     Undrar vem som är omogen, jag som faktiskt har empati och kan sätta mig in i hur andra mäniskor känner eller ni som skiter fullkomligt i hur andra mår och bara bryr er om er själva? Tungan ute
    Du vet inte vad du pratar om vad gäller empati. Du vet inte ett j-vla skvatt om mig,så yttra dig inte. Din jämförelse va vidrig så vad säger det om dig då?!
  • lady in red
    Här och nu skrev 2010-12-09 20:58:17 följande:
    Finns säkert de som säger att de ska ha snitt för att de har rätt att välja sätt att föda.
    Ja,självklart finns det det. Och självklart finns det människor som vill ha ks av bekvämlighet,kan dock inte förstår dom. Tror iof inte att det är så många som tänker så. Vad är det som säger att det är lättare med ett ks,är ju trots allt en operation där dom skär i en. 
  • lady in red
    Här och nu skrev 2010-12-09 22:22:26 följande:
    Det är som med tandläkarbedövning. Tar man inte bedövning känns det mer, men sen är du påverkad ett tag efter. Dock handlar en förlossning om större saker, men jag som är tandvårdsrädd föder hellre barn vaginalt.
    Alla har vi våra rädslor. Var också orolig o rädd  inför min första förlossning,men det gick som en dans och den andra med. Har haft tur,jag vet. Inga komplikationer el dyl. Skulle gärna föda många mer barn,men tror inte jag har tid för fler oif .
  • lady in red
    Fru U skrev 2010-12-09 22:44:08 följande:
    Fast den typen av rädsla går inte att jämföra med den typ av rädsla som räknas som medicinskt skäl för att få ks
    Är man livrädd och har ångest el dyl för en vaginal förlossning så ska man självklart få ks. Babyn måste ju ut hursomhelst. Tror jag ingen frågasätter..
  • lady in red
    Toppen9 skrev 2010-12-09 23:33:07 följande:
    Jag kom på att jag var förlossningsrädd ca tre månader innan BF... det var ingen bra tidpunkt men som tur var läste jag böcker om förlossningar och hjälpte mig själv till ett lugn.
    Själv gjorde jag likadant som dig.
    Men dumt nog så läste jag mycket på nätet,och därav många hemska förlossningar. Jag stressade upp mig istället, tyvärr .
  • lady in red
    Miscpony skrev 2010-12-15 10:49:04 följande:
    Jag har inget emot att förlossningsrädda får KS. Det är ett bra alternativ.

Dock tycker jag att för ens eget och barnets bästa bör man först göra ett försök att se om man kan bearbeta sin rädsla. Dels innebär KS alltid en viss risk för barnets del. Själv får man en längre återhämtningstid efter förlossningen. Dessutom tror jag att det är svårt att mäta den styrka och glädje man måste känna då man trotsat sin rädsla och gjort det man inte trodde var möjligt. Personlig utveckling kan inte köpas för pengar.
    Bra resonemang där
Svar på tråden Varför skaffa barn fast man är förlossningsrädd?