• Selfish Geene

Kan man dömas i domstol om man lurar någon att bli förälder?

En kvinna ljuger om att hon använder preventivmedel, blir gravid och behåller barnet, hennes ONS blir pappa mot sin vilja och får betala underhåll till barnet.

Kan kvinnan dömas för något brott om de faktiska omständigheterna kan styrkas?
    Kan mannen stämma henne på kostnaderna han åsamkas pga hennes lögn? (underhåll till barnet) eller är en man alltid ansvarig för de barn hans spermier är upphov till?

Alt2:
    Mannen använder kondom men kvinnan "stjäl" den använda kondomen och inseminerar sig själv.
    Kan kvinnan dömas för något brott?
    Kan mannen stämma henne?

(även här utgår jag ifrån att de faktiska omständigheterna kan styrkas i domstol) 

Man får både tro och gissa, men om du vill komma med ett påstående som av andra läsare kan uppfattas som vetande, är det bra om du kan styrka påståendet med källhänvisning.

Var så tydlig du kan med vilka delar av ditt inlägg som är tro, fakta, spekulationer och/eller personligt tyckande. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-05 13:31
    Alternativ3:
    mannen använder kondom men saboterar den med vilje för att göra kvinnan gravid (mot hennes vilja och vetande).

har hon rätt att kräva honom på ersättning för tex inkomstbortfall/sveda och värk etc som graviditeten orsakar?

• Svar på tråden Kan man dömas i domstol om man lurar någon att bli förälder?
  • Dalton

Jag skulle inte tro att man kan stämma kvinnan, helt enkelt för att jag aldri hört talas om det. Antar att det skulle poppa upp ett antal såna här ärenden om det gick att stämma?

• Nyfiken gul

eftersom det inte enligt lag är ett brott att bli gravid - mot eller med någons vilja kan man inte heller därmed bli dömd för det.

är en man slarvig och inte skyddar sig själv så får man vackert stå för det också . Man är två att dansa tango.

i scenario två du tar upp så låter det långsökt för min del att lyckas bli gravid efter att ha tömt ett kondominnehåll, men säkert är det nån som lyckas.. då hoppas jag att mannen får veta detta och därefter kan ta ett ansvar för barnet, då anser inte jag att mamman är lämplig som ensam vårdadshavare och ska heller inte få vara det. Ett barn har RÄTT enligt lag till båda föräldrarna.

min åsikt!

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Selfish Geene
    Nyfiken gul skrev 2010-12-05 13:06:07 följande:
    eftersom det inte enligt lag är ett brott att bli gravid - mot eller med någons vilja kan man inte heller därmed bli dömd för det.

är en man slarvig och inte skyddar sig själv så får man vackert stå för det också . Man är två att dansa tango.

i scenario två du tar upp så låter det långsökt för min del att lyckas bli gravid efter att ha tömt ett kondominnehåll, men säkert är det nån som lyckas.. då hoppas jag att mannen får veta detta och därefter kan ta ett ansvar för barnet, då anser inte jag att mamman är lämplig som ensam vårdadshavare och ska heller inte få vara det. Ett barn har RÄTT enligt lag till båda föräldrarna.

min åsikt!
    Är det inte straffbart att uppsåtligen åsamka någon kostnaderna som ett underhåll innebär? 
    Varför inte?

Om någon uppsåtligen eller genom oaktsamhet orsakar mig ekonomiska utgifter bör jag väl kunna stämma denna person på motsvarande summa!?
  • sara1981

Vilket brott är det du tänker att kvinnan begått?
    Man kan inte döma någon för etiska fel.

• Kya
    Selfish Geene skrev 2010-12-05 13:15:49 följande:
    Är det inte straffbart att uppsåtligen åsamka någon kostnaderna som ett underhåll innebär? 
    Varför inte?

Om någon uppsåtligen eller genom oaktsamhet orsakar mig ekonomiska utgifter bör jag väl kunna stämma denna person på motsvarande summa!?
    I USA kanske det hade funkat?
    men här i sverige så anser man inte att någon annan orsakat de kostnaderna, det är självförvållat. det finns inget som heter "lura till sig" en graviditet. det är upp till var och en att skydda sig.

så är det omöjligt att lyckas bevisa att kvinnan fipplat med p-medlen. 
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Dalton
    Selfish Geene skrev 2010-12-05 13:15:49 följande:
    Varför inte?

Man kan ju också resonera som så att mannen har också varit oaktsam genom att ha sex? Därför får de dela bördan.
  • Selfish Geene
    sara1981 skrev 2010-12-05 13:19:29 följande:
    Vilket brott är det du tänker att kvinnan begått?
    Man kan inte döma någon för etiska fel.
    Hon har ljugit om sitt uppsåt (hennes syfte var att bli gravid, mot mannens vetande och vilja)
    Den uppsåtliga lögnen orsakar mannen ekonomiska utgifter (underhåll till barnet) 
  • Selfish Geene
    Kya skrev 2010-12-05 13:21:06 följande:
    I USA kanske det hade funkat?
    men här i sverige så anser man inte att någon annan orsakat de kostnaderna, det är självförvållat. det finns inget som heter "lura till sig" en graviditet. det är upp till var och en att skydda sig.

så är det omöjligt att lyckas bevisa att kvinnan fipplat med p-medlen. 
    Ts utgår ifrån att det är styrkt att kvinnan uppsåtligen (tex genom ett erkännande) har ljugit för att bli gravid.
  • Selfish Geene
    Dalton skrev 2010-12-05 13:22:01 följande:
    Man kan ju också resonera som så att mannen har också varit oaktsam genom att ha sex? Därför får de dela bördan.
    Alt2 då?
Svar på tråden Kan man dömas i domstol om man lurar någon att bli förälder?